Prijzen, details en grootte van GeForce RTX 3000-serie uitgelekt
Nieuws

Prijzen, details en grootte van GeForce RTX 3000-serie uitgelekt

Een nieuwe Hardware Update breekt aan en Nvidia heeft hun nieuwe Ampere-generatie al officieel uit de doeken gedaan.Ook deze week stond weer bol van gelekte details over de GeForce’s RTX 3000-generatie. Onder meer de prijsklassen van meer modellen lekten uit, alsmede een preciezere grootte van het vlaggenschip en enkele plannen van partnerfabrikanten. Ondertussen kon ook concurrent AMD niet ontkomen aan nieuwe lekken, al betrof dat hoofdzakelijk de roadmap voor aanstormende CPU’s en APU’s.

‘GeForce RTX 3000-serie start vanaf 399 dollar’

Langzaam maar zeker beginnen vrijwel álle onthullingen van Nvidia’s #UltimateCountdown-evenement door te sijpelen. Op 1 september doet de chipfabrikant de aanstormende Ampere-generatie uit de doeken, waarover we alsmaar minder in het duister hoeven te tasten. Hoorden we eerder al hardnekkige geruchten over de flinke richtprijs van het vlaggenschip, klinken er nu ook veel geluiden over de andere kaarten in het beoogde aanbod.

Je ‘doorsnee’ RTX 3090 — hoogstwaarschijnlijk toch niet RTX 3080 Ti genaamd — zou op de kop moeten voor 1.399 dollar. De exclusievere Founder’s Edition daarvan zou dan 1.499 dollar betreffen. Wordt dat te veel Ampere voor je, dan laat de serie zich schijnbaar flink omlaag schalen. De RTX 3080 zou al geprijsd moeten zijn op 799 dollar, gevolgd door de RTX 3070 voor 599 dollar.

Last but not least is de RTX 3060, vooralsnog het Ampere-instapmodel, geprijsd op 399 dollar. Nvidia lijkt hun nieuwe lijn videokaarten per direct te willen spreiden, waar de voorgaande Turing-generatie bijna een half jaar ontbrak aan een meer budget-gerichte optie. Informatie daarover kwam pas maanden na de onthulling van de overkoepelende serie kaarten.

©GMRimport

De vermoedelijke prijsklassen zijn afkomstig van Twitter-gebruiker @GarnetSunset, die zijn lek vooraf liet gaan met twee nieuwe foto’s van (een prototype van) de RTX 3090. Een korrel zout is nog altijd op zijn plek, maar de beste man lijkt in ieder geval geloofwaardige connecties te hebben.

Of alle vier de genoemde kaarten ook daadwerkelijk op 1 september onthuld moeten worden, blijft nog even afwachten. Het digitale onthullingsevenement vindt plaats op Nvidia’s officiële kanalen, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd).

Nvidia’s nieuwe vlaggenschip groeit mogelijk je behuizing uit

Grootse beloftes over groeiende prestatiesprongen en flink wat GDDR6X-geheugen of niet; de RTX 3090 lijkt een lompe videokaart te worden. Op eerdergenoemde foto’s van @GarnetSunset is de Founder’s Edition (proef)kaart opnieuw gefotografeerd, nu met de verduidelijking van drie slots dikte én vergelijking met de bekende GeForce RTX 2080. Wat blijkt? Nvidia’s nieuwe paradepaardje is er eentje die een deel van het internet als een ‘chonker’ zou beschrijven. Lees: dikker dan de norm.

©GMRimport

In de oorspronkelijke compilatiefoto’s lijkt de RTX 3090 buitenproportioneel groot — iets té groot zelfs. Echter, ook wanneer de PCIe-pinnen of I/O-platen naar behoren geschaald zijn (zoals op bovenstaande afbeelding), is duidelijk te zien hoe dit zeker niet de minste kaart is in omvang.

Combineer dat plaatje met eerdere geruchten over een flinke toename in stroomgebruik, en misschien is er méér voor nodig dan enkel een flinke buidel geld om Nvidia’s nieuwe vlaggenschip compatibel te krijgen met je systeem. Denk aan potentiële nieuwe kabels, voedingen en misschien wel een ruimere behuizing, als het even tegenzit.

‘RTX 3070 is grofweg te vergelijken met RTX 2080 Ti’

Niet de meest baanbrekende gedachte, maar ook de ‘mindere’ RTX 30-videokaarten maken een fraaie prestatiesprong. Techjournalist Moore’s Law Is Dead ging gisteravond on the record om te bevestigen dat de RTX 3070-middenweg ongeveer gelijk zou moeten staan aan de RTX 2080 Ti — waarbij hoogstwaarschijnlijk op in-game prestaties gedoeld wordt.

