Nvidia claimt dat DLSS 2.3 beter is dan spatial upscaling
In een gelekte demonstratievideo van Nvidia claimt de gpu-gigant dat de 2.3-versie van Deep Learning Super Sampling (DLSS) beter is dan vormen van 'spatial upscaling'. Nvidia valt daarmee vooral concurrent AMD aan, wiens FidelityFX Super Resolution (FSR) recentelijk lanceerde als weerwoord.
De demonstratievideo zou vandaag officieel moeten verschijnen, maar werd gisteren al kortstondig aangetroffen op YouTube als 'verborgen' video. Nvidia-programmeur Bryan Catanzaro vertelt in de presentatie over DLSS' driejarige bestaan en hoe de technologie doorevolueert.
De video zou AMD en hun technologie niet direct als slechter bestempelen — laat staan volledig bij naam noemen — maar AMD's technologie wordt in zij-aan-zij-weergaven wel vergeleken met verschillende modi van DLSS 2.3. Daaruit zou moeten blijken dat DLSS 'slimmer' is in het interpreteren van niet-bestaande pixels.
©GMRimport
Nvidia's upscalingtechnologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, terwijl alternatieven — waaronder FSR — vaak voorspelling doen over niet-bestaande pixels aan de hand van bestaande frames. Volgens Catanzaro kan de temporale informatie van meerdere frames resulteren in een scherper plaatje; soms zelfs scherper dan het 'native' incalculeren van al die pixels.
Zelf biedt Nvidia al langer een eigen spatial upscalingtechnologie aan, die al jaren ingebakken zit in Nvidia-drivers. In de video claimt Catanzaro dat ook die technologie scherper is dan die van hun concurrenten. Daarnaast zou Nvidia's ruimtelijke upscaler ook afgenomen zijn door televisiefabrikanten.
©GMRimport
Nvidia heeft de gelekte video inmiddels volledig verwijderd, al moet deze binnenkort alsnog officieel verschijnen. Mogelijk worden er, wegens het eerdere uitlekken, nog aanpassingen gedaan in de precieze inhoud van de presentatie.