‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’
Nieuws

‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’

Ondanks de geplande presentatie bleef deze week de geruchtenmolen over Nvidia’s nieuwe generatie videokaarten doordraaien. Wederom galmen er geluiden over bizarre hoeveelheden VRAM-geheugen voor het vlaggenschipmodel, nu bijgestaan door een minstens zo bizarre prijs. Ondertussen deed Microsoft uit de doeken hoe de belangrijkste chip van de Xbox Series X te werk gaat en mogen toetsenbordpuristen uitkijken naar (dan wel oppassen voor) een nieuw cyber-bakbeest.

‘GeForce RTX 3090 komt met 24GB GDDR6X-geheugen, kost 1399 dollar’

Hoewel onduidelijk blijft naar welke kaarten Nvidia precies aftelt met hun #UltimateCountdown-evenement, doken recentelijk weer saillante geruchten op over Nvidia’s vermoedelijke nieuwe titanenmodel. Op het Chinese hardwareforum Chiphell was het ingewijde wjm47196 (bekend van eerdere waarheidsgetrouwe lekken) die bijzonder kortstondig sprak over de zogenaamde GeForce RTX 3090 — mogelijk GeForce RTX 3080 Ti genaamd. Eerder werd van die kaart al verwacht dat deze over 24GB GDDR6X-geheugen zou beschikken. Nu ‘bevestigt’ wjm47196 dat, samen met de beoogde prijs.

Gezien zowel het soort videogeheugen als het volume primeurs zouden zijn, is het aannemelijk dat Nvidia niet kan ontkomen aan een ongekend hoog kostenplaatje. Mocht ook deze lek van wjm47196 waarheidsgetrouw zijn, dan zou Nvidia’s nieuwste paradepaardje maar liefst 1399 dollar moeten kosten — vermoedelijk eenzelfde som in euro's.

Mocht je daar dan ook nog eens de exclusievere Founder’s Edition van willen, dan komt daar nog eens 100 dollar bovenop. Zo betaal je dus een goede 1499 dollar voor een van de meest vooruitstrevende consumentenkaarten die Nvidia ooit maakte, aldus wjm47196’s lek.

©GMRimport

Een korreltje zout is nog altijd op z'n plaats, gezien dat veelbelovende GDDR6X-geheugen vooralsnog niet lijkt te bestaan. De razendsnelle variatie op videogeheugen wordt al maandenlang inlegio geruchtengenoemd (van verschillende insiders ), maar vooralsnog bleef regelrechte bevestiging uit. Geen enkele VRAM-fabrikant gaf ooit officieel bericht aan dit kaliber GDDR6-geheugen te werken, al lekte afgelopen week wel vermeldingen over een snellere generatie GDDR6 uit bij Micron.

Eerdere geluiden uit de industrie doen ons geloven dat GDDR6X-geheugen aftopt op 21 GB/s bandbreedte, mede mogelijk gemaakt door een geheugenbus van 384-bit.

Waarschijnlijk verlost Nvidia ons binnenkort met de officiële berichtgeving. Op 1 september aanstaande, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd) doet de fabrikant dus de nieuwe Ampere-generatie videokaarten uit de doeken. Hopelijk staakt dan ook het eindeloos gissen naar specificaties en prijspunten.

Microsoft onthult Xbox Series X’ chip-ontwerp

We weten dat de Xbox Series X ‘de krachtigste console ooit' moet worden, maar hoe kan Microsoft die marketingpraat waarmaken? Op het jaarlijkse HotChips-symposium deed de tech-gigant een boekje open en presenteerde het meer details over hun belangrijkste ‘Project Scarlett’-System on a Chip (SoC). Daarbij werden niet alleen fysieke specificaties gedeeld, maar ook wat het Xbox-team ermee hoopt te bereiken.

Aan de hand van legio PowerPoint-slides leren we dat de complete SoC uit 15.3 miljard transistoren bestaat op een 360.4 mm2 grote gietvorm (een ruime verdubbeling op de transistordichtheid van de Xbox One X). Het overgrote GPU-gedeelte daarvan zou oorspronkelijk uit 28 Dual Compute Units bestaan, waarvan twee (en dus 4 CU’s) in het eindproduct uitgeschakeld zullen worden.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Qua grafische ambities liet Microsoft weten meer focus te willen leggen op hardware-geaccelereerdeVariable Rate Shading (VRS) en nieuwere technologieën als het hybride DirectX Ray Tracing en Machine Learning. Vooral die laatste twee zijn opmerkelijk, gezien het nog onbekend is of de Xbox Series X' RDNA2-chip daar toegewijde rekenkernen voor kent — iets wat Nvidia specifiek overlaat aan hun Tensor Cores.

DirectX Ray Tracing (DXR) lijkt overigens wel op hoe Nvidia het concept van ray-tracing aanpakt, maar qua prestaties zijn de twee nog niet volledig te vergelijken. De Xbox Series X-chip is nog niet getest op Nvidia’s technologie, net zo goed dat Nvidia nog geen DirectX 12-resultaten van hun eigen chips vrijgeeft.

Ook de problemen die bij het ontwikkelen van een nieuwe Xbox opduiken, gaat Microsoft niet uit de weg. In een aantal slides is te zien hoe men bij Xbox de wet van Moore ervaart, waarbij transistorgrootte over tijd exponentieel verkleint. Het Xbox-team ziet dat het fabriceren van dit soort chips uiteindelijk de kosten (en het verbruik) gigantisch omhoog stuwt, maar hoopt dat recht te trekken met gepatenteerde hardware-innovaties. Zodoende groeit de rekenkracht van Xbox per generatie, terwijl bespaard kan worden op stroomrendement en chipgrootte.

De Xbox Series X staat nog altijd gepland voor november. Wil je alle technische details over de SoC die daarin huist nalezen, dan heeft VideoCardz een verzameling van álle slides uit Microsofts presentatie over de chip.

Bizar crowdfund-toetsenbord ‘Cyberboard’ verscheept later dit jaar

In ‘minder zwaar’ nieuws: ben je nog op zoek naar een bizar nieuw toetsenbord? Zo ja, dan ben je jezelf op zijn minst een bezoekje aan de Indiegogo-pagina van het Cyberboard verschuldigd. Het crowdfund-project van de Chinese start-up genaamd Angry Miao betreft een ongekend log, mechanisch toetsenbord, geïnspireerd door niets minder dan Tesla’s Cybertruck — naast de jaren 80-aesthetic in het algemeen.

Wat het Cyberboard uniek maakt, is zonder twijfel de tweehonderd LED’s tellende bovenzijde van het toetsenbord. Niet alleen is de letterplank gigantisch lomp in omvang voor een 75 procent lay-out, maar schittert het ook in een aanpasbare kleurenlampjes. Angry Miao wil daarvoor een op web gebaseerde interface aanbieden, zodat eindgebruikers hun volledig eigen lichtshows en -effecten kunnen programmeren op het toetsenbord.

©GMRimport

De crowdfund-doelstelling was binnen een aantal dagen al ruim overschreden. Zogenaamde Early Birds konden voor een (hevig afgeprijsde) 490 dollar allerlei uiteenlopende eerste edities scoren, welke in oktober al verscheept moeten worden.

Naast kekke neonkleurtjes en een bizarre LED-banier, beschikt het Cyberboard ook over hot swappable printplaten, optionele Bluetooth 5.0-connectiviteit en inwendige dempers voor een beter typgeluid en -gevoel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error