Intel start tape-in van 7nm Meteor Lake-chips
Nieuws

Intel start tape-in van 7nm Meteor Lake-chips

Precies volgens planning: Intel is definitief begonnen met het fabriceren van de Meteor Lake-processoren. De veertiende generatie stapt van 10nm over op 7nm procedés en moet later in 2023 voor consumenten beschikbaar zijn.

Het heugelijke nieuws werd kenbaar gemaakt door Gregory M Bryant, vicevoorzitter van Intel, op Twitter. Met de term tape-in wordt aangegeven dat de fysieke architectuur (en alle nieuwe technologie daarin) definitief zijn en de daadwerkelijke productie van start kan gaan. 

Voordat Meteor Lake inslaat, staan eerst nog twee 10nm generaties op de planning voor Intel. Ergens dit jaar moet Alder Lake nog lanceren, gevolgd door Raptor Lake in 2023. Beide processorseries maken gebruik van de nieuwe LGA1700-socket en ondersteunen (optioneel) nieuwe interfaces zoals PCIe 5.0 en DDR5-geheugen.

Vanaf Alder Lake zal Intel vaker experimenteren met een soort hybride processoren. Een deel van de processor is opgebouwd uit traditionele 'grote' kernen, een ander deel maakt gebruik van kleinere, zwakkere kernen. De bedoeling is om uiteindelijk één totaalpakket te creëren wat zowel prestatiegericht als rendementsrijk kan zijn.

Naast de hybride aard van Meteor Lake kenmerkt de generatie ook de terugkeer van de Foveros-techniek. Door meerdere procedés op elkaar te stapelen, hoopt Intel de onderlinge vertragingen tussen chiplets laag te houden, en bandbreedtes hoog.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error