AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's
Nieuws

AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's

Volgens AMD's eigen updateportaal worden RDNA 3-videokaarten verrijkt met 'Wave Matrix Multiply-accumulate' (WMMA) instructies, vermoedelijk om ai- en ml-taken slimmer af te handelen.

De WMMA-term dook op in AMD's eigen LLVM-archief, waar ook AMD-ingenieurs zelf actief data over (en compatibiliteit met) gpu's updaten. Meer dan eens verschijnen nieuwe technologieën eerst in deze bibliotheek, voordat AMD officiële plannen of intenties onthult. 

Veel details worden niet gepaard met de toevoeging van WMMA, enkel dat de instructieset geïntroduceerd wordt op 'gfx11', AMD's interne codenaam voor de volgende generatie videokaarten voor gamers (Radeon 7000). Wel zou voor de hand liggen dat Wave Matrix Multiply-accumulate te vergelijken is met 'Matrix Fused Multiply-Add' (MFMA), een soortgelijke matrixinstructieset die AMD al eerder op professionele CDNA-kaarten inbakte. 

Door instructiesets voor matrixberekeningen toe te voegen aan de grafische architectuur, kunnen de chips efficiënter met ruimtelijke berekeningen en grote vermenigvuldigingen van data omgaan. Matrixinstructies worden doorgaans veel benut door algoritmische taken, waaronder hoofdzakelijk artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml). 

AMD's voornaamste concurrent Nvidia heeft al langer een eigen oplossing voor dat soort taken; de zogeheten Tensor-kernen bieden Nvidia's kaarten al langer een voordeel in slimme rekenkracht. Voor gamers is vooral DLSS een aantrekkelijke uitkomst: middels de Tensor-kernen kunnen games efficiënt opschalen in resolutie, zonder elke pixel afzonderlijk in te calculeren. Het gevolg is scherpere games, tegenover minder druk op de daadwerkelijke hardware — en dus hogere framerates. 

Met WMMA kan AMD mogelijk een eigen antwoord op de populaire Tensor-kernen op de been zetten, al voelt de timing wel enigszins wrang. Niet voor niets heeft AMD sinds vorige generatie een eigen, open-source upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution (FSR) op de been gezet, met als aantrekkingskracht juist het concept dat ook 'traditionele' hardware daar ongestoord gebruik van kan maken. 

RDNA 3 staat nog altijd later in 2022 te lanceren, aldus AMD. De nieuwe generaties gpu's stapt over van 7 nm (en 6 nm) procedés naar 5 nm en zal voor het eerst meerdere chiplets stapelen om rekenkracht op een nieuwe wijze te bundelen. Wel wordt verwacht dat de kaarten meer stroom zullen verbruiken dan RDNA 2, maar "niet zo veel als de concurrent", zo claimde AMD vorige week nog. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2
Nieuws

Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2

Racegame bevat naast standaard parcoursen ook een open spelwereld

Nintendo heeft Mario Kart World aangekondigd, een nieuw deel in de populaire kartracereeks.

De game komt exclusief naar Nintendo Switch 2 en speelt zich af in diverse regio's overal ter wereld. Daarbij kunnen tracks op verschillende momenten van de dag gespeeld worden, waarbij de weersomstandigheden veranderen. Ook kan er buiten de racebanen worden gescheurd in de open spelwereld, en spelers kunnen zelfs naar nieuwe parcoursen racen.

Op 17 april om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt er een speciale Direct uitgezonden rondom Mario Kart World met meer informatie over de game. Het spel verschijnt op dezelfde dag als de Nintendo Switch 2 - een releasedatum is nog niet bekend.

De nieuwe Mario Kart-game werd eerder dit jaar al kort getoond tijdens de onthulling van de Nintendo Switch 2, maar toen was er nog weinig informatie beschikbaar.

De Mario Kart-reeks bestaat al sinds de Super NES. Sindsdien zijn er diverse delen in de kartracefranchise uitgekomen en is het uitgegroeid tot de populairste Nintendo-franchise – in ieder geval kijkend naar verkoopcijfers. Het laatste nieuwe deel in de reeks dat op consoles uitkwam was Mario Kart 8, dat in 2014 op de Wii U verscheen. Een Deluxe-versie kwam enkele jaren later op de Switch uit. Wel is sindsdien mobiele game Mario Kart Tour verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!