Intel is eerste afnemer van ASML's volgende EUV-machine
Nieuws

Intel is eerste afnemer van ASML's volgende EUV-machine

Intel en ASML hebben hun samenwerking wederom versterkt. Per href="https://www.asml.com/en/news/press-releases/2022/intel-and-asml-strengthen-their-collaboration-to-drive-high-na-into-manufacturing-in-2025" rel="noopener noreferrer" target="_blank">persbericht</a> werd wereldkundig dat Intel de eerste afnemer is van ASML's eerstvolgende 'high volume' lithografiemachine.

ASML bracht de heugelijke eerste koop van Intel zelf naar buiten. Het product in kwestie is ASML's TwinScan EXE:5200, een extreme ultraviolet (EUV) lithografiemachine die ruim 220 chipwafers per uur wegwerkt. De daadwerkelijke oplevering van de machine wordt pas anno 2025 verwacht.

Intel was anno 2018 al de eerste afnemer van ASML's vorige lasermachine in dezelfde reeks: de TwinScan EXE:5000, welke dit jaar opgeleverd wordt. Beide machines vallen onder ASML's productlijn met hoge numerieke apertuur — 0.55NA, ookwel 'High-NA'. In combinatie met de hogere productiesnelheid bieden de EUV-machines manieren om chipproducties efficiënter te schalen, ook "ver in het volgende decennium", aldus ASML-voorzitter Martin van den Brink.

©GMRimport

Intel ziet in ASML een goede partner om richting de wet van Moore te blijven streven. "Intel wil aan het voorfront van lithografietechnologie blijven staan, daarvoor breiden we onze EUV-expertise en -capaciteiten uit. In nauw verband met ASML utiliseren we High-NA EUV's hogere resolutie als een manier om Moore's Law door te zetten en te blijven innoveren op alsmaar kleinere geometrie", aldus Dr. Ann Kelleher, algemeen manager van technologieontwikkeling bij Intel.

Hoewel 2025 nog ver verwijderd is van het nu en hier, toont de voortdurende samenwerking met ASML wel aan dat Intel wil blijven investeren in de toekomst van transistoren. Zeker nu strenge chiptekorten al bijna twee jaar lang zegevieren, komt de investering niet als een verrassing.

Voor de beeldvorming: een jaar geleden liet Intel-voorzitter Pat Gelsinger ook weten 20 miljard dollar te investeren voor een nieuwe chipfabriek in het Amerikaanse Arizona. Niet veel later, rond de zomer van 2021, kocht de chipgigant de laatste reserveringen van TSMC's 3nm wafers op. Qua marktaandeel is TSMC momenteel veruit de grootste speler in de chipproductie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!