FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit
Nieuws

FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit

AMD’s antwoord op de populaire DLSS-upscaling van Nvidia is vanaf nu ook beschikbaar op het Xbox-ecosysteem. Spelontwikkelaars kunnen FidelityFX Super Resolution (FSR) vanaf nu terugvinden in de Game Development Kit (GDK) van Microsoft.  

FidelityFX Super Resolution lanceerde afgelopen dinsdag op pc’s. Middels een slim algoritme schaalt de technologie op naar hogere resoluties, zonder al te veel rekenkracht van de videokaart op te slurpen. De belofte is scherper beeld, maar tegenover hogere framerates.

AMD’s algoritme is, in tegenstelling tot die van Nvidia, veel breder inzetbaar. DLSS is beperkt tot Nvidia’s laatste twee generaties videokaarten, AMD’s oplossing werkt op vrijwel elke enigszins moderne gpu — ook die van de concurrent. 

©GMRimport

Bovendien hoeft de upscalingtechniek zich niet te beperken tot pc-componenten. In de patentaanvraag vaan Super Resolution sprak AMD al over mogelijkheden om ook naar smartphones of consoles uit te breiden — waarvan nu akte.

Jason Ronald, Xbox’ Director of Program Management, liet op Twitter weten dat ontwikkelaars FidelityFX Super Resolution kunnen ‘previewen’ in de Game Development Kit. Wat die vooruitblik precies inhoudt, is nog onduidelijk. Wel lijkt het erop dat ook Xbox One-apparaten de upscalingtechniek kunnen benutten.

Op pc belooft AMD selecte spellen op te schalen naar 4k-resoluties, met framerates die tot twee keer zo hoog kunnen liggen als de native prestaties. FSR komt standaard met vier instellingen: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality.

Vooralsnog is AMD’s slimme upscaling-technologie beschikbaar voor zeven specifieke pc-titels, maar in de nabije toekomst komen daar minstens twaalf bij. Daaronder vallen ook titels die toevalligerwijs ook op Xbox-consoles verschijnen, zoals Far Cry 6.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error