‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’
Gamer.nl
Nieuws

‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’

Ondanks de geplande presentatie bleef deze week de geruchtenmolen over Nvidia’s nieuwe generatie videokaarten doordraaien. Wederom galmen er geluiden over bizarre hoeveelheden VRAM-geheugen voor het vlaggenschipmodel, nu bijgestaan door een minstens zo bizarre prijs. Ondertussen deed Microsoft uit de doeken hoe de belangrijkste chip van de Xbox Series X te werk gaat en mogen toetsenbordpuristen uitkijken naar (dan wel oppassen voor) een nieuw cyber-bakbeest.

‘GeForce RTX 3090 komt met 24GB GDDR6X-geheugen, kost 1399 dollar’

Hoewel onduidelijk blijft naar welke kaarten Nvidia precies aftelt met hun #UltimateCountdown-evenement, doken recentelijk weer saillante geruchten op over Nvidia’s vermoedelijke nieuwe titanenmodel. Op het Chinese hardwareforum Chiphell was het ingewijde wjm47196 (bekend van eerdere waarheidsgetrouwe lekken) die bijzonder kortstondig sprak over de zogenaamde GeForce RTX 3090 — mogelijk GeForce RTX 3080 Ti genaamd. Eerder werd van die kaart al verwacht dat deze over 24GB GDDR6X-geheugen zou beschikken. Nu ‘bevestigt’ wjm47196 dat, samen met de beoogde prijs.

Gezien zowel het soort videogeheugen als het volume primeurs zouden zijn, is het aannemelijk dat Nvidia niet kan ontkomen aan een ongekend hoog kostenplaatje. Mocht ook deze lek van wjm47196 waarheidsgetrouw zijn, dan zou Nvidia’s nieuwste paradepaardje maar liefst 1399 dollar moeten kosten — vermoedelijk eenzelfde som in euro's.

Mocht je daar dan ook nog eens de exclusievere Founder’s Edition van willen, dan komt daar nog eens 100 dollar bovenop. Zo betaal je dus een goede 1499 dollar voor een van de meest vooruitstrevende consumentenkaarten die Nvidia ooit maakte, aldus wjm47196’s lek.

©GMRimport

Een korreltje zout is nog altijd op z'n plaats, gezien dat veelbelovende GDDR6X-geheugen vooralsnog niet lijkt te bestaan. De razendsnelle variatie op videogeheugen wordt al maandenlang inlegio geruchtengenoemd (van verschillende insiders ), maar vooralsnog bleef regelrechte bevestiging uit. Geen enkele VRAM-fabrikant gaf ooit officieel bericht aan dit kaliber GDDR6-geheugen te werken, al lekte afgelopen week wel vermeldingen over een snellere generatie GDDR6 uit bij Micron.

Eerdere geluiden uit de industrie doen ons geloven dat GDDR6X-geheugen aftopt op 21 GB/s bandbreedte, mede mogelijk gemaakt door een geheugenbus van 384-bit.

Waarschijnlijk verlost Nvidia ons binnenkort met de officiële berichtgeving. Op 1 september aanstaande, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd) doet de fabrikant dus de nieuwe Ampere-generatie videokaarten uit de doeken. Hopelijk staakt dan ook het eindeloos gissen naar specificaties en prijspunten.

Microsoft onthult Xbox Series X’ chip-ontwerp

We weten dat de Xbox Series X ‘de krachtigste console ooit' moet worden, maar hoe kan Microsoft die marketingpraat waarmaken? Op het jaarlijkse HotChips-symposium deed de tech-gigant een boekje open en presenteerde het meer details over hun belangrijkste ‘Project Scarlett’-System on a Chip (SoC). Daarbij werden niet alleen fysieke specificaties gedeeld, maar ook wat het Xbox-team ermee hoopt te bereiken.

Aan de hand van legio PowerPoint-slides leren we dat de complete SoC uit 15.3 miljard transistoren bestaat op een 360.4 mm2 grote gietvorm (een ruime verdubbeling op de transistordichtheid van de Xbox One X). Het overgrote GPU-gedeelte daarvan zou oorspronkelijk uit 28 Dual Compute Units bestaan, waarvan twee (en dus 4 CU’s) in het eindproduct uitgeschakeld zullen worden.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Qua grafische ambities liet Microsoft weten meer focus te willen leggen op hardware-geaccelereerdeVariable Rate Shading (VRS) en nieuwere technologieën als het hybride DirectX Ray Tracing en Machine Learning. Vooral die laatste twee zijn opmerkelijk, gezien het nog onbekend is of de Xbox Series X' RDNA2-chip daar toegewijde rekenkernen voor kent — iets wat Nvidia specifiek overlaat aan hun Tensor Cores.

DirectX Ray Tracing (DXR) lijkt overigens wel op hoe Nvidia het concept van ray-tracing aanpakt, maar qua prestaties zijn de twee nog niet volledig te vergelijken. De Xbox Series X-chip is nog niet getest op Nvidia’s technologie, net zo goed dat Nvidia nog geen DirectX 12-resultaten van hun eigen chips vrijgeeft.

Ook de problemen die bij het ontwikkelen van een nieuwe Xbox opduiken, gaat Microsoft niet uit de weg. In een aantal slides is te zien hoe men bij Xbox de wet van Moore ervaart, waarbij transistorgrootte over tijd exponentieel verkleint. Het Xbox-team ziet dat het fabriceren van dit soort chips uiteindelijk de kosten (en het verbruik) gigantisch omhoog stuwt, maar hoopt dat recht te trekken met gepatenteerde hardware-innovaties. Zodoende groeit de rekenkracht van Xbox per generatie, terwijl bespaard kan worden op stroomrendement en chipgrootte.

De Xbox Series X staat nog altijd gepland voor november. Wil je alle technische details over de SoC die daarin huist nalezen, dan heeft VideoCardz een verzameling van álle slides uit Microsofts presentatie over de chip.

Bizar crowdfund-toetsenbord ‘Cyberboard’ verscheept later dit jaar

In ‘minder zwaar’ nieuws: ben je nog op zoek naar een bizar nieuw toetsenbord? Zo ja, dan ben je jezelf op zijn minst een bezoekje aan de Indiegogo-pagina van het Cyberboard verschuldigd. Het crowdfund-project van de Chinese start-up genaamd Angry Miao betreft een ongekend log, mechanisch toetsenbord, geïnspireerd door niets minder dan Tesla’s Cybertruck — naast de jaren 80-aesthetic in het algemeen.

Wat het Cyberboard uniek maakt, is zonder twijfel de tweehonderd LED’s tellende bovenzijde van het toetsenbord. Niet alleen is de letterplank gigantisch lomp in omvang voor een 75 procent lay-out, maar schittert het ook in een aanpasbare kleurenlampjes. Angry Miao wil daarvoor een op web gebaseerde interface aanbieden, zodat eindgebruikers hun volledig eigen lichtshows en -effecten kunnen programmeren op het toetsenbord.

©GMRimport

De crowdfund-doelstelling was binnen een aantal dagen al ruim overschreden. Zogenaamde Early Birds konden voor een (hevig afgeprijsde) 490 dollar allerlei uiteenlopende eerste edities scoren, welke in oktober al verscheept moeten worden.

Naast kekke neonkleurtjes en een bizarre LED-banier, beschikt het Cyberboard ook over hot swappable printplaten, optionele Bluetooth 5.0-connectiviteit en inwendige dempers voor een beter typgeluid en -gevoel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!