Intel onthult eerste Arc-gpu's voor laptops; desktopvariant geteased
Gamer.nl
Nieuws

Intel onthult eerste Arc-gpu's voor laptops; desktopvariant geteased

Per videopresentatie heeft Intel gisteravond officieel diens Arc-gpu's gelanceerd, te beginnen met twee laptopchips.

Intel Arc is oorspronkelijk voortgekomen uit de Iris Xe-architectuur. Wat Intel ooit inbakte op centrale laptopprocessors, groeit nu uit tot een toegewijde gpu. Intel belooft daarbij dat de eerste Arc-producten de prestaties van Iris Xe-gpu's minimaal verdubbelen. Daarnaast komen de gpu's met nieuwe media-kernen, volledige AV1-ondersteuning en de neurale XMX-architectuur voor ai-gedreven taken.

De allereerste Alchemist-generatie van Intel Arc trapt op 1 april officieel af met de A350M en A370M. Beide laptop-gpu's komen met 4 GB aan GDDR6-geheugen over een 64-bits geheugenbus. Qua prijsindicatie worden de zogenaamde Arc 3-producten geleverd in laptops met een "vanafprijs van 899 dollar".

Het A350M-instapmodel bestaat uit 6 van Intels eigen Xe-kernen, die elk bestaan 16 rekeneenheden en een enkele raytracing-eenheid. De kloksnelheid van de gpu bedraagt 1.150 MHz, waarmee de chip tussen de 25 en 35 watt verbruikt. Over benchmarks of vermeende framerates werd bij Intels presentatie niet gesproken. 

©GMRimport

Met 8 Xe-kernen en een kloksnelheid van 1.550 MHz biedt de A370M meer prestatiedrang, met bovendien een hoger verbruik van 35 tot 50 watt. Volgens Intel haalt de laptop-gpu 60 frames per seconde in games als Hitman 3, Destiny 2 en The Witcher 3, op 1080p-resoluties en 'medium' instellingen. 

In competitieve games klokt de A370M volgens Intel al snel boven de 90 frames per seconde op 1080p. Voor games als Fortnite zou dat wederom 'medium' instellingen betreffen, maar Rocket League en Valorant halen framerates boven de 100 op 'high'. 

De eerste laptop met de eerste Intel Arc-gpu was al eerder onthuld, maar werd door Intel wederom aangestipt. De Samsung Galaxy Book Pro 2 lanceert morgen officieel en is daarmee 's werelds eerste laptop met een toegewijde gpu van Intel.

©GMRimport

©GMRimport

Na de initiële lancering van de eerste twee mobiele Arc 3-producten volgen ook Arc 5- en Arc 7-alternatieven. Zo moeten komende zomer ook een A550M, een A750M en een A770M hun intrede doen. Met elke stap opwaarts komen meer Xe-kernen — en dus meer reken- en raytracing-eenheden — en grotere volumes aan GDDR6-geheugen op bredere geheugenbussen.

Vooral de A770M lijkt rijkelijk uitgerust, met 16 GB aan GDDR6 (over een 256-bits geheugenbus) en 32 afzonderlijke Xe-kernen. Daarmee komt de hoeveelheid zogenaamde execution units van 512 overeen met het vermeende vlaggenschip uit de desktopreeks.

Van de later te verschijnen gpu's gaf Intel nog geen indicatie van grafische kracht. Wel zouden Arc 7-producten in staat zijn om 4k-resoluties te trotseren, zij het bijgestaan door Intels eigen XeSS-upscaling.

©GMRimport

Intel maakte verder geen woorden vuil aan de aanstaande desktopvarianten van de Alchemist-gpu's. Wel werd aan het einde van de presentatievideo nog een korte teaser getoond, die een 'Limited Edition'-ontwerp afbeeldt. Onduidelijk is om welke videokaart het precies gaat, maar vermoedelijk betreft dit het Alchemist-vlaggenschip.

Het mogelijk gelimiteerde design wijkt aanzienlijk af van eerdere prototypes van de eerste Arc-videokaarten. Het ooit zilverkleurige en golvende chassis heeft reeds plaatsgemaakt voor een gitzwart, strak omhulsel. Met de nieuwe beelden lijkt ook een maximale dikte van twee PCIe-sloten zo goed als bevestigd. 

De eerste desktopvideokaarten van Intel staan op de roadmap voor het tweede kwartaal van 2022. Over prijzen is weinig bekend, al liet Intel wel eens doorschemeren dat het 825 dollar wil vragen voor diens eerste 'premium' videokaart.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!