Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's
Nieuws

Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Per presentatie op GDC 2022 heeft Intel onthuld dat de XeSS-upscalingtechnologie met vijf verschillende kwaliteitsmodi lanceert.

Intel Xe Super Sampling (XeSS) is, naast AMD's FSR en Nvidia's DLSS, een nieuwe upscalingtechnologie voor games. De technologie dient gelijktijdig te lanceren met de Intel Arc-producten, waarvan een eerste laptopvariant (Intel Arc A370M) dit kwartaal nog dient te verschijnen.

Inmiddels is bekend hoe XeSS geschaald kan worden. Schaalfactoren van 2,3 tot 1,3 worden respectievelijk gespreid over de standen Ultra Perfomance, Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. De keuze in modi is grofweg identiek aan de norm die Nvidia en AMD ontwikkelden.

©GMRimport

XeSS maakt gebruik van temporale upscaling, waarbij data uit voorgaande frames slim ingezet wordt om de beeldresolutie te verscherpen. Het resultaat is meer pixels, zonder excessief rekenwerk. Op Intel Arc draait XeSS op de zogenaamde Matrix Extensions-architectuur (XMX), die het algoritme met een neuraal netwerk dient te versnellen. Daarvoor wordt "een speciale versie" van XeSS uitgerold.

Intel verzekerde daarbij dat XeSS ook bedoeld is voor gpu's buiten het Arc-merk. In die gevallen wordt XeSS niet door hardware geacceleerd, maar maakt het gebruik van DP4a-instructies. Voor spelontwikkelaars geldt echter dat een enkele XeSS-implementatie voldoet, welke vervolgens werkt op zowel Intels gpu's als die van andere partijen.

Daarnaast heeft Intel de intentie om XeSS volledig open-source beschikbaar te stellen. Concurrent AMD deed recentelijk hetzelfde, met FidelityFX Super Resolution en diens aanstaande, temporale tweede versie.

©GMRimport

Intel stipte ook aan dat traditionele, spatiale upscalers "makkelijker te implementeren zijn", maar dat temporale upscaling simpelweg betere resultaten genereert. De chipgigant verwacht dat de prestaties van XeSS ook beter uit de verf komen in games met intensieve grafische technologieën, zoals raytracing.

In de presentatie toonde Intel enkele slides met synthetische benchmarkprestaties, maar van een livedemonstratie was vooralsnog geen sprake. Ook aankondigingen rondom XeSS-implementaties in games bleven uit, al lijkt de lijst met partnerontwikkelaars op de Intel XeSS-website gestaag te groeien. Onder meer Ubisoft, Kojima Productions, 505 Games, Codemasters en Techland zouden werken aan het integreren van XeSS-uspcaling.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!