FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit
Gamer.nl
Nieuws

FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit

AMD’s antwoord op de populaire DLSS-upscaling van Nvidia is vanaf nu ook beschikbaar op het Xbox-ecosysteem. Spelontwikkelaars kunnen FidelityFX Super Resolution (FSR) vanaf nu terugvinden in de Game Development Kit (GDK) van Microsoft.  

FidelityFX Super Resolution lanceerde afgelopen dinsdag op pc’s. Middels een slim algoritme schaalt de technologie op naar hogere resoluties, zonder al te veel rekenkracht van de videokaart op te slurpen. De belofte is scherper beeld, maar tegenover hogere framerates.

AMD’s algoritme is, in tegenstelling tot die van Nvidia, veel breder inzetbaar. DLSS is beperkt tot Nvidia’s laatste twee generaties videokaarten, AMD’s oplossing werkt op vrijwel elke enigszins moderne gpu — ook die van de concurrent. 

©GMRimport

Bovendien hoeft de upscalingtechniek zich niet te beperken tot pc-componenten. In de patentaanvraag vaan Super Resolution sprak AMD al over mogelijkheden om ook naar smartphones of consoles uit te breiden — waarvan nu akte.

Jason Ronald, Xbox’ Director of Program Management, liet op Twitter weten dat ontwikkelaars FidelityFX Super Resolution kunnen ‘previewen’ in de Game Development Kit. Wat die vooruitblik precies inhoudt, is nog onduidelijk. Wel lijkt het erop dat ook Xbox One-apparaten de upscalingtechniek kunnen benutten.

Op pc belooft AMD selecte spellen op te schalen naar 4k-resoluties, met framerates die tot twee keer zo hoog kunnen liggen als de native prestaties. FSR komt standaard met vier instellingen: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality.

Vooralsnog is AMD’s slimme upscaling-technologie beschikbaar voor zeven specifieke pc-titels, maar in de nabije toekomst komen daar minstens twaalf bij. Daaronder vallen ook titels die toevalligerwijs ook op Xbox-consoles verschijnen, zoals Far Cry 6.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!