Intel XeSS-upscaling lanceert 20 mei in Dolmen
Nieuws

Intel XeSS-upscaling lanceert 20 mei in Dolmen

Intels eigen upscalingtechnologie, Xe Super Sampling (XeSS), wordt 20 mei voor het eerst beschikbaar gesteld, met de verschijning van Dolmen.

Intel XeSS vormt de derde upscalingtechnologie van gpu-fabrikanten, na Nvidia's DLSS en AMD's FSR. De technologie werd vorige zomer al onthuld, maar kende vooralsnog geen releasedatum. Per interview met WccfTech blijkt nu dat Dolmen de eerste game wordt die Intels upscaling zal ondersteunen, middels een 'Day 0'-patch voor de pc-game. Dolmen is daarnaast de eerste game die de upscalers van alle drie hardware-partijen implementeert.

Vooralsnog ondersteunt Dolmen enkel de eerste versie van AMD's Fidelity FX Super Resolution. Kiev Martins, producer van Dolmen, gaf echter al aan ook over te willen stappen op FSR 2.0. AMD's overstap naar temporale upscaling lanceerde 12 mei; met het eerder verschenen FSR 1.0 werd enkel spatial upscaling ingezet.

Watch on YouTube

Intel XeSS schaalt, net als DLSS en FSR 2.0, gameplaybeelden op met temporale data. Met behulp van ai wordt informatie van eerdere frames ingezet om nieuwe frames slim te verscherpen. Hierdoor kunnen games efficiënt op lagere resoluties draaien, met hogere framerates als gevolg. 

Intel zet voor XeSS zelf de huiseigen XMX-kernen van Intel Arc-gpu's in, welke het algoritme dienen te versnellen. Eerder schemerde ook al door dat Intel de technologie mogelijk ook beschikbaar stelt op andere gpu's. De instructies van de XeSS-technologie worden in die gevallen overgezet naar DP4a, welke ook door AMD's en Nvidia's kaarten uitgevoerd kunnen worden.

Na de introductie met Dolmen staan ruim een dozijn andere pc-games ondersteuning voor Intel XeSS uit te rollen. Volgens de officiële website zouden onder meer Hitman 3, Death Stranding en Ghostwire Tokyo binnenkort op moeten schalen met XeSS.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error