Mijn berg GOTY’s
Achtergrond

Mijn berg GOTY’s

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Marcel met games in het algemeen.

De generieke inleiding hierboven zegt het al: we hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Dat klopt helemaal. Ook ik heb een fantastisch gamejaar achter de rug en heb volop games gespeeld dit jaar. Dat is zo vanzelfsprekend nog niet, want kort geleden was het helaas heel anders.

Gamen is zonder twijfel een van mijn grootste hobby’s. Dat is het al sinds ik van de ene op de andere dag mijn passie voor speelgoedautootjes inruilde voor spelletjes op de computer. Jammer genoeg gooide mijn geestelijke gezondheid de afgelopen vijftien jaar geregeld roet in het eten. Ik heb het daar best moeilijk mee gehad, want hoe vervelend is het dat je vaak amper van je favoriete bezigheid kunt genieten, en zelfs helemaal niet op de momenten dat je het stiekem ’t hardst nodig hebt?

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten

-

Hoofdzaken

Mijn hart wilde al die mooie games wel spelen, maar mijn hoofd werkte niet mee. De ellende was te chaotisch om er via een game aan te ontsnappen, of de chaos te ellendig om überhaupt mijn PlayStation 4 of Switch aan te kunnen zetten. Maar hoe anders was dat dit jaar! Het gaat tegenwoordig stukken beter met me en daarmee keerde ook de capaciteit om te gamen terug. De wil is gelukkig nooit weggeweest.

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met mijn mentale toestand, waarvan ik niet voor mogelijk had gehouden dat ‘ie dit jaar zo zou verbeteren. Omdat mijn hoofd me steeds minder in de weg zat, ben ik ook steeds meer games gaan (uit)spelen.

©GMRimport

Dat begon eigenlijk al in januari met Monster Hunter: World. Ik liet me zoals gewoonlijk weer eens overtuigen door vrienden dat ik deze game echt moest hebben. Het grote verschil met al die vorige keren was dat ik de game ook daadwerkelijk ben gaan spelen, in plaats van er na vijf minuten nooit meer aandacht aan te schenken. Het hield maar niet op. Pas toen er enkel nog grinden op het menu stond ben ik gestopt met jagen. Maar ik voelde me nooit gejaagd, wat ik voorheen eigenlijk altijd wel had. De kleinste afleiding of onderbreking door een game zelf kon mijn beeld van een spel voorgoed verpesten, en daarmee ook de kans dat ik het ooit nog aan zou raken.

©GMRimport

Save the best for Celeste

Ik heb dit jaar nog een hoop andere games gespeeld, zoals God of War (waar ik vroeger echt nooit mee uit de voeten kon), Assassin’s Creed Odyssey (wat zowaar een coherent spel is) en Spider-Man (gewoon leuk). Ik recenseerde ook nog een aantal titels, want als er iets goed helpt tegen gebrekkige zelfsturing, dan is het wel extrinsieke motivatie. Op die manier speelde ik Legendary Gary, Forgotton Anne, Déraciné en Ashen door, allemaal games die ik voor geen Overwatch-goud had willen missen.

Er is er nog eentje die ik per se in 2018 wil uitspelen: Celeste. Met de stijgende lijn van dit jaar lijkt het me passend om op de top te eindigen. Daarom ga ik er op kerstavond eens goed voor zitten, vergezeld door vrienden die mij maar wat graag horen schelden als ik voor de honderdste keer in de afgrond spring. Ik geniet daar zelf ook van. Mijn hoofd filtert al genoeg, dus als ik mezelf dan een keer hoor schelden op een spel, dan weet ik: godverdomme, wat hou ik toch oprecht van games!

Dit was de laatste Favoriet van de Redactie van deze serie! Bekijk ook het overzicht van alle Favorieten die zijn verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!