Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's
Nieuws

Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Per presentatie op GDC 2022 heeft Intel onthuld dat de XeSS-upscalingtechnologie met vijf verschillende kwaliteitsmodi lanceert.

Intel Xe Super Sampling (XeSS) is, naast AMD's FSR en Nvidia's DLSS, een nieuwe upscalingtechnologie voor games. De technologie dient gelijktijdig te lanceren met de Intel Arc-producten, waarvan een eerste laptopvariant (Intel Arc A370M) dit kwartaal nog dient te verschijnen.

Inmiddels is bekend hoe XeSS geschaald kan worden. Schaalfactoren van 2,3 tot 1,3 worden respectievelijk gespreid over de standen Ultra Perfomance, Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. De keuze in modi is grofweg identiek aan de norm die Nvidia en AMD ontwikkelden.

©GMRimport

XeSS maakt gebruik van temporale upscaling, waarbij data uit voorgaande frames slim ingezet wordt om de beeldresolutie te verscherpen. Het resultaat is meer pixels, zonder excessief rekenwerk. Op Intel Arc draait XeSS op de zogenaamde Matrix Extensions-architectuur (XMX), die het algoritme met een neuraal netwerk dient te versnellen. Daarvoor wordt "een speciale versie" van XeSS uitgerold.

Intel verzekerde daarbij dat XeSS ook bedoeld is voor gpu's buiten het Arc-merk. In die gevallen wordt XeSS niet door hardware geacceleerd, maar maakt het gebruik van DP4a-instructies. Voor spelontwikkelaars geldt echter dat een enkele XeSS-implementatie voldoet, welke vervolgens werkt op zowel Intels gpu's als die van andere partijen.

Daarnaast heeft Intel de intentie om XeSS volledig open-source beschikbaar te stellen. Concurrent AMD deed recentelijk hetzelfde, met FidelityFX Super Resolution en diens aanstaande, temporale tweede versie.

©GMRimport

Intel stipte ook aan dat traditionele, spatiale upscalers "makkelijker te implementeren zijn", maar dat temporale upscaling simpelweg betere resultaten genereert. De chipgigant verwacht dat de prestaties van XeSS ook beter uit de verf komen in games met intensieve grafische technologieën, zoals raytracing.

In de presentatie toonde Intel enkele slides met synthetische benchmarkprestaties, maar van een livedemonstratie was vooralsnog geen sprake. Ook aankondigingen rondom XeSS-implementaties in games bleven uit, al lijkt de lijst met partnerontwikkelaars op de Intel XeSS-website gestaag te groeien. Onder meer Ubisoft, Kojima Productions, 505 Games, Codemasters en Techland zouden werken aan het integreren van XeSS-uspcaling.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error