Mijn berg GOTY’s
Achtergrond

Mijn berg GOTY’s

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Marcel met games in het algemeen.

De generieke inleiding hierboven zegt het al: we hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Dat klopt helemaal. Ook ik heb een fantastisch gamejaar achter de rug en heb volop games gespeeld dit jaar. Dat is zo vanzelfsprekend nog niet, want kort geleden was het helaas heel anders.

Gamen is zonder twijfel een van mijn grootste hobby’s. Dat is het al sinds ik van de ene op de andere dag mijn passie voor speelgoedautootjes inruilde voor spelletjes op de computer. Jammer genoeg gooide mijn geestelijke gezondheid de afgelopen vijftien jaar geregeld roet in het eten. Ik heb het daar best moeilijk mee gehad, want hoe vervelend is het dat je vaak amper van je favoriete bezigheid kunt genieten, en zelfs helemaal niet op de momenten dat je het stiekem ’t hardst nodig hebt?

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten

-

Hoofdzaken

Mijn hart wilde al die mooie games wel spelen, maar mijn hoofd werkte niet mee. De ellende was te chaotisch om er via een game aan te ontsnappen, of de chaos te ellendig om überhaupt mijn PlayStation 4 of Switch aan te kunnen zetten. Maar hoe anders was dat dit jaar! Het gaat tegenwoordig stukken beter met me en daarmee keerde ook de capaciteit om te gamen terug. De wil is gelukkig nooit weggeweest.

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met mijn mentale toestand, waarvan ik niet voor mogelijk had gehouden dat ‘ie dit jaar zo zou verbeteren. Omdat mijn hoofd me steeds minder in de weg zat, ben ik ook steeds meer games gaan (uit)spelen.

©GMRimport

Dat begon eigenlijk al in januari met Monster Hunter: World. Ik liet me zoals gewoonlijk weer eens overtuigen door vrienden dat ik deze game echt moest hebben. Het grote verschil met al die vorige keren was dat ik de game ook daadwerkelijk ben gaan spelen, in plaats van er na vijf minuten nooit meer aandacht aan te schenken. Het hield maar niet op. Pas toen er enkel nog grinden op het menu stond ben ik gestopt met jagen. Maar ik voelde me nooit gejaagd, wat ik voorheen eigenlijk altijd wel had. De kleinste afleiding of onderbreking door een game zelf kon mijn beeld van een spel voorgoed verpesten, en daarmee ook de kans dat ik het ooit nog aan zou raken.

©GMRimport

Save the best for Celeste

Ik heb dit jaar nog een hoop andere games gespeeld, zoals God of War (waar ik vroeger echt nooit mee uit de voeten kon), Assassin’s Creed Odyssey (wat zowaar een coherent spel is) en Spider-Man (gewoon leuk). Ik recenseerde ook nog een aantal titels, want als er iets goed helpt tegen gebrekkige zelfsturing, dan is het wel extrinsieke motivatie. Op die manier speelde ik Legendary Gary, Forgotton Anne, Déraciné en Ashen door, allemaal games die ik voor geen Overwatch-goud had willen missen.

Er is er nog eentje die ik per se in 2018 wil uitspelen: Celeste. Met de stijgende lijn van dit jaar lijkt het me passend om op de top te eindigen. Daarom ga ik er op kerstavond eens goed voor zitten, vergezeld door vrienden die mij maar wat graag horen schelden als ik voor de honderdste keer in de afgrond spring. Ik geniet daar zelf ook van. Mijn hoofd filtert al genoeg, dus als ik mezelf dan een keer hoor schelden op een spel, dan weet ik: godverdomme, wat hou ik toch oprecht van games!

Dit was de laatste Favoriet van de Redactie van deze serie! Bekijk ook het overzicht van alle Favorieten die zijn verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!