Elden Ring mengt traditie met ambitie
Nieuws

Elden Ring mengt traditie met ambitie

Het lange wachten was dit weekend even voorbij voor alle uitverkorenen die mee mochten doen aan de netwerktest van Elden Ring. Voor deze bèta in vermomming stelde ontwikkelaar FromSoftware slechts een klein deel van de volledige spelwereld ter beschikking, maar het bleek genoeg om alsnog uren zoet mee te zijn. Dat belooft dus een hoop, al schept die extra portie hype ook hoge verwachtingen. Laat het wachten maar weer beginnen.

De belofte van een Dark Souls-game in een open wereld spreekt behoorlijk tot de verbeelding. Anderzijds is die beschrijving juist heel sec. Elden Ring is soms vrij letterlijk Dark Souls in een open wereld; Dark Souls 3 om precies te zijn. Een flink deel van de wapens, magische spreuken, animaties en zelfs bepaalde vijanden worden hergebruikt. De eerste momenten van Elden Ring zijn gesneden koek voor iedereen die dit soort games grijs speelt. Er is zelfs een pittige baas die nog eens extra duidelijk maakt dat het DNA van het genre nadrukkelijk aanwezig is. 

©GMRimport

Grot, grotter, grotst

Wie iets verder en langer kijkt, merkt op dat alles anders is. Er is geen gordijn van mist dat je ervan weerhoudt om verder te gaan. Je kunt langs de baas rennen, eromheen sluipen of een compleet andere kant op lopen. Zo viel mijn oog op een eiland vlak aan de kust. Er moest een manier zijn om daar te komen, vond ik, dus dat werd mijn eerste doel. Wat volgde was een ontdekkingstocht waarbij de focus steeds weer een stukje verder kwam te liggen. Een grot hier, een vallei daar en uiteindelijk dat enorme kasteel dat continu aan de horizon lonkt. Wie ooit een openwereldgame gespeeld heeft, weet hoe het riedeltje werkt. Hoe kan het dan dat het zo monumentaal voelt nu FromSoftware het probeert?

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het Breath of the Wild-effect. Toen Nintendo bekendmaakte zijn eerste stappen in het openwereldgenre te gaan zetten, had iedereen daar een bepaald idee bij. Ik zag bijvoorbeeld een kaart propvol vraagtekens voor me, maar wat ik kreeg was een innovatieve, haast primitieve benadering van het genre. Nintendo schrapte al het overbodige en kwam zo met Breath of the Wild tot de kern van wat dit type spel zo prikkelend maakt. Wat als je echt overal heen kunt en helemaal zelf je avontuur uitstippelt? Elden Ring gaat niet per se eenzelfde (r)evolutie teweegbrengen, maar het idee van de gewichtige en gewogen gameplay van Dark Souls, gecombineerd met dat ultieme avonturiersgevoel? Daar wordt een mens wild van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is niet zeker of Elden Ring dit geschetste droomscenario ook daadwerkelijk waar gaat maken. De wereld van het spel staat of valt met wat er allemaal te ontdekken is, of dat gevarieerd genoeg blijft en of die open opzet niet ten koste gaat van zorgvuldig uitgedachte spelmomenten en -mechanieken. Daar is Dark Souls tenslotte groot door geworden. Na de eerste paar uur durf ik er wel op te hopen, zij het met een slag om de arm. Dit voorproefje van de volledige wereld voelde in ieder geval vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten. Er hangt altijd een wortel binnen handbereik.  

Dit voorproefje van de volledige wereld voelt vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten

-

Elden Ring.torrent

De beste bijrol gaat alvast naar het magische paard dat je vergezelt: Torrent. Met een druk op de knop roep je hem op en draaf je door naar je volgende bestemming. Je stapt ook net zo snel en makkelijk weer af als je bijvoorbeeld een groepje vijanden of een grot ziet. Maar er is nog een derde optie: je kunt in Elden Ring ook te paard gevechten aangaan. Die mogelijkheid voelt nu al onmisbaar, want hierdoor blijft het tempo erin, mocht je geen zin hebben in talloze onderbrekingen. Wie juist liever de tijd neemt om iedere confrontatie zo veilig mogelijk te benaderen, gaat blij zijn met de sluipfunctie die vanuit Sekiro is meeverhuisd. Met Elden Ring biedt FromSoftware meer dan ooit de mogelijkheid om je eigen speelstijl te kiezen. 

©GMRimport

Dat moet ook wel, want zonder een afgebakend pad is het noodzakelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het mag niet zo zijn dat je alleen met zwaardvechten een kans maakt, en niet met sluipen of te paard. From Software lijkt op het eerste gezicht een belangrijke les geleerd te hebben als het gaat om keuzevrijheid. Zo kunnen personages die zich niet specialiseren in magie alsnog bepaalde magische aanvallen uitvoeren met hun wapen. Verder is er een crafting-systeem om je arsenaal te blijven spekken, zonder dat je daarvoor steeds afhankelijk bent van een goed verstopt personage in de wereld. Er is zelfs gedacht aan mensen die nul behoefte hebben om mee te doen aan het online gedeelte. Voor hen is er hulp beschikbaar in de vorm van computergestuurde geesten die je op kunt roepen om voor je te vechten. 

Testen voor toegankelijkheid

Deze veranderingen maken Elden Ring in zekere zin toegankelijker, maar nog altijd binnen de grenzen van het ontoegankelijke. Dit gaat niet ineens de game worden waarbij iedereen zomaar kan instappen. Daarvoor blijven de systemen, het verhaal, de personages en eigenlijk ieder ander aspect te obscuur. Een ‘mooi’ voorbeeld hiervan is de multiplayer. Er zit dit keer daadwerkelijk een onderdeel in het optiemenu dat ‘multiplayer’ heet, maar vervolgens moet je wijs zien te worden uit acht verschillende items met namen als ‘Furlcalling Finger Remedy’ en ‘Tarnished’s Furled Finger’. Op dit tempo gaat het nog tien games duren voordat FromSoftware revolutionaire termen als ‘create online session’ en ‘join online session’ introduceert. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wel heb ik het vermoeden dat Elden Ring alsnog meer mensen aan zich zal weten te binden, al is het maar omdat je vanaf het begin iedere windrichting op kunt. Wie weet komt er daar iets op je pad waardoor het dit keer wel klikt. Dat is al beter dan dat je als speler door de eerste baas gelijk met de grond gelijk wordt gemaakt, samen met die hoop. In Elden Ring ren je dan gewoon de andere kant op. Al loop je altijd het risico dat je daar ineens een vuurspuwende draak tegen het lijf loopt. Het blijft toch de Dark Souls van de openwereldgames. 

Elden Ring komt op 25 februari 2022 uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!