©GMRimport

Volgens de

Watch on YouTube

‘moeten we daarmee zelf uit kunnen rekenen hoeveel sterker de RTX 3080 en RTX 3060 relatief gezien zijn’. En inderdaad: dat zijn rekenaannames die al in veelvoud langs zijn gekomen. Zo spraken prominente lekkers van de afgelopen tijd al over een RTX 3080 die ‘tot 35 procent krachtiger’ zou zijn dan de RTX 2080 Ti — een prestatiesprong die al maandenlang in verschillende vormen de ronde doet.

Hoe de RTX 3060 in al die krachttoenames staat, is toevallig iets wat nog zelden benaderd is. Afgezien van de eerdergenoemde, vermoedelijke prijs à 399 dollar, lijken over het instapmodel tot dusver maar weinig geruchten ontstaan te zijn. Wellicht laat ook die toch nog iets langer op zich wachten dan gedacht, maar ook dát horen we ongetwijfeld op 1 september aanstaande.

MSI registreert alvast 29 verschillende Ampere-kaarten

Of ze allemaal het daglicht zien, is nog maar de vraag, maar hardwarefabrikant MSI lijkt alvast wel flink wat verschillende Ampere-videokaarten geregistreerd te hebben. Bij PC Gamer viel op hoe het Taiwanese bedrijf legio nieuwe producten had laten registreren bij de Eurasian Economic Commission (EEC) — waarvan 29 productnummers in lijn zijn met hoe de fabrikant een nieuwe generatie videokaarten zou benoemen. EEC-registraties vinden vaak plaats nét voordat de daadwerkelijke massaproductie van start kan gaan.

©GMRimport

In het specifiek gaat het om de 602-V388, 602-V389 en 602-V390 productnummers, welke vermoedelijk (en respectievelijk) voor de RTX 3090, RTX 3080 en RTX 3070 zouden staan — plus een boel van MSI’s variaties daarop. Die conclusie werd geëxtrapoleerd vanuit de vorige GeForce-generatie, waarin de voorgangers voorzien werden van een V371, V372, V3727, V375-nummering. De EEC-codes van MSI’s videokaarten stijgen in nummering, naarmate ze lager op Nvidia’s (en AMD’s) schaal komen staan.

Hoewel de productregistratie verre van concrete informatie is, lijkt het er ook hier op dat Nvidia mogelijk hun budgetvariant — de RTX 3060 — niet gelijktijdig met de eerste drie (consumenten)modellen zal lanceren. Daarvoor lijken immers geen codes overeen te komen met MSI's standaardnummering.

Meer delen van AMD’s Zen-planning lekken uit

Om toch even te breken van al de ‘groene geruchten’ in aanloop naar Nvidia’s onthulling; een lekkage bij het rode kamp. Bij concurrent AMD bleef het toevallig stil over hun Big Navi videokaart-comeback, maar betrof het deze week een lek van ongeziene delen in de processor-roadmap. We wisten al dat de lancering van Zen 3 CPU’s (de Ryzen 4000-serie) nog altijd op de planning voor 2020 staat, maar wat komt daarná?

Via ingewijde @MebiuW (wie eerder AMD’s volgende ‘Warhol’-noemer correct lekte), kwam nieuwe informatie binnen over de Zen-roadmaps. Anno 2021 wil AMD de Warhol-generatie CPU’s uitrollen, alsmede de Van Gogh- en Cezanne-APU’s.

Die laatstgenoemde generatie draait nog op Vega 7-architectuur voor het GPU-gedeelte, terwijl Van Gogh ongeveer gelijktijdig uitpakt met Navi 2-structuur. Daarbovenop is die serie APU’s gepaard met ‘CVML’, wat volgens @MebiuW voor ‘Computer Vision & Machine Learning’ zou moeten staan.

©GMRimport

Ook de daarop volgende generatie zijn inmiddels van kunstige (en topografische) serienamen voorzien. Na de Warhol-generatie aan Ryzen-processoren volgt anno 2022 ‘Raphael’, terwijl ‘Rembrandt’ de nieuwe generatie budget-APU’s (Cezanne) moet vormen. De iets duurdere Van Gogh-APU’s worden opgevolgd door ‘Dragon Crest’, zo deed de lekker van dienst alvast uit de doeken.

Als AMD’s plannen naar behoren verlopen, zitten we in 2022 gebakken met alweer de Ryzen 6000-serie, welke de eerste processorgeneratie op 5 nm-architectuur vormt. Dat is nog even van ons verwijderd, maar AMD zit klaarblijkelijk niet stil in hun high-end laboratoria. Later dit jaar moet daar allereerst hun 7 nm-architectuur geoptimaliseerd worden met de Ryzen 4000-serie, in de aankomende ‘Vermeer’- en ‘Renoir’-generaties van CPU’s en APU’s.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error