AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's
Gamer.nl
Nieuws

AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's

Volgens AMD's eigen updateportaal worden RDNA 3-videokaarten verrijkt met 'Wave Matrix Multiply-accumulate' (WMMA) instructies, vermoedelijk om ai- en ml-taken slimmer af te handelen.

De WMMA-term dook op in AMD's eigen LLVM-archief, waar ook AMD-ingenieurs zelf actief data over (en compatibiliteit met) gpu's updaten. Meer dan eens verschijnen nieuwe technologieën eerst in deze bibliotheek, voordat AMD officiële plannen of intenties onthult. 

Veel details worden niet gepaard met de toevoeging van WMMA, enkel dat de instructieset geïntroduceerd wordt op 'gfx11', AMD's interne codenaam voor de volgende generatie videokaarten voor gamers (Radeon 7000). Wel zou voor de hand liggen dat Wave Matrix Multiply-accumulate te vergelijken is met 'Matrix Fused Multiply-Add' (MFMA), een soortgelijke matrixinstructieset die AMD al eerder op professionele CDNA-kaarten inbakte. 

Door instructiesets voor matrixberekeningen toe te voegen aan de grafische architectuur, kunnen de chips efficiënter met ruimtelijke berekeningen en grote vermenigvuldigingen van data omgaan. Matrixinstructies worden doorgaans veel benut door algoritmische taken, waaronder hoofdzakelijk artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml). 

AMD's voornaamste concurrent Nvidia heeft al langer een eigen oplossing voor dat soort taken; de zogeheten Tensor-kernen bieden Nvidia's kaarten al langer een voordeel in slimme rekenkracht. Voor gamers is vooral DLSS een aantrekkelijke uitkomst: middels de Tensor-kernen kunnen games efficiënt opschalen in resolutie, zonder elke pixel afzonderlijk in te calculeren. Het gevolg is scherpere games, tegenover minder druk op de daadwerkelijke hardware — en dus hogere framerates. 

Met WMMA kan AMD mogelijk een eigen antwoord op de populaire Tensor-kernen op de been zetten, al voelt de timing wel enigszins wrang. Niet voor niets heeft AMD sinds vorige generatie een eigen, open-source upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution (FSR) op de been gezet, met als aantrekkingskracht juist het concept dat ook 'traditionele' hardware daar ongestoord gebruik van kan maken. 

RDNA 3 staat nog altijd later in 2022 te lanceren, aldus AMD. De nieuwe generaties gpu's stapt over van 7 nm (en 6 nm) procedés naar 5 nm en zal voor het eerst meerdere chiplets stapelen om rekenkracht op een nieuwe wijze te bundelen. Wel wordt verwacht dat de kaarten meer stroom zullen verbruiken dan RDNA 2, maar "niet zo veel als de concurrent", zo claimde AMD vorige week nog. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!