RTX 4090 volgens gerucht hoger dan 2750 MHz te klokken
Gamer.nl
Nieuws

RTX 4090 volgens gerucht hoger dan 2750 MHz te klokken

Nvidia's op te wachten RTX 4090-videokaart kan volgens een bekende ingewijde geklokt worden tot boven de 2.750 MHz.

De nieuwe, verwachte specificaties komen wederom van @kopite7kimi, die bijna eigenhandig de geruchtenmolen over Nvidia's Ada Lovelace-generatie (RTX 40) draaiende houdt. In een nieuwe tweet worden meer details over de GeForce RTX 4090 gedeeld, met daarnaast geüpdatete specificaties van zowel de RTX 4080 als RTX 4070.

Naast enkele rectificaties valt vooral de kloksnelheid van de vermeende RTX 4090 op. Tot dusver werd er weinig tot niets losgelaten over de werkzame frequenties van de gpu's, maar inmiddels lijken die van de RTX 4090 uit te harden. Verwacht wordt een basissnelheid van 2.235 MHz, met een boost tot en met 2.520 MHz. In werkelijkheid zou de gpu geklokt kunnen worden tot minimaal 2.750 MHz.

Kloksnelheden an sich vertellen niet veel over de daadwerkelijke prestaties, maar de genoemde frequenties liggen aanzienlijk hoger dan Nvidia's vorige aanbod. Ten opzichte van de RTX 3090 zou de basisklok maar liefst 60 procent hoger liggen; de boost-snelheid gaat er met circa 49 procent op vooruit.

Verdere details werden al eens eerder genoemd door dezelfde ingewijde, maar zijn nu deels aangescherpt. Zo lijkt de ophef rondom verhoogde wattages inmiddels tot rust gekomen: de RTX 4090 kent waarschijnlijk een TGP van 450 watt — niet langer de haast verontrustend hoge 600 watt of meer.

Ook de RTX 4080 lijkt zich verder uit te harden. Zo werd wederom 16 GB aan GDDR6X-videogeheugen genoemd, klaarblijkelijk nu ook over de 21 Gbps-modules die de RTX 3090 Ti introduceerde. Over kloksnelheden werd niet gesproken, wel zou het TGP ditmaal op een ietwat hogere 420 watt liggen (ten opzichte van de RTX 3080 met 320 watt).

Van Nvidia wordt nog altijd verwacht dat de Ada Lovelace-reeks eind 2022 aftrapt, met hoogstwaarschijnlijk de bovenstaande RTX 4090, RTX 4080 en RTX 4070 als eerste introductie. Met Ada Lovelace laat Nvidia het 8 nm procedé van Samsung achterwege en stapt het hoogstwaarschijnlijk over op TSMC's zogeheten 4N-wafers (5 nm). Wel zou Nvidia de voorheen gereserveerde volumes willen verkleinen, zo claimen recente geruchten

Vooralsnog is er weinig concreets getoond of uitgelekt over de prestatieverhouding tussen Ada Lovelace en het huidige Ampere. Alle signalen verwijzen naar een hoger verbruik voor Nvidia-gpu's, maar in hoeverre de prestatiedrang daarop vooruit gaat, blijft giswerk. Daarvoor dienen we nog altijd te wachten op een officiële onthulling, die hoogstwaarschijnlijk pas over enkele maanden volgt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!