Intels 7 nm chips starten massaproductie in tweede helft 2022
Nieuws

Intels 7 nm chips starten massaproductie in tweede helft 2022

Processorgigant Intel verzekert dat het 'Intel 4'-procedé (7 nm) gereed is om in de tweede helft van 2022 en masse geproduceerd te worden.

Intel zou de belofte verkondigd hebben tegenover bronnen van DigiTimes. De tape-in van de eerste 7 nm chips vond vorig jaar al plaats; inmiddels zouden de wafers gereed moeten zijn om in massaproductie te treden. Sinds de eerste tests is het procedé wel omgedoopt wat betreft naamgeving: dezelfde 7 nm node heet tegenwoordig 'Intel 4'

Intel 4 wordt gebakken met behulp van EUV-lithografie, waardoor transistoren nog dichter op elkaar geplaatst kunnen worden en de aandrijfstroom makkelijker te verhogen is. In een recent symposium claimde Intel dat het nieuwe procedé zeker 20 procent meer prestaties boekt dan Intel 7 (10 nm), op dezelfde wattages. 

©GMRimport

Daarnaast zou Intel met de komst van Intel 4 ook vaker experimenteren met de terugkeer van de Foveros-technologie, waarin meerdere procedés op elkaar gestapeld kunnen worden. Zowel de 7 nm dichtheid als het (her)introduceren van chiplet-technologie vormen de basis van de Meteor Lake-generatie; de eerste reeks processoren die gebruik zal maken van Intel 4.

Voordat Meteor Lake inslaat, dient eerst Raptor Lake nog gelanceerd te worden als Intels dertiende Core-generatie. Raptor Lake draait net als het voorgaande Alder Lake op het Intel 7-procedé (10 nm) en staat op de planning voor later in 2022. Van het daaropvolgende Meteor Lake wordt verwacht dat het mogelijk in 2023 al diens intrede kan doen, hoogstwaarschijnlijk wordt daarvoor ook een nieuwe LGA2251-socket geïntroduceerd.

Eerder dit jaar liet Intel weten ook flink te investeren in de Europese Unie. Onder meer de bestaande Intel-fabriek in Ierland zou uitgebreid worden met een investering van 12 miljard euro, waardoor de locatie op korte termijn ook Intel 4-chips in Europa kan produceren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!