Nvidia claimt dat DLSS 2.3 beter is dan spatial upscaling
Nieuws

Nvidia claimt dat DLSS 2.3 beter is dan spatial upscaling

In een gelekte demonstratievideo van Nvidia claimt de gpu-gigant dat de 2.3-versie van Deep Learning Super Sampling (DLSS) beter is dan vormen van 'spatial upscaling'. Nvidia valt daarmee vooral concurrent AMD aan, wiens FidelityFX Super Resolution (FSR) recentelijk lanceerde als weerwoord.

De demonstratievideo zou vandaag officieel moeten verschijnen, maar werd gisteren al kortstondig aangetroffen op YouTube als 'verborgen' video. Nvidia-programmeur Bryan Catanzaro vertelt in de presentatie over DLSS' driejarige bestaan en hoe de technologie doorevolueert. 

De video zou AMD en hun technologie niet direct als slechter bestempelen — laat staan volledig bij naam noemen — maar AMD's technologie wordt in zij-aan-zij-weergaven wel vergeleken met verschillende modi van DLSS 2.3. Daaruit zou moeten blijken dat DLSS 'slimmer' is in het interpreteren van niet-bestaande pixels.

©GMRimport

Nvidia's upscalingtechnologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, terwijl alternatieven — waaronder FSR — vaak voorspelling doen over niet-bestaande pixels aan de hand van bestaande frames. Volgens Catanzaro kan de temporale informatie van meerdere frames resulteren in een scherper plaatje; soms zelfs scherper dan het 'native' incalculeren van al die pixels. 

Zelf biedt Nvidia al langer een eigen spatial upscalingtechnologie aan, die al jaren ingebakken zit in Nvidia-drivers. In de video claimt Catanzaro dat ook die technologie scherper is dan die van hun concurrenten. Daarnaast zou Nvidia's ruimtelijke upscaler ook afgenomen zijn door televisiefabrikanten.

©GMRimport

Nvidia heeft de gelekte video inmiddels volledig verwijderd, al moet deze binnenkort alsnog officieel verschijnen. Mogelijk worden er, wegens het eerdere uitlekken, nog aanpassingen gedaan in de precieze inhoud van de presentatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error