RTX 4090 volgens gerucht hoger dan 2750 MHz te klokken
Nieuws

RTX 4090 volgens gerucht hoger dan 2750 MHz te klokken

Nvidia's op te wachten RTX 4090-videokaart kan volgens een bekende ingewijde geklokt worden tot boven de 2.750 MHz.

De nieuwe, verwachte specificaties komen wederom van @kopite7kimi, die bijna eigenhandig de geruchtenmolen over Nvidia's Ada Lovelace-generatie (RTX 40) draaiende houdt. In een nieuwe tweet worden meer details over de GeForce RTX 4090 gedeeld, met daarnaast geüpdatete specificaties van zowel de RTX 4080 als RTX 4070.

Naast enkele rectificaties valt vooral de kloksnelheid van de vermeende RTX 4090 op. Tot dusver werd er weinig tot niets losgelaten over de werkzame frequenties van de gpu's, maar inmiddels lijken die van de RTX 4090 uit te harden. Verwacht wordt een basissnelheid van 2.235 MHz, met een boost tot en met 2.520 MHz. In werkelijkheid zou de gpu geklokt kunnen worden tot minimaal 2.750 MHz.

Kloksnelheden an sich vertellen niet veel over de daadwerkelijke prestaties, maar de genoemde frequenties liggen aanzienlijk hoger dan Nvidia's vorige aanbod. Ten opzichte van de RTX 3090 zou de basisklok maar liefst 60 procent hoger liggen; de boost-snelheid gaat er met circa 49 procent op vooruit.

Verdere details werden al eens eerder genoemd door dezelfde ingewijde, maar zijn nu deels aangescherpt. Zo lijkt de ophef rondom verhoogde wattages inmiddels tot rust gekomen: de RTX 4090 kent waarschijnlijk een TGP van 450 watt — niet langer de haast verontrustend hoge 600 watt of meer.

Ook de RTX 4080 lijkt zich verder uit te harden. Zo werd wederom 16 GB aan GDDR6X-videogeheugen genoemd, klaarblijkelijk nu ook over de 21 Gbps-modules die de RTX 3090 Ti introduceerde. Over kloksnelheden werd niet gesproken, wel zou het TGP ditmaal op een ietwat hogere 420 watt liggen (ten opzichte van de RTX 3080 met 320 watt).

Van Nvidia wordt nog altijd verwacht dat de Ada Lovelace-reeks eind 2022 aftrapt, met hoogstwaarschijnlijk de bovenstaande RTX 4090, RTX 4080 en RTX 4070 als eerste introductie. Met Ada Lovelace laat Nvidia het 8 nm procedé van Samsung achterwege en stapt het hoogstwaarschijnlijk over op TSMC's zogeheten 4N-wafers (5 nm). Wel zou Nvidia de voorheen gereserveerde volumes willen verkleinen, zo claimen recente geruchten

Vooralsnog is er weinig concreets getoond of uitgelekt over de prestatieverhouding tussen Ada Lovelace en het huidige Ampere. Alle signalen verwijzen naar een hoger verbruik voor Nvidia-gpu's, maar in hoeverre de prestatiedrang daarop vooruit gaat, blijft giswerk. Daarvoor dienen we nog altijd te wachten op een officiële onthulling, die hoogstwaarschijnlijk pas over enkele maanden volgt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error