'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'
Nieuws

'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'

Volgens VideoCardz onthult AMD op aanstaande CES-presentatie een andere vorm van hun upscalingtechnologie. Na FidelityFX Super Resolution volgt deze maand ook nog een 'Radeon Super Resolution'.

De Radeon Super Resolution-technologie (RSR) zou gebaseerd zijn op een vroege variant van AMD's eerste Super Resolution (FSR). De twist is, volgens VideoCardz' bron, dat RSR met 'nagenoeg alle games' werkt, zolang de spellen maar over een exclusieve fullscreen-optie beschikken.

Het algoritme voor het verscherpen van de resolutie beperkt zich, naast schermopvulling, ook tot selecte hardware. Naar het schijnt werkt de technologie enkel met de RDNA- en RDNA 2-architecturen van AMD zelf. Lees: Radeon-kaarten van de RX 5000-generatie en hoger.

©GMRimport

FidelityFX Super Resolution werd, in respons op Nvidia's upcale-monopolie met DLSS, vele malen breder beschikbaar gesteld en volledig open-source opgezet. FSR werkt bijvoorbeeld ook met veel oudere Nvidia-gpu's, console-apu's en toekomstige videokaarten van Intel, maar RSR houdt de daadwerkelijke implementatie dichter bij huis.

De reden voor de exclusiviteit zou de 'plaatsing in de grafische pijplijn' zijn. Vooral de daadwerkelijke gameplay dient verscherpt te worden, terwijl de schermoverlays native ingebakken worden. RSR wil zich precies daartussen plaatsen, wat AMD vermoedelijk makkelijker kan verzekeren op huiseigen, moderne hardware.

Bijkomend voordeel van RSR is daarmee wel dat spelontwikkelaars zelf geen moeite hoeven te doen om de technologie te implementeren. Althans, zo geldt AMD's belofte volgens VideoCardz. Zolang een spel zich volledig aan een scherm kan binden, kan het algoritme de gameplay verscherpen.

Voorbeelden van de technologie blijven uit, alsmede de mogelijkheid om ook oudere gpu's (eventueel later) bij Radeon Super Resolution te betrekken. Van AMD wordt verwacht dat men meer informatie en details uit de doeken doet over RSR in AMD's CES-presentatie van deze week. De technologie moet daarnaast nog in januari van 2022 officieel verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!