Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten
Nieuws

Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten

Hardware-journalist Igor Wallossek stelt dat Nvidia's defecte 12VHPWR-kabels van twee fabrikanten komen, beide met eigen nuances en defecten.

De nieuwe 12VHPWR-connector (naar de 16-pins PCIe 5.0-standaard) begeeft zich sinds eind oktober in een cyclus van negatief nieuws en ophef. Nvidia's recent verschenen RTX 4090-videokaart wordt standaard geleverd met de nieuwe poort en bijbehorende kabels, maar online doen verhalen de ronde over hoe de connector, dan wel de stroomkabel of de volledige videokaart, oververhit kan raken.

Sindsdien zet Wallossek zichzelf ertoe om het probleem zelfstandig te achterhalen. Eerder concludeerde de Duitse tech-veteraan al dat matig soldeerwerk de kabelconsistentie weinig goed deed; een nieuwe reportage op Igor's Lab stelt nu ook dat niet elke connector van dezelfde makelij komt. 

De connectoren op Nvidia's RTX 4090-kaarten komen van ofwel Astron, ofwel NTK. Beide zijn Taiwanese fabrikanten, die direct met elkaar concurreren. Volgens Wallossek lijken de connectoren van beide partijen veel op elkaar, maar biedt NTK aanzienlijk meer klem dan Astron. Eerder werd al geconstateerd dat een niet voldoende aangedrukte connector sneller oplaait dan eentje met de juiste connectie.

De inconsistentie met PCIe 5.0-kabels lijkt momenteel veel vormen aan te nemen, met aardig wat uiteenlopende oorzaken. Zo kan ook het koelerontwerp van partnerfabrikanten niet voldoende grip bieden en liggen verhitte stroomkabels ook wel eens aan een matige netvoeding of een gevaarlijke verbuiging. Wallossek creëerde onderstaand overzicht als snelle opsomming van zijn bevindingen:

©GMRimport

Astron wordt vooralsnog niet gekroond tot dé kwaaddoener in deze kwestie, maar Wallossek verzekerd wel dat Nvidia in de nabije toekomst niet met de connectorfabrikant zal werken. Ook Nvidia's nog onaangekondigde RTX 4070 Ti maakt gebruik van de nieuwe PCIe 5.0-stroomkabels (met ditmaal een 2x 8-pin adapter), maar die zou in ieder geval niet van Astron komen. 

Nvidia zelf heeft vooralsnog niet publiekelijk gereageerd op de ontstane ophef. Wel liet de gpu-gigant richting perslieden, waaronder Wallossek, weten interne onderzoeken gestart te zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!