Elden Ring mengt traditie met ambitie
Nieuws

Elden Ring mengt traditie met ambitie

Het lange wachten was dit weekend even voorbij voor alle uitverkorenen die mee mochten doen aan de netwerktest van Elden Ring. Voor deze bèta in vermomming stelde ontwikkelaar FromSoftware slechts een klein deel van de volledige spelwereld ter beschikking, maar het bleek genoeg om alsnog uren zoet mee te zijn. Dat belooft dus een hoop, al schept die extra portie hype ook hoge verwachtingen. Laat het wachten maar weer beginnen.

De belofte van een Dark Souls-game in een open wereld spreekt behoorlijk tot de verbeelding. Anderzijds is die beschrijving juist heel sec. Elden Ring is soms vrij letterlijk Dark Souls in een open wereld; Dark Souls 3 om precies te zijn. Een flink deel van de wapens, magische spreuken, animaties en zelfs bepaalde vijanden worden hergebruikt. De eerste momenten van Elden Ring zijn gesneden koek voor iedereen die dit soort games grijs speelt. Er is zelfs een pittige baas die nog eens extra duidelijk maakt dat het DNA van het genre nadrukkelijk aanwezig is. 

©GMRimport

Grot, grotter, grotst

Wie iets verder en langer kijkt, merkt op dat alles anders is. Er is geen gordijn van mist dat je ervan weerhoudt om verder te gaan. Je kunt langs de baas rennen, eromheen sluipen of een compleet andere kant op lopen. Zo viel mijn oog op een eiland vlak aan de kust. Er moest een manier zijn om daar te komen, vond ik, dus dat werd mijn eerste doel. Wat volgde was een ontdekkingstocht waarbij de focus steeds weer een stukje verder kwam te liggen. Een grot hier, een vallei daar en uiteindelijk dat enorme kasteel dat continu aan de horizon lonkt. Wie ooit een openwereldgame gespeeld heeft, weet hoe het riedeltje werkt. Hoe kan het dan dat het zo monumentaal voelt nu FromSoftware het probeert?

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het Breath of the Wild-effect. Toen Nintendo bekendmaakte zijn eerste stappen in het openwereldgenre te gaan zetten, had iedereen daar een bepaald idee bij. Ik zag bijvoorbeeld een kaart propvol vraagtekens voor me, maar wat ik kreeg was een innovatieve, haast primitieve benadering van het genre. Nintendo schrapte al het overbodige en kwam zo met Breath of the Wild tot de kern van wat dit type spel zo prikkelend maakt. Wat als je echt overal heen kunt en helemaal zelf je avontuur uitstippelt? Elden Ring gaat niet per se eenzelfde (r)evolutie teweegbrengen, maar het idee van de gewichtige en gewogen gameplay van Dark Souls, gecombineerd met dat ultieme avonturiersgevoel? Daar wordt een mens wild van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is niet zeker of Elden Ring dit geschetste droomscenario ook daadwerkelijk waar gaat maken. De wereld van het spel staat of valt met wat er allemaal te ontdekken is, of dat gevarieerd genoeg blijft en of die open opzet niet ten koste gaat van zorgvuldig uitgedachte spelmomenten en -mechanieken. Daar is Dark Souls tenslotte groot door geworden. Na de eerste paar uur durf ik er wel op te hopen, zij het met een slag om de arm. Dit voorproefje van de volledige wereld voelde in ieder geval vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten. Er hangt altijd een wortel binnen handbereik.  

Dit voorproefje van de volledige wereld voelt vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten

-

Elden Ring.torrent

De beste bijrol gaat alvast naar het magische paard dat je vergezelt: Torrent. Met een druk op de knop roep je hem op en draaf je door naar je volgende bestemming. Je stapt ook net zo snel en makkelijk weer af als je bijvoorbeeld een groepje vijanden of een grot ziet. Maar er is nog een derde optie: je kunt in Elden Ring ook te paard gevechten aangaan. Die mogelijkheid voelt nu al onmisbaar, want hierdoor blijft het tempo erin, mocht je geen zin hebben in talloze onderbrekingen. Wie juist liever de tijd neemt om iedere confrontatie zo veilig mogelijk te benaderen, gaat blij zijn met de sluipfunctie die vanuit Sekiro is meeverhuisd. Met Elden Ring biedt FromSoftware meer dan ooit de mogelijkheid om je eigen speelstijl te kiezen. 

