Gigabyte noemt zowel RTX 4070 Ti als RX 7900-gpu's
Nieuws

Gigabyte noemt zowel RTX 4070 Ti als RX 7900-gpu's

Gigabyte heeft middels productregistraties bij de Euraziatische Economische Commissie (EEC) verklapt aan zowel RX 7900's als RTX 4070 Ti's te werken.

In het geval van zowel de AMD-kaarten als de nieuwe Nvidia-gpu is Gigabyte de eerste partij waarvan een eerste reeks videokaarten uitlekt. De fabrikant heeft zo wel vaker het bestaan of selecte details van nieuwe gpu's bevestigd. Meestal gaat dat aan de hand van een flinke greep ingeplande videokaarten, waarvan doorgaans vier of de vijf modellen daadwerkelijk op de markt verschijnen.

Ditmaal bevestigt Gigabyte wederom dat de "ontlanceerde" RTX 4080 (12 GB) terugkeert als een RTX 4070 Ti. Daarvan beoogt de fabrikant zeker acht verschillende varianten, onderverdeeld onder vier vaandels (Aorus, Gaming, Aero en Eagle), elk met of zonder fabrieksoverklok. 

Aan de kant van AMD is Gigabyte de eerste partij die plannen door laat schemeren over eigen designs voor de eerste RDNA 3-gpu's. Recente geruchten voorspellen dat AMD de nieuwe RX 7900 XT- en RX 7900 XTX-gpu's aanvankelijk alleen in het eigen referentieontwerp aan wil bieden; ook die twee modellen verwacht partnerfabrikant Gigabyte te verschepen.

Daarnaast heeft Gigabyte plannen voor drie partnermodellen van de RX 7900 XTX en twee eigen varianten van de RX 7900 XT. Deze werden gelijktijdig met de referentiekaarten geregistreerd, maar verschijnen volgens geruchten mogelijk tot twee weken later dan AMD's eigen ontwerp.

Onduidelijk blijft nog wanneer de specifieke partnerkaarten precies moeten verschijnen; Gigabyte heeft enkel de plannen vastgelegd. In het verleden zijn Gigabyte's productregistraties vaak waarheidsgetrouw gebleken wat betreft naamgeving en geheugengrootte, maar de EEC-verschijningen hebben geen vaste verhouding tot de daadwerkelijke productlancering.

AMD's Radeon RX 7900-gpu's moeten aanstaande 13 december officieel verschijnen, met mogelijk dus een tijdelijke exclusiviteit voor AMD's eigen design.  Van Nvidia wordt verwacht dat het de RTX 4070 Ti op CES 2023 officieel (her)onthult; geruchten voorspellen daarnaast een vlotte productlancering op 5 januari.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!