Elden Ring beheerst mijn leven
Nieuws

Elden Ring beheerst mijn leven

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Marcel met Elden Ring (Network Test).

Ja, ik weet het: Elden Ring verschijnt volgend jaar pas. Ik speel een beetje vals. Dat doe ik bijna ieder jaar, want in 2018 schreef ik over alle games die ik dat jaar gespeeld had, in 2019 over de niet bestaande multiplayer van Sekiro: Shadows Die Twice en vorig jaar over zowel Hades als Spiritfarer. Als je het zo bekijkt, is het logisch dat ik dit helse jaar kies voor een spel dat pas in 2022 uitkomt.

©GMRimport

Hoewel: de Elden Ring Network Test van begin november voelde praktisch als een volledig spel. Je kon er zo vijftien uur mee bezig zijn. Het is dat ik ook nog sociaal moest doen dat weekend, anders had ik alle vijf de tijdslots van drie uur volgemaakt. In de preview die ik schreef op basis van de netwerktest zei ik nog dat Elden Ring soms wel heel letterlijk Dark Souls in een open wereld is. Daar wil ik bij deze graag op terugkomen. Daarmee zou ik al het werk dat FromSoftware de afgelopen jaren heeft verzet tekort doen. 

#spons

Bij gebrek aan een exemplaar van Elden Ring om te spelen ben ik sinds de Network Test als een spons informatie erover op aan het nemen. Van dagdeelvullende streams tot minutieuze opsomvideo’s met daarin alles wat er anders is ten opzichte van eerdere Souls-games.

Wist je bijvoorbeeld dat de jumping attack met R2 verschilt van de jumping attack met R1 en dat ieder wapen nu dus twee verschillende jumping attacks heeft? Ik weet dat. Ik weet inmiddels alles wat er maar te weten valt over Elden Ring, als je even wegdenkt dat de Network Test nog niet eens de helft besloeg van het eerste gebied. Alles wat daarna komt, is gelukkig nog een verrassing.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Ik wist niet dat het kon, maar ik ben nog meer hyped dan ik al was. Het lijkt erop dat Miyazaki en zijn makkers bij FromSoftware met Elden Ring ook hun eigen droomgame maken, niet alleen de mijne. Het heeft de al in Dark Souls 2 beloofde lichteffecten, de sluipactie van Sekiro, gevechten te paard, een open spelwereld en de weapon arts uit Dark Souls 3. 

Het lijkt erop dat Miyazaki en zijn makkers bij FromSoftware met Elden Ring ook hun eigen droomgame maken, niet alleen de mijne.

-

The One Ring

Alles waar de ontwikkelaar sinds Demon’s Souls mee heeft geëxperimenteerd, lijkt in Elden Ring tot wasdom te zijn gekomen.

Watch on YouTube

, een van de bekendste Soulsfluencers (sorry), zei het heel treffend in een van de miljard video’s die ik afgelopen maand heb bekeken. Iedere Souls-game heeft wel zijn eigen aanhang, maar het zou goed kunnen dat deze game ze allemaal gaat overtreffen. One Elden Ring to rule them all.

©GMRimport

Die hype heeft helaas een keerzijde. Het is nu eind december. Dat betekent dat het nog een kleine twee maanden geen 25 februari is. De content die ik nog kan consumeren over Elden Ring is inmiddels aardig opgedroogd. Ik ben nu beland bij de video’s van mensen die er veel minder om geven dan ik.

Dat vormt een raar contrast, want ik word met de dag enthousiaster. Dat gevoel heb ik niet meer gehad sinds World of Warcraft. Toen fantaseerde ik als tiener over wat ik allemaal zou gaan doen als Night Elf Hunter. Nu zie ik helemaal voor me dat ik van eind februari tot het einde der tijden mensen ga helpen als een nobele paladijn. Waarom zou ik ooit nog een andere game willen?

Ring-Ring

Ik chargeer uiteraard, maar niet zoveel als je misschien zou denken. Ik heb dit jaar best wat leuke spellen gespeeld. Voice of Cards: The Isle Dragon Roars, Exo One, Greak: Memories of Azur, Metroid Dread, Returnal, Death’s Door, Unpacking, Nier Replicant ver.1.22474487139, Sable, Maquette, It Takes Two en dan vergeet ik er vast nog een paar.

©GMRimport

Toch is er geen enkele game die me dit jaar meer bezighield dan Elden Ring. Ik ben er zelfs om 4 uur ’s nachts voor opgestaan. Niet door een alarm te zetten. Nee, ik heb het gemanifesteerd. Ik wilde het zo graag dat ik uit mezelf wakker werd. Om kwart voor vier ging mijn Elden Ring. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!