Kenner voorspelt kleinere chip voor AMD's zwaarste RDNA 3-gpu
Gamer.nl
Nieuws

Kenner voorspelt kleinere chip voor AMD's zwaarste RDNA 3-gpu

Volgens een betrouwbare ingewijde binnen de hardware-industrie is AMD's zwaarste RDNA 3-gpu kleiner dan voorheen verwacht: het grafische component zou slechts 350 mm² bedekken.

De claim over de grootte kwam voort uit een Twitter-discussie over AMD's nieuwe RDNA 3-videokaarten (Radeon RX 7000). Waar velen verwachtten dat de nieuwe chips zouden groeien in grootte, stelt de bekende hardware-lekker @greymon55 het tegenovergestelde voor het Navi 31-vlaggenschip. 

In ieder geval het grafische component op opvolger van de Navi 21-gpu zou flink krimpen: van 520 mm² naar 350 mm². Naast de zogeheten 'Graphics Complex Die' (GCD) bestaat de Navi 31-gpu ook nog uit zes 'Memory Complex Dies' (MCD), die in dit geval bovenop elkaar gestapeld zouden worden.

De krimp van de chip wekt wel vragen op. Met de overstap naar het kleinere 5 nm-procedé van TSMC kan AMD meer rekenkernen op minder oppervlak bakken, maar de beloofde 12.288 kernen (een drievoud van Navi 21) klinken op 350 mm² mogelijk wel erg ambitieus. 

De evenals bekende ingewijde @Kepler_L2 meent daar een reden voor te kennen. Per eerdere aanpassingen in AMD's Linux-drivers werd bekend dat AMD mogelijk veroudere chiparchitecturen ruimt. Voor zaken als het interconnectieve xGMI en 'Global Data Share' (GDS) heeft AMD al langer nieuwere of betere alternatieven; door de ontstane 'bloat' weg te strippen wint AMD weer ruimte op de chip. 

AMD heeft vooralsnog weinig details verklapt over de eerste RDNA 3-gpu's, afgezien van enkele globale beloftes per businesspresentatie. Naast de introductie van het 5 nm-procedé en meer chiplet-ontwerpen ligt ook een 'next-gen' Infinity Cache en een geoptimaliseerde graphics-pijplijn in het verschiet. 

Daarnaast gaf AMD toe dat de nieuwe RDNA 3-gpu's meer stroom verbruiken. Daarbij werden geen concrete cijfers genoemd, maar een AMD-woordvoerder claimde wel dat RDNA 3-videokaarten sowieso een beter rendement hebben dan Nvidia's nieuwe Ada Lovelace-kaarten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!