Intel onthult eerste Arc-gpu's voor laptops; desktopvariant geteased
Nieuws

Intel onthult eerste Arc-gpu's voor laptops; desktopvariant geteased

Per videopresentatie heeft Intel gisteravond officieel diens Arc-gpu's gelanceerd, te beginnen met twee laptopchips.

Intel Arc is oorspronkelijk voortgekomen uit de Iris Xe-architectuur. Wat Intel ooit inbakte op centrale laptopprocessors, groeit nu uit tot een toegewijde gpu. Intel belooft daarbij dat de eerste Arc-producten de prestaties van Iris Xe-gpu's minimaal verdubbelen. Daarnaast komen de gpu's met nieuwe media-kernen, volledige AV1-ondersteuning en de neurale XMX-architectuur voor ai-gedreven taken.

De allereerste Alchemist-generatie van Intel Arc trapt op 1 april officieel af met de A350M en A370M. Beide laptop-gpu's komen met 4 GB aan GDDR6-geheugen over een 64-bits geheugenbus. Qua prijsindicatie worden de zogenaamde Arc 3-producten geleverd in laptops met een "vanafprijs van 899 dollar".

Het A350M-instapmodel bestaat uit 6 van Intels eigen Xe-kernen, die elk bestaan 16 rekeneenheden en een enkele raytracing-eenheid. De kloksnelheid van de gpu bedraagt 1.150 MHz, waarmee de chip tussen de 25 en 35 watt verbruikt. Over benchmarks of vermeende framerates werd bij Intels presentatie niet gesproken. 

©GMRimport

Met 8 Xe-kernen en een kloksnelheid van 1.550 MHz biedt de A370M meer prestatiedrang, met bovendien een hoger verbruik van 35 tot 50 watt. Volgens Intel haalt de laptop-gpu 60 frames per seconde in games als Hitman 3, Destiny 2 en The Witcher 3, op 1080p-resoluties en 'medium' instellingen. 

In competitieve games klokt de A370M volgens Intel al snel boven de 90 frames per seconde op 1080p. Voor games als Fortnite zou dat wederom 'medium' instellingen betreffen, maar Rocket League en Valorant halen framerates boven de 100 op 'high'. 

De eerste laptop met de eerste Intel Arc-gpu was al eerder onthuld, maar werd door Intel wederom aangestipt. De Samsung Galaxy Book Pro 2 lanceert morgen officieel en is daarmee 's werelds eerste laptop met een toegewijde gpu van Intel.

©GMRimport

©GMRimport

Na de initiële lancering van de eerste twee mobiele Arc 3-producten volgen ook Arc 5- en Arc 7-alternatieven. Zo moeten komende zomer ook een A550M, een A750M en een A770M hun intrede doen. Met elke stap opwaarts komen meer Xe-kernen — en dus meer reken- en raytracing-eenheden — en grotere volumes aan GDDR6-geheugen op bredere geheugenbussen.

Vooral de A770M lijkt rijkelijk uitgerust, met 16 GB aan GDDR6 (over een 256-bits geheugenbus) en 32 afzonderlijke Xe-kernen. Daarmee komt de hoeveelheid zogenaamde execution units van 512 overeen met het vermeende vlaggenschip uit de desktopreeks.

Van de later te verschijnen gpu's gaf Intel nog geen indicatie van grafische kracht. Wel zouden Arc 7-producten in staat zijn om 4k-resoluties te trotseren, zij het bijgestaan door Intels eigen XeSS-upscaling.

©GMRimport

Intel maakte verder geen woorden vuil aan de aanstaande desktopvarianten van de Alchemist-gpu's. Wel werd aan het einde van de presentatievideo nog een korte teaser getoond, die een 'Limited Edition'-ontwerp afbeeldt. Onduidelijk is om welke videokaart het precies gaat, maar vermoedelijk betreft dit het Alchemist-vlaggenschip.

Het mogelijk gelimiteerde design wijkt aanzienlijk af van eerdere prototypes van de eerste Arc-videokaarten. Het ooit zilverkleurige en golvende chassis heeft reeds plaatsgemaakt voor een gitzwart, strak omhulsel. Met de nieuwe beelden lijkt ook een maximale dikte van twee PCIe-sloten zo goed als bevestigd. 

De eerste desktopvideokaarten van Intel staan op de roadmap voor het tweede kwartaal van 2022. Over prijzen is weinig bekend, al liet Intel wel eens doorschemeren dat het 825 dollar wil vragen voor diens eerste 'premium' videokaart.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!