©GMRimport

Dat moet ook wel, want zonder een afgebakend pad is het noodzakelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het mag niet zo zijn dat je alleen met zwaardvechten een kans maakt, en niet met sluipen of te paard. From Software lijkt op het eerste gezicht een belangrijke les geleerd te hebben als het gaat om keuzevrijheid. Zo kunnen personages die zich niet specialiseren in magie alsnog bepaalde magische aanvallen uitvoeren met hun wapen. Verder is er een crafting-systeem om je arsenaal te blijven spekken, zonder dat je daarvoor steeds afhankelijk bent van een goed verstopt personage in de wereld. Er is zelfs gedacht aan mensen die nul behoefte hebben om mee te doen aan het online gedeelte. Voor hen is er hulp beschikbaar in de vorm van computergestuurde geesten die je op kunt roepen om voor je te vechten. 

Testen voor toegankelijkheid

Deze veranderingen maken Elden Ring in zekere zin toegankelijker, maar nog altijd binnen de grenzen van het ontoegankelijke. Dit gaat niet ineens de game worden waarbij iedereen zomaar kan instappen. Daarvoor blijven de systemen, het verhaal, de personages en eigenlijk ieder ander aspect te obscuur. Een ‘mooi’ voorbeeld hiervan is de multiplayer. Er zit dit keer daadwerkelijk een onderdeel in het optiemenu dat ‘multiplayer’ heet, maar vervolgens moet je wijs zien te worden uit acht verschillende items met namen als ‘Furlcalling Finger Remedy’ en ‘Tarnished’s Furled Finger’. Op dit tempo gaat het nog tien games duren voordat FromSoftware revolutionaire termen als ‘create online session’ en ‘join online session’ introduceert. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wel heb ik het vermoeden dat Elden Ring alsnog meer mensen aan zich zal weten te binden, al is het maar omdat je vanaf het begin iedere windrichting op kunt. Wie weet komt er daar iets op je pad waardoor het dit keer wel klikt. Dat is al beter dan dat je als speler door de eerste baas gelijk met de grond gelijk wordt gemaakt, samen met die hoop. In Elden Ring ren je dan gewoon de andere kant op. Al loop je altijd het risico dat je daar ineens een vuurspuwende draak tegen het lijf loopt. Het blijft toch de Dark Souls van de openwereldgames. 

Elden Ring komt op 25 februari 2022 uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dog toont PS5 Pro-verbeteringen in The Last of Us: Part 2 Remastered
Nieuws

Naughty Dog toont PS5 Pro-verbeteringen in The Last of Us: Part 2 Remastered

De patch is al geruime tijd beschikbaar

Sony en Naughty Dog hebben een video uitgebracht waarin de PlayStation 5 Pro-patch voor The Last of Us: Part 2 Remastered centraal staat.

De patch is al uit en v oegt een nieuwe renderingmodus toe die gebruikmaakt van PlayStation Spectral Super Resolution. De nieuwe Pro-mode draait in 1440p, maar PSSC schaalt dit op naar 4K, terwijl 60 frames per seconde worden aangehouden. De Performance- en Fidelity-modi blijven wel beschikbaar.

In onderstaande video toont Naughty Dog enkele scènes uit de game om aan te geven waarom de PS5 Pro-patch een verbetering is ten opzichte van de versie van de game op een reguliere PS5.

De game is op moment van schrijven trouwens met korting te koop op de PlayStation Store in verband met de Black Friday-deals van Sony. Lees hier meer over de deals die Sony heeft.

Overigens is het niet per se vanzelfsprekend dat games er beter uitzien op de PS5 Pro: er gaan steeds meer berichten dat sommige games op de nieuwe console last hebben van grafische imperfecties, zoals zogeheten 'shimmering' en andere bugs. Diverse bedrijven, waaronder Silent Hill 2-ontwikkelaar Bloober Team en Star Wars Jedi: Survivor-uitgever Electronic Arts, hebben aangegeven de situatie te onderzoeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Stardew Valley-concertreeks op komst, ook in Rotterdam
Nieuws

Nieuwe Stardew Valley-concertreeks op komst, ook in Rotterdam

Een orkest speelt muziek uit de boerderijsimulator

Er wordt een nieuwe concertreeks gebaseerd op de muziek van Stardew Valley georganiseerd. De tour doet ook Rotterdam en Antwerpen aan.

Voorheen werd al de concerttour Festival of Seasons gehouden, maar dit wordt nu opgevolgd door Symphony of Seasons, dat volgens gameontwikkelaar ConcernedApe een groter orkest en meer visuele toeters en bellen moet bevatten.

Volgens de officiële website, waar ook het complete tourschema is te vinden, komt dat neer op een orkest bestaande uit 35 leden en door ConcernedApe gecureerde muziek uit de populaire boerderijsimulator.

De concertreeks gaat heel de wereld over en begint op 30 augustus 2025. Op 25 januari 2026 is het concert zelfs in De Doelen te Rotterdam te bezoeken. in België volgt er op 27 januari een concert in de Stadsschouwburg te Antwerpen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error