Intel publiceert specificaties voor nieuwe ATX 3.0- en SFF-voedingen
Nieuws

Intel publiceert specificaties voor nieuwe ATX 3.0- en SFF-voedingen

Intel heeft vannacht de officiële specificaties voor ATX 3.0- en ATX12VO 2.0-voedingen gedeeld.

De zogenaamde ATX 3.0-standaard volgt de anno 2003 geïntroduceerde ATX 2.0-standaard op. Onder het mom van ATX 3.0 worden de PCIe 5.0-voedingen die recentelijk vaker opdoken eindelijk officieel gemaakt. 

Met de komst van PCIe 5.0-voedingen wordt vooral een nieuwe kabelstandaard geïntroduceerd. De nieuwe 12-pins stroomkabel (door Intel als '12VHPWR' bestempeld) zou in totaal 600 watt door kunnen spelen van voeding naar 'add-in' componenten — hoofdzakelijk videokaarten. Volgens Intel is een enkele PCIe 5.0-kabel in staat om de komende generaties meer dan genoeg stroom naar veeleisende gpu's te pompen.

Ook verheldert Intel de vier extra 'signaalpinnen' die op de nieuwe PCIe-stroomkabel te vinden zijn: deze zijn in staat om stroomlimieten van videokaarten door te geven aan de voeding. Wel zou die functie ook enkel en alleen werken op videokaarten die zelf ook volledig aan de PCIe 5.0-specs voldoen.

©GMRimport

Onder het ATX12VO-vaandel wordt er een nieuwe standaard gevormd voor rendemenstsrijkere en vaak kleinere voedingen. Volgens Intel stelt het partnerfabrikanten in staat om sneller een gepaste voeding te vinden bij 'small form-factor' (SFF) systemen, alsmede mobiele oplossingen of serverracks. 

De eerste ATX12VO-voedingen zijn per Intels persbericht ook meteen onthuld. Zowel MSI's nieuwe MPG Trident AS als de Creator P100A zijn twee kant-en-klare computersystemen met compacte ATX12VO-voedingen.

Naast de eerste AX12VO-voedingen verwacht Intel dat de ATX 3.0-standaard "in de loop van 2022" geïntroduceerd zal worden. De eerste videokaarten die gebruik zouden kunnen maken van de nieuwe stroomstandaarden staan, op hun vroegst, ook eind dit jaar te verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiehit Animal Well nu beschikbaar voor Xbox Series-consoles
Nieuws

Indiehit Animal Well nu beschikbaar voor Xbox Series-consoles

Verscheen eerder al op PS5, Switch en Steam

De indie-metroidvania Animal Well is nu verkrijgbaar voor Xbox Series-consoles.

De release werd gisteren tijdens de Xbox Partner Preview-livestream aangekondigd. De game kost 24,50 euro. Animