Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot
Nieuws

Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot

Een reeds verwijderde BAPCo-benchmark lijkt het eerste teken van leven te zijn geweest in de Raptor Lake-generatie van Intel. Een nog onbekende processor voltooide de testreeks met 24 rekenkernen, 32 threads en twee DDR5-geheugenschijven op 4.8000 MHz.

De resultatenpagina van BAPCo is niet meer in te zien, maar Tom's Hardware heeft (getipt door hardware-ingewijde @Komachi_Ensaka) nog wel enkele screenshots online staan.

Hoewel het precieze modelnummer van de processor niet in de benchmark-resultaten terug te zien was, bleek het testsysteem wel een 'RPL-S'-noemer te bevatten. De afkorting staat met nagenoeg alle zekerheid voor Raptor Lake-S, wat weer slaat op een desktopvariant van de dertiende Intel Core-serie.

Bij datzelfde systeem hoorde ook DDR5-geheugen, wat opvallend genoeg op 4.800 MHz geklokt was. Voor Raptor Lake geldt de verwachting dat de DDR5-standaard opgehoogd wordt naar 5.600 MHz, maar dat bleek hier nog niet het geval.

©GMRimport

Qua benchmark-prestaties scoort het Raptor Lake-systeem, niet geheel verrassend, lager dan de Core i9-12900K — het huidige topmodel van Intel. De vermoedelijke prototype van Intels nieuwe processor is mogelijk nog op veel fronten gelimiteerd, waaronder hoofdzakelijk de kloksnelheden.

Iets pijnlijker is dat ook de Ryzen 9 5950X, AMD's paradepaardje van een jaar terug, de rijker uitgeruste Intel-processor nog af weet te troeven. BAPCo en Intel zouden nauwe verbanden met elkaar hebben, waar AMD in het verleden juist beschuldigingen heeft gemaakt over het "onder één hoedje spelen" van de twee partijen. 

De Raptor Lake-generatie van Intel wordt rond het einde van 2022 verwacht. De reeks processoren draait op hetzelfde 10nm procedé als de Alder Lake-voorgangers (tegenwoordig Intel 7 genoemd), maar vernieuwt de architectuur van 'grote rekenkernen' in de processor. Qua socket blijft de cpu-lijn nog vasthouden aan de recent geïntroduceerde LGA1700-vorm. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error