AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's
Nieuws

AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's

Volgens AMD's eigen updateportaal worden RDNA 3-videokaarten verrijkt met 'Wave Matrix Multiply-accumulate' (WMMA) instructies, vermoedelijk om ai- en ml-taken slimmer af te handelen.

De WMMA-term dook op in AMD's eigen LLVM-archief, waar ook AMD-ingenieurs zelf actief data over (en compatibiliteit met) gpu's updaten. Meer dan eens verschijnen nieuwe technologieën eerst in deze bibliotheek, voordat AMD officiële plannen of intenties onthult. 

Veel details worden niet gepaard met de toevoeging van WMMA, enkel dat de instructieset geïntroduceerd wordt op 'gfx11', AMD's interne codenaam voor de volgende generatie videokaarten voor gamers (Radeon 7000). Wel zou voor de hand liggen dat Wave Matrix Multiply-accumulate te vergelijken is met 'Matrix Fused Multiply-Add' (MFMA), een soortgelijke matrixinstructieset die AMD al eerder op professionele CDNA-kaarten inbakte. 

Door instructiesets voor matrixberekeningen toe te voegen aan de grafische architectuur, kunnen de chips efficiënter met ruimtelijke berekeningen en grote vermenigvuldigingen van data omgaan. Matrixinstructies worden doorgaans veel benut door algoritmische taken, waaronder hoofdzakelijk artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml). 

AMD's voornaamste concurrent Nvidia heeft al langer een eigen oplossing voor dat soort taken; de zogeheten Tensor-kernen bieden Nvidia's kaarten al langer een voordeel in slimme rekenkracht. Voor gamers is vooral DLSS een aantrekkelijke uitkomst: middels de Tensor-kernen kunnen games efficiënt opschalen in resolutie, zonder elke pixel afzonderlijk in te calculeren. Het gevolg is scherpere games, tegenover minder druk op de daadwerkelijke hardware — en dus hogere framerates. 

Met WMMA kan AMD mogelijk een eigen antwoord op de populaire Tensor-kernen op de been zetten, al voelt de timing wel enigszins wrang. Niet voor niets heeft AMD sinds vorige generatie een eigen, open-source upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution (FSR) op de been gezet, met als aantrekkingskracht juist het concept dat ook 'traditionele' hardware daar ongestoord gebruik van kan maken. 

RDNA 3 staat nog altijd later in 2022 te lanceren, aldus AMD. De nieuwe generaties gpu's stapt over van 7 nm (en 6 nm) procedés naar 5 nm en zal voor het eerst meerdere chiplets stapelen om rekenkracht op een nieuwe wijze te bundelen. Wel wordt verwacht dat de kaarten meer stroom zullen verbruiken dan RDNA 2, maar "niet zo veel als de concurrent", zo claimde AMD vorige week nog. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!