'RX 7900-partnerkaarten verschijnen tot twee weken later'
Nieuws

'RX 7900-partnerkaarten verschijnen tot twee weken later'

Volgens geruchten trappen de eerste RX 7900-gpu's af met AMD's design; de ontwerpen van partnerfabrikanten volgen een tot twee weken later.

De claim is afkomstig van het Chinese BoardChannels, waar doorgaans veel ingewijden van de hardware-industrie samenkomen. In een afgesloten forumgesprek (via WccfTech) stelt een anonieme gebruiker dat de eerste oplage van AMD's RX 7900-videokaarten zich beperkt tot het referentiemodel. Partnerontwerpen moeten een tot twee weken wachten en komen mogelijk met een "vele malen duurdere prijs".

AMD's recent onthulde Radeon RX 7900 XTX en Radeon RX 7900 XT staan aanstaande 13 december officieel te verschijnen, met respectievelijke richtprijzen van 899 dollar en 999 dollar. Onder meer Asus, Gigabyte, MSI, Sapphire, XFX en PowerColor hebben al aangegeven de nieuwe RDNA 3-gpu's te willen verschepen, maar zullen mogelijk de huiseigen ontwerpen nog even achterwege moeten laten.

Een soortgelijke uitrol kennen van AMD's eerste RX 6000-gpu's. Zeker de zwaardere chips bleven enige tijd exclusief voor AMD zelf, terwijl het bedrijf ondertussen wel referentiekaarten deelde met partnerfabrikanten. Zodoende bleven de voorraden beter verdeeld en werd het verhogen van de vraagprijzen nog enigszins beperkt.

Neem het met een korrel zout; AMD heeft zelf nog geen woord gerept over het vermeende uitstel voor de partnerkaarten. Met het afnemen van de chiptekorten is een dergelijke aanpak mogelijk ook minder noodzakelijk, al kan het mogelijk wel bijdragen aan het lager houden van (internationale) vraagprijzen. Ondertussen teasen veel van AMD's partners al wel hun ontwerpen voor de nieuwe RDNA 3-generatie aan videokaarten; geen van hen lijkt een concrete releasedatum te voorspellen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!