AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps

AMD heeft roadmaps uitgestippeld voor de toekomst van onder meer de grafische RDNA-architectuur, met nieuwe details over RDNA 3 en RDNA 4.

De infographics zijn afkomstig van meerdere presentaties op AMD's Financial Analyst Day, waarvan samenvattingen en complete webcasts terug te vinden zijn op AMD's website.

Momenteel rondt AMD de RDNA 2-generatie af (Radeon RX 6000), met eind dit jaar de introductie van RDNA 3 (RX 7000) aan de horizon. In de nieuwe roadmaps beweert de chipfabrikant dat de nieuwe gpu-architectuur 50 procent meer performance-per-watt boekt dan diens voorganger. RDNA 2 is gebakken op TSMC's 7 nm en 6 nm procedés; met RDNA 3 stapt AMD over op 5 nm.

Daarbij wordt ook onderstreept dat RDNA 2 al efficiënter was dan de technologie van de concurrent, Nvidia's Ampere.  Ook van deze generatie wordt verwacht dat AMD een beter stroomrendement boekt, al doet AMD daar zelf vooralsnog geen beloftes over.

©GMRimport

Daarnaast bevestigt AMD inmiddels dat RDNA 3 inderdaad ook chiplet-ontwerpen zal introduceren. Door meerdere chips onderling aan elkaar te ketenen, ontstaat een meer geavanceerde pijplijn voor grafische taken. Veel meer details gaf AMD nog niet, maar de komst van chiplets is in ieder geval verzekerd.

Ook de per RDNA 2 geïntroduceerde Infinity Cache gaat met RDNA "next-gen". Vermoedelijk verwijst dat naar een vergroting van de cache; eerdere geruchten spraken al eens over 256 MB of 512 MB voor de zwaarste RDNA 3-videokaart.

©GMRimport

Het daaropvolgende RDNA 4 staat inmiddels op de planning voor 2024. Veel details gaf AMD niet vrij; wel zou de architectuur op een "geavanceerde node" draaien. Vermoedelijk betreft dat nog steeds hetzelfde procedé als de generatie daarvoor, de 5 nm wafers van TSMC. Naar alle waarschijnlijkheid rolt RDNA 4 gelijktijdig met AMD's Zen 5-cpu's uit, op dezelfde node.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error