Studio voormalige Grand Theft Auto-producent ontslaat onbekend aantal werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Studio voormalige Grand Theft Auto-producent ontslaat onbekend aantal werknemers

De ontwikkelaar werkt al geruime tijd aan Everywhere

Build A Rocket Boy, de nieuwe studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Lesie Benzies, ontslaat een onbekend aantal werknemers.

Berichten over de ontslagronde werden eerst gemeld door PCGamesN, waarna de studio zelf aan Eurogamer bevestigde dat "een aantal rollen globaal" zullen verdwijnen. Om hoeveel ontslagen het precies gaat is op moment van schrijven niet bekend.

"Hoewel we flinke progressie boeken bij de ontwikkeling an onze producten, moeten we nu veranderingen maken aan hoe we te werk gaan om een weerbaardere studio te worden en aan de vereisten van onze projecten te voldoen", aldus een woordvoerder. "Om dat te bewerkstelligen hebben we de extreem moeilijke beslissing gemaakt om een aantal rollen globaal te verwijderen. Dit proces is gaande en we werken met de mensen die hier de gevolgen van voelen."

Build a Rocket Boy is gevestigd in Edinbugh, Schotland, al zijn er ook vestigingen in Boedapest, Montpellier en China. De studio wordt deels gefinancieerd door het Chinese NetEase.

Het is al geruime tijd bekend dat Build a Rocket Boy aan Everywhere werkt. Het spel moet "een nieuwe wereld voor gamers" bieden, waarin spelers zelf creëren en hun creaties delen met vrienden. Volgens de makers is er een gebruiksvriendelijk systeem om levels of complete games te maken, genaamd Arcadia. Tegelijkertijd moet de cinematische actie waar Benzies bekend om staat ook terugkeren. Een voorbeeld daarvan is MindsEye, een game die qua look veel weg heeft van de GTA-spellen.

Een releasedatum voor Everywhere is nog niet bekend. De Unreal Engine 5-game komt in ieder geval naar pc, al zouden andere systemen later kunnen volgen.

In navolging van 2023 vallen er ook in 2024 opvallend veel ontslagen bij gamebedrijven. Zo werd eerder aangekondigd dat Microsoft 1900 werknemers van Xbox, Activision Blizzard en Bethesda ontslaat, dat Unity zo'n 1800 werknemers ontslaat, dat Twitch een grootschalige ontslagronde houdt, dat Riot Games 530 mensen ontslaat, Embracer een aanzienlijk gedeelte van Gearbox-studio Lost Boys Interactive ontslaat en dat een derde van alle werknemers bij Surgeon Simulator-ontwikkelaar Bossa Studios is ontslagen.

Ook zijn er ontslagen gevallen bij Dead by Daylight-ontwikkelaar Behaviour Interactive, Lords of the Fallen-uitgever CI Games en Rising Star Games-eigenaar Thunderful Group en heeft Eidos Montreal afscheid genomen van 97 werknemers. NBA 2K-studio Visual Concepts Austin kampt ook met een ontslagronde. Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM heeft ook werknemers ontslagen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!