Zotac bevestigt specificaties van RTX 4070 Ti
Nieuws

Zotac bevestigt specificaties van RTX 4070 Ti

Hardwarefabrikant Zotac heeft de officiële specificaties van de RTX 4070 Ti bevestigd per gelekte productinformatie.

Zotac lekte zelf drie varianten van Nvidia's GeForce RTX 4070 Ti-gpu uit: de zogeheten AMP Extreme Airo, Apocalypse OC en X-Gaming varianten (via VideoCardz). Van die drie kaarten wordt enkel het AMP-model wereldwijd verscheept, maar alle drie de varianten verklappen via-via de specificaties van Nvidia's nieuwe gpu.

De RTX 4070 Ti draait op de AD104-400-chipset van Nvidia, met 7680 CUDA-kernen en 12 GB aan GDDR6X-geheugen. Deze precieze opstelling was oorspronkelijk gepland voor de RTX 4080 (12 GB), de kaart die Nvidia na enige ophef toch "ontlanceerde". Lekken en teasers voorspelden maanden geleden al dat Nvidia de kaart voorafgaand aan CES 2023 opnieuw uit de doeken doet, met RTX 4070 Ti als nieuwe noemer. 

Nieuwe naam of niet, ook ook de geheugensnelheid blijft blijkbaar onveranderd: 21 Gbps. In combinatie met een 192-bit geheugenbus staat dat tot een totale bandbreedte van 504 GB/s. In zowel bandbreedte, geheugenvolume, chipoppervlak en rekenclusters blijkt de RTX 4070 Ti een grove halvering van het vlaggenschip uit Nvidia's Ada Lovelace-generatie, de RTX 4090. 

Vanuit Nvidia zou de RTX 4070 Ti een TDP van 285 watt en een boost-frequentie van 2,61 GHz kennen. Zotacs drie kaarten verhogen optioneel het verbruik en daarmee ook de kloksnelheid. Het AMP-model biedt daarin de grootste bonus: 366 watt aan verbruik, waarmee de gpu op 2,7 GHz presteert. In alle gevallen lijkt de RTX 4070 Ti daarvoor een enkele 12VHPWR-connector te gebruiken, de ietwat omstreden 16-pins stroomvoorziening. 

De RTX 4070 Ti wordt zeer waarschijnlijk morgen officieel onthuld in Nvidia's GeForce Beyond-presentatie, vanaf 17:00 uur (Nederlandse tijd) te volgen op onder meer

Watch on YouTube

en Twitch. Volgens eerdere geruchten moet de gpu aanstaande 5 januari officieel verkrijgbaar zijn. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!