AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's
Gamer.nl
Nieuws

AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's

AMD heeft per update in hun Linux-drivers meer verklapt over de geheugeninterface van de Navi 31-gpu (RDNA 3); een geheugenbus van 384-bit ligt in het verschiet.

In de laatste Linux-drivers lijkt AMD alvast voor te bereiden op de komst van RDNA 3-gpu's. Zo worden nieuwe instructies genoemd voor de Navi 31-gpu, de zwaarste chip op de nieuwe 5 nm-architectuur. De op chiplets gebouwde gpu bevat klaarblijkelijk ook zes afzonderlijke geheugencontrollers ('Memory Controller Dies' of MCD's).

Hoe die geheugencontrollers zelf weer opgebouwd zijn, wordt met AMD's instructies nog niet verklapt. Fervent hardware-lekker @Kepler_L2 meent die details al wel in te kunnen vullen. Volgens eerdere lekken telt elke MCD respectievelijk 32 MB aan Infinity Cache en een 32-bit geheugeninterface over twee kanalen. Daarnaast wordt nog een extra 32 MB op de chiplet gestapeld voor sommige modellen — zoals vermoedelijk een vlaggenschip als de verwachte Radeon RX 7900 XT.

Omgerekend zou dat betekenen dat RDNA 3-gpu's met zes MCD's, zoals Navi 31, een cumulatieve geheugenbus van 384-bit bieden. In combinatie met 18 Gbps GDDR6-geheugenmodules (dezelfde die AMD recentelijk introduceerde met de refresh van RDNA 2), zou dat betekenen dat Navi 31 een bandbreedte van 864 GB/s kan hebben.

Ter referentie: AMD's voorgaande vlaggenschip uit de RDNA 2-generatie, de Radeon RX 6950 XT (Navi 21), topte af op een 256-bit geheugenbus. Over de 18 Gbps-modules staat tot een bandbreedte van 576 GB/s. Mocht de gelekte informatie kloppen, dan biedt Navi 31 circa 50 procent meer bandbreedte tegenover Navi 21.

AMD heeft in officiële zin nog geen specifieke details over Navi 31 onthuld, laat staan een Radeon RX 7900 (XT). Wel bevestigde de chipgigant vorige maand meerdere geruchten over de nieuwe chips, via een presentatie over RDNA 3. De nieuwe grafische architectuur introduceert chiplet-ontwerpen en zou meer dan 50 procent meer performance-per-watt moeten bieden. De eerste RDNA 3-gpu's staan nog altijd te verschijnen in 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds nu beschikbaar
Gamer.nl
Nieuws

Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds nu beschikbaar

Capcom waarschuwt cheaters

Capcom heeft onlangs Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds uitgebracht, een forse gratis update met nieuwe content voor de game.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord. Een tweede gratis Title Update volgt ergens in de zomer.

Capcom heeft overigens gewaarschuwd voor mensen die cheats gebruiken in de game - vooral in combinatie met externe programma's. "Om Wilds een leuke en eerlijke ervaring voor onze spelers te maken ondernemen we actie tegen accounts die valsspelen in rankings, bijvoorbeeld door het gebruik van externe programma's." Accounts die zich hier schuldig aan maken kunnen restricties ontvangen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods
Gamer.nl
Nieuws

Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods

Game komt in 2026 uit voor Nintendo Switch 2

Nintendo en Fromsoftware hebben een uitgebreid interview gepubliceerd waarin regisseur Hidetaka Miyazaki meer vertelt over de aankomende Nintendo Switch 2-game The Duskbloods.

Kort na de onthulling in de Direct-uitzending deze week kwam er al wat meer informatie over The Duskbloods naar buiten. Zo bleek dat het om een PvPvE-game voor maximaal acht spelers gaat, waarbij spelers het zowel tegen computergestuurde vijanden als tegen elkaar opnemen.

In een interview op de Nintendo-website deelt Miyazaki meer info over de game. Zo starten spelers in een hub-gebied waar men een personage kan kiezen en deze naar eigen smaak aan kan passen. Vervolgens wordt men naar de online multiplayer getransporteerd, waar het meestal de bedoeling is om als laatste over te blijven. Soms zijn er echter ook andere doelen, zoals samen een baas zien te doden. Spelers verdienen beloningen die ze weer kunnen gebruiken om hun personage aan te passen en te verbeteren wanneer ze terugkeren naar het hub-gebied.

Spelers besturen zogeheten 'Bloodsworn'. Dit zijn wezens die menselijke krachten zijn ontstegen dankzij het speciale bloed dat door hun aderen stroomt. Ze nemen het tegen elkaar op in een gewelddadig gevecht voor 'First Blood', terwijl het einde van de mensheid nabij is. Vanwege het einde van de mensheid zijn er gebieden in de spelwereld te vinden die uit verschillende tijdperken lijken te komen.

Miyazaki onthult ook dat de game oorspronkelijk in ontwikkeling was voor de eerste Switch, maar dat Nintendo Fromsoftware benaderde om voor te stellen de game op de Switch 2 uit te brengen. Dankzij onder andere GameChat heeft de Switch 2 een sterkere focus op online gaming, wat goed bij het spel past.

Overigens laat Miyazaki weten dat de game ook leuk moet zijn voor spelers die niet graag tegen andere spelers vechten. "Ik ben daar zelf ook niet zo van, en ik wilde iets maken dat ook leuk is voor spelers zoals ik." Zo bevatten potjes persoonlijke doelen die unieke beloningen opleven.

The Duskbloods verschijnt ergens in 2026 voor Nintendo Switch 2. Hieronder kan nog eens de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!