Intel XeSS-upscaling lanceert 20 mei in Dolmen
Gamer.nl
Nieuws

Intel XeSS-upscaling lanceert 20 mei in Dolmen

Intels eigen upscalingtechnologie, Xe Super Sampling (XeSS), wordt 20 mei voor het eerst beschikbaar gesteld, met de verschijning van Dolmen.

Intel XeSS vormt de derde upscalingtechnologie van gpu-fabrikanten, na Nvidia's DLSS en AMD's FSR. De technologie werd vorige zomer al onthuld, maar kende vooralsnog geen releasedatum. Per interview met WccfTech blijkt nu dat Dolmen de eerste game wordt die Intels upscaling zal ondersteunen, middels een 'Day 0'-patch voor de pc-game. Dolmen is daarnaast de eerste game die de upscalers van alle drie hardware-partijen implementeert.

Vooralsnog ondersteunt Dolmen enkel de eerste versie van AMD's Fidelity FX Super Resolution. Kiev Martins, producer van Dolmen, gaf echter al aan ook over te willen stappen op FSR 2.0. AMD's overstap naar temporale upscaling lanceerde 12 mei; met het eerder verschenen FSR 1.0 werd enkel spatial upscaling ingezet.

Watch on YouTube

Intel XeSS schaalt, net als DLSS en FSR 2.0, gameplaybeelden op met temporale data. Met behulp van ai wordt informatie van eerdere frames ingezet om nieuwe frames slim te verscherpen. Hierdoor kunnen games efficiënt op lagere resoluties draaien, met hogere framerates als gevolg. 

Intel zet voor XeSS zelf de huiseigen XMX-kernen van Intel Arc-gpu's in, welke het algoritme dienen te versnellen. Eerder schemerde ook al door dat Intel de technologie mogelijk ook beschikbaar stelt op andere gpu's. De instructies van de XeSS-technologie worden in die gevallen overgezet naar DP4a, welke ook door AMD's en Nvidia's kaarten uitgevoerd kunnen worden.

Na de introductie met Dolmen staan ruim een dozijn andere pc-games ondersteuning voor Intel XeSS uit te rollen. Volgens de officiële website zouden onder meer Hitman 3, Death Stranding en Ghostwire Tokyo binnenkort op moeten schalen met XeSS.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!