Nvidia claimt dat DLSS 2.3 beter is dan spatial upscaling
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia claimt dat DLSS 2.3 beter is dan spatial upscaling

In een gelekte demonstratievideo van Nvidia claimt de gpu-gigant dat de 2.3-versie van Deep Learning Super Sampling (DLSS) beter is dan vormen van 'spatial upscaling'. Nvidia valt daarmee vooral concurrent AMD aan, wiens FidelityFX Super Resolution (FSR) recentelijk lanceerde als weerwoord.

De demonstratievideo zou vandaag officieel moeten verschijnen, maar werd gisteren al kortstondig aangetroffen op YouTube als 'verborgen' video. Nvidia-programmeur Bryan Catanzaro vertelt in de presentatie over DLSS' driejarige bestaan en hoe de technologie doorevolueert. 

De video zou AMD en hun technologie niet direct als slechter bestempelen — laat staan volledig bij naam noemen — maar AMD's technologie wordt in zij-aan-zij-weergaven wel vergeleken met verschillende modi van DLSS 2.3. Daaruit zou moeten blijken dat DLSS 'slimmer' is in het interpreteren van niet-bestaande pixels.

©GMRimport

Nvidia's upscalingtechnologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, terwijl alternatieven — waaronder FSR — vaak voorspelling doen over niet-bestaande pixels aan de hand van bestaande frames. Volgens Catanzaro kan de temporale informatie van meerdere frames resulteren in een scherper plaatje; soms zelfs scherper dan het 'native' incalculeren van al die pixels. 

Zelf biedt Nvidia al langer een eigen spatial upscalingtechnologie aan, die al jaren ingebakken zit in Nvidia-drivers. In de video claimt Catanzaro dat ook die technologie scherper is dan die van hun concurrenten. Daarnaast zou Nvidia's ruimtelijke upscaler ook afgenomen zijn door televisiefabrikanten.

©GMRimport

Nvidia heeft de gelekte video inmiddels volledig verwijderd, al moet deze binnenkort alsnog officieel verschijnen. Mogelijk worden er, wegens het eerdere uitlekken, nog aanpassingen gedaan in de precieze inhoud van de presentatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!