Microsoft: 'Britse waakhond was bij Activision-overname streng maar rechtvaardig'
Nieuws

Microsoft: 'Britse waakhond was bij Activision-overname streng maar rechtvaardig'

Toen de waakhond de deal nog afkeurde was Microsoft minder te spreken over de CMA

Microsoft-directeur Brad Smith heeft, terugblikkend op de controle van de Activision Blizzard-overname door het Britse Competition and Markets Authority (CMA), de waakhond "streng maar rechtvaardig" genoemd.

CMA blokkeerde de overname in eerste instantie. De directeur van Microsoft noemde die beslissing toen "slecht voor Groot-Brittannië. Er is hier een duidelijke boodschap. De Europese Unie is een aantrekkelijkere plaats om een bedrijf te starten dan het Verenigd Koninkrijk." Uiteindelijk gaf de CMA aan toch weer met Microsoft om tafel te willen zitten en werd de deal - inclusief nieuwe afspraken - alsnog goedgekeurd. Mede daardoor kon de overname van Activision Blizzard afgelopen oktober doorgaan.

In een interview met BBC's Radio 4 Today-programma (via The Verge) heeft Smith zich positief uitgelaten over zijn ervaring met de CMA. De waakhond was volgens hem "streng maar rechtvaardig" tijdens het keuren van de overname, waardoor Microsoft de rechten op cloudgaming rondom Activision-games heeft moeten verkopen aan Ubisoft.

"Ik heb er zelf veel van geleerd", zo laat Smith weten. "Ik zou niet per se alle zorgen die ik in april uitte terugnemen, maar ik zou misschien iets andere woorden kiezen om mijn punt te maken."

Hij vervolgt: "De CMA heeft een hoge standaard opgehouden en dat kan ik respecteren. Wat mij betreft waren ze streng maar rechtvaardig. Het zorgde er voor dat Microsoft de overname die we voor Activision Blizzard voor ogen hadden aanpaste, om bepaalde rechten waar CMA zich zorgen over maakte rondom cloudgaming af te stoten."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error