Intel XeSS-upscaling lanceert 20 mei in Dolmen
Intels eigen upscalingtechnologie, Xe Super Sampling (XeSS), wordt 20 mei voor het eerst beschikbaar gesteld, met de verschijning van Dolmen.
Intel XeSS vormt de derde upscalingtechnologie van gpu-fabrikanten, na Nvidia's DLSS en AMD's FSR. De technologie werd vorige zomer al onthuld, maar kende vooralsnog geen releasedatum. Per interview met WccfTech blijkt nu dat Dolmen de eerste game wordt die Intels upscaling zal ondersteunen, middels een 'Day 0'-patch voor de pc-game. Dolmen is daarnaast de eerste game die de upscalers van alle drie hardware-partijen implementeert.
Vooralsnog ondersteunt Dolmen enkel de eerste versie van AMD's Fidelity FX Super Resolution. Kiev Martins, producer van Dolmen, gaf echter al aan ook over te willen stappen op FSR 2.0. AMD's overstap naar temporale upscaling lanceerde 12 mei; met het eerder verschenen FSR 1.0 werd enkel spatial upscaling ingezet.
Intel XeSS schaalt, net als DLSS en FSR 2.0, gameplaybeelden op met temporale data. Met behulp van ai wordt informatie van eerdere frames ingezet om nieuwe frames slim te verscherpen. Hierdoor kunnen games efficiënt op lagere resoluties draaien, met hogere framerates als gevolg.
Intel zet voor XeSS zelf de huiseigen XMX-kernen van Intel Arc-gpu's in, welke het algoritme dienen te versnellen. Eerder schemerde ook al door dat Intel de technologie mogelijk ook beschikbaar stelt op andere gpu's. De instructies van de XeSS-technologie worden in die gevallen overgezet naar DP4a, welke ook door AMD's en Nvidia's kaarten uitgevoerd kunnen worden.
Na de introductie met Dolmen staan ruim een dozijn andere pc-games ondersteuning voor Intel XeSS uit te rollen. Volgens de officiële website zouden onder meer Hitman 3, Death Stranding en Ghostwire Tokyo binnenkort op moeten schalen met XeSS.