FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit
AMD’s antwoord op de populaire DLSS-upscaling van Nvidia is vanaf nu ook beschikbaar op het Xbox-ecosysteem. Spelontwikkelaars kunnen FidelityFX Super Resolution (FSR) vanaf nu terugvinden in de Game Development Kit (GDK) van Microsoft.
FidelityFX Super Resolution lanceerde afgelopen dinsdag op pc’s. Middels een slim algoritme schaalt de technologie op naar hogere resoluties, zonder al te veel rekenkracht van de videokaart op te slurpen. De belofte is scherper beeld, maar tegenover hogere framerates.
AMD’s algoritme is, in tegenstelling tot die van Nvidia, veel breder inzetbaar. DLSS is beperkt tot Nvidia’s laatste twee generaties videokaarten, AMD’s oplossing werkt op vrijwel elke enigszins moderne gpu — ook die van de concurrent.
©GMRimport
Bovendien hoeft de upscalingtechniek zich niet te beperken tot pc-componenten. In de patentaanvraag vaan Super Resolution sprak AMD al over mogelijkheden om ook naar smartphones of consoles uit te breiden — waarvan nu akte.
Jason Ronald, Xbox’ Director of Program Management, liet op Twitter weten dat ontwikkelaars FidelityFX Super Resolution kunnen ‘previewen’ in de Game Development Kit. Wat die vooruitblik precies inhoudt, is nog onduidelijk. Wel lijkt het erop dat ook Xbox One-apparaten de upscalingtechniek kunnen benutten.
Op pc belooft AMD selecte spellen op te schalen naar 4k-resoluties, met framerates die tot twee keer zo hoog kunnen liggen als de native prestaties. FSR komt standaard met vier instellingen: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality.
Vooralsnog is AMD’s slimme upscaling-technologie beschikbaar voor zeven specifieke pc-titels, maar in de nabije toekomst komen daar minstens twaalf bij. Daaronder vallen ook titels die toevalligerwijs ook op Xbox-consoles verschijnen, zoals Far Cry 6.