GTX 1630 blijkt net zo snel als GTX 1050 Ti
Nieuws

GTX 1630 blijkt net zo snel als GTX 1050 Ti

Benchmarks van videokaartfabrikant Inno3D tonen aan dat de vers gelanceerde GTX 1630 grofweg net zo snel is als de GTX 1050 Ti uit 2016.

Inno3D deelde de benchmarks (via Weibo) als onderdeel van het marketingmateriaal rondom de GTX 1630, welke gisteren zonder bombarie gelanceerd werd door Nvidia. De nieuwe budget-gpu dient de populair gebleken GTX 1050 Ti te vervangen, maar dat doet wel op de inmiddels oudere Turing-architectuur.

Met 512 CUDA-kernen (boost-frequentie tot 1.785 MHz) en 4 GB aan GDDR6-geheugen (12 Gbps-modules over 64-bit) is de GTX 1630 een opmerkelijke 'downgrade' van de huidige generatie Ampere-kaarten. Dat blijkt ook uit de officiële benchmarks van partijen als Inno3D, waar de kaart net quitte speelt met de voorganger uit 2016. In selecte games troeft de GTX 1050 Ti diens opvolger zelfs af, al blijft het verschil vaak miniem. 

©GMRimport

©GMRimport

Inno3D noemt daarentegen wel een lager stroomverbruik en "meer applicaties" als voordeel van de GTX 1630. Ondanks het geringe prestatieverschil presteert de nieuwe kaart wederom onder de 75 watt, waardoor ook geen additionele stroomconnectoren vereist zijn. Op het front van applicaties biedt de Turing-architectuur meer video-codering — zoals VP8 en verschillende H.265-formaten — maar ontbreekt het nog aan Tensor-kernen, voor bijvoorbeeld DLSS-upscaling of andere RTX-gerelateerde toepassingen.

Wel blijft het schrijnend hoe de GTX 1630 grofweg dezelfde framerates klokt als de GTX 1050 Ti, terwijl de nieuwe gpu bij launch 30 dollar duurder uitvalt. Anno 2016 kostte de GTX 1050 Ti een kleine 139 dollar; de GTX 1630 heeft een adviesprijs van 169 dollar. Onduidelijk is nog hoeveel de (partner)kaarten in de Benelux moeten kosten; vooralsnog lijken lokale retailers geen modellen aan te bieden. 

In de afgelopen twee jaar hebben chiptekorten en crypto-waarderingen de prijs van videokaarten weliswaar hevig opgekrikt, maar in recente weken lijkt de status quo langzamerhand terug te keren. Steeds vaker worden moderne videokaarten weer rond de adviesprijzen aangeboden. De kwestie is vooral of de prijs-prestatieverhouding er met de GTX 1630 op vooruitgaat; voor alles boven de adviesprijs lijkt het er in ieder geval niet op.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error