‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’
Nieuws

‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’

Ondanks de geplande presentatie bleef deze week de geruchtenmolen over Nvidia’s nieuwe generatie videokaarten doordraaien. Wederom galmen er geluiden over bizarre hoeveelheden VRAM-geheugen voor het vlaggenschipmodel, nu bijgestaan door een minstens zo bizarre prijs. Ondertussen deed Microsoft uit de doeken hoe de belangrijkste chip van de Xbox Series X te werk gaat en mogen toetsenbordpuristen uitkijken naar (dan wel oppassen voor) een nieuw cyber-bakbeest.

‘GeForce RTX 3090 komt met 24GB GDDR6X-geheugen, kost 1399 dollar’

Hoewel onduidelijk blijft naar welke kaarten Nvidia precies aftelt met hun #UltimateCountdown-evenement, doken recentelijk weer saillante geruchten op over Nvidia’s vermoedelijke nieuwe titanenmodel. Op het Chinese hardwareforum Chiphell was het ingewijde wjm47196 (bekend van eerdere waarheidsgetrouwe lekken) die bijzonder kortstondig sprak over de zogenaamde GeForce RTX 3090 — mogelijk GeForce RTX 3080 Ti genaamd. Eerder werd van die kaart al verwacht dat deze over 24GB GDDR6X-geheugen zou beschikken. Nu ‘bevestigt’ wjm47196 dat, samen met de beoogde prijs.

Gezien zowel het soort videogeheugen als het volume primeurs zouden zijn, is het aannemelijk dat Nvidia niet kan ontkomen aan een ongekend hoog kostenplaatje. Mocht ook deze lek van wjm47196 waarheidsgetrouw zijn, dan zou Nvidia’s nieuwste paradepaardje maar liefst 1399 dollar moeten kosten — vermoedelijk eenzelfde som in euro's.

Mocht je daar dan ook nog eens de exclusievere Founder’s Edition van willen, dan komt daar nog eens 100 dollar bovenop. Zo betaal je dus een goede 1499 dollar voor een van de meest vooruitstrevende consumentenkaarten die Nvidia ooit maakte, aldus wjm47196’s lek.

©GMRimport

Een korreltje zout is nog altijd op z'n plaats, gezien dat veelbelovende GDDR6X-geheugen vooralsnog niet lijkt te bestaan. De razendsnelle variatie op videogeheugen wordt al maandenlang inlegio geruchtengenoemd (van verschillende insiders ), maar vooralsnog bleef regelrechte bevestiging uit. Geen enkele VRAM-fabrikant gaf ooit officieel bericht aan dit kaliber GDDR6-geheugen te werken, al lekte afgelopen week wel vermeldingen over een snellere generatie GDDR6 uit bij Micron.

Eerdere geluiden uit de industrie doen ons geloven dat GDDR6X-geheugen aftopt op 21 GB/s bandbreedte, mede mogelijk gemaakt door een geheugenbus van 384-bit.

Waarschijnlijk verlost Nvidia ons binnenkort met de officiële berichtgeving. Op 1 september aanstaande, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd) doet de fabrikant dus de nieuwe Ampere-generatie videokaarten uit de doeken. Hopelijk staakt dan ook het eindeloos gissen naar specificaties en prijspunten.

Microsoft onthult Xbox Series X’ chip-ontwerp

We weten dat de Xbox Series X ‘de krachtigste console ooit' moet worden, maar hoe kan Microsoft die marketingpraat waarmaken? Op het jaarlijkse HotChips-symposium deed de tech-gigant een boekje open en presenteerde het meer details over hun belangrijkste ‘Project Scarlett’-System on a Chip (SoC). Daarbij werden niet alleen fysieke specificaties gedeeld, maar ook wat het Xbox-team ermee hoopt te bereiken.

Aan de hand van legio PowerPoint-slides leren we dat de complete SoC uit 15.3 miljard transistoren bestaat op een 360.4 mm2 grote gietvorm (een ruime verdubbeling op de transistordichtheid van de Xbox One X). Het overgrote GPU-gedeelte daarvan zou oorspronkelijk uit 28 Dual Compute Units bestaan, waarvan twee (en dus 4 CU’s) in het eindproduct uitgeschakeld zullen worden.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Qua grafische ambities liet Microsoft weten meer focus te willen leggen op hardware-geaccelereerdeVariable Rate Shading (VRS) en nieuwere technologieën als het hybride DirectX Ray Tracing en Machine Learning. Vooral die laatste twee zijn opmerkelijk, gezien het nog onbekend is of de Xbox Series X' RDNA2-chip daar toegewijde rekenkernen voor kent — iets wat Nvidia specifiek overlaat aan hun Tensor Cores.

DirectX Ray Tracing (DXR) lijkt overigens wel op hoe Nvidia het concept van ray-tracing aanpakt, maar qua prestaties zijn de twee nog niet volledig te vergelijken. De Xbox Series X-chip is nog niet getest op Nvidia’s technologie, net zo goed dat Nvidia nog geen DirectX 12-resultaten van hun eigen chips vrijgeeft.

Ook de problemen die bij het ontwikkelen van een nieuwe Xbox opduiken, gaat Microsoft niet uit de weg. In een aantal slides is te zien hoe men bij Xbox de wet van Moore ervaart, waarbij transistorgrootte over tijd exponentieel verkleint. Het Xbox-team ziet dat het fabriceren van dit soort chips uiteindelijk de kosten (en het verbruik) gigantisch omhoog stuwt, maar hoopt dat recht te trekken met gepatenteerde hardware-innovaties. Zodoende groeit de rekenkracht van Xbox per generatie, terwijl bespaard kan worden op stroomrendement en chipgrootte.

De Xbox Series X staat nog altijd gepland voor november. Wil je alle technische details over de SoC die daarin huist nalezen, dan heeft VideoCardz een verzameling van álle slides uit Microsofts presentatie over de chip.

Bizar crowdfund-toetsenbord ‘Cyberboard’ verscheept later dit jaar

In ‘minder zwaar’ nieuws: ben je nog op zoek naar een bizar nieuw toetsenbord? Zo ja, dan ben je jezelf op zijn minst een bezoekje aan de Indiegogo-pagina van het Cyberboard verschuldigd. Het crowdfund-project van de Chinese start-up genaamd Angry Miao betreft een ongekend log, mechanisch toetsenbord, geïnspireerd door niets minder dan Tesla’s Cybertruck — naast de jaren 80-aesthetic in het algemeen.

Wat het Cyberboard uniek maakt, is zonder twijfel de tweehonderd LED’s tellende bovenzijde van het toetsenbord. Niet alleen is de letterplank gigantisch lomp in omvang voor een 75 procent lay-out, maar schittert het ook in een aanpasbare kleurenlampjes. Angry Miao wil daarvoor een op web gebaseerde interface aanbieden, zodat eindgebruikers hun volledig eigen lichtshows en -effecten kunnen programmeren op het toetsenbord.

©GMRimport

De crowdfund-doelstelling was binnen een aantal dagen al ruim overschreden. Zogenaamde Early Birds konden voor een (hevig afgeprijsde) 490 dollar allerlei uiteenlopende eerste edities scoren, welke in oktober al verscheept moeten worden.

Naast kekke neonkleurtjes en een bizarre LED-banier, beschikt het Cyberboard ook over hot swappable printplaten, optionele Bluetooth 5.0-connectiviteit en inwendige dempers voor een beter typgeluid en -gevoel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!