AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's
Nieuws

AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's

AMD heeft per update in hun Linux-drivers meer verklapt over de geheugeninterface van de Navi 31-gpu (RDNA 3); een geheugenbus van 384-bit ligt in het verschiet.

In de laatste Linux-drivers lijkt AMD alvast voor te bereiden op de komst van RDNA 3-gpu's. Zo worden nieuwe instructies genoemd voor de Navi 31-gpu, de zwaarste chip op de nieuwe 5 nm-architectuur. De op chiplets gebouwde gpu bevat klaarblijkelijk ook zes afzonderlijke geheugencontrollers ('Memory Controller Dies' of MCD's).

Hoe die geheugencontrollers zelf weer opgebouwd zijn, wordt met AMD's instructies nog niet verklapt. Fervent hardware-lekker @Kepler_L2 meent die details al wel in te kunnen vullen. Volgens eerdere lekken telt elke MCD respectievelijk 32 MB aan Infinity Cache en een 32-bit geheugeninterface over twee kanalen. Daarnaast wordt nog een extra 32 MB op de chiplet gestapeld voor sommige modellen — zoals vermoedelijk een vlaggenschip als de verwachte Radeon RX 7900 XT.

Omgerekend zou dat betekenen dat RDNA 3-gpu's met zes MCD's, zoals Navi 31, een cumulatieve geheugenbus van 384-bit bieden. In combinatie met 18 Gbps GDDR6-geheugenmodules (dezelfde die AMD recentelijk introduceerde met de refresh van RDNA 2), zou dat betekenen dat Navi 31 een bandbreedte van 864 GB/s kan hebben.

Ter referentie: AMD's voorgaande vlaggenschip uit de RDNA 2-generatie, de Radeon RX 6950 XT (Navi 21), topte af op een 256-bit geheugenbus. Over de 18 Gbps-modules staat tot een bandbreedte van 576 GB/s. Mocht de gelekte informatie kloppen, dan biedt Navi 31 circa 50 procent meer bandbreedte tegenover Navi 21.

AMD heeft in officiële zin nog geen specifieke details over Navi 31 onthuld, laat staan een Radeon RX 7900 (XT). Wel bevestigde de chipgigant vorige maand meerdere geruchten over de nieuwe chips, via een presentatie over RDNA 3. De nieuwe grafische architectuur introduceert chiplet-ontwerpen en zou meer dan 50 procent meer performance-per-watt moeten bieden. De eerste RDNA 3-gpu's staan nog altijd te verschijnen in 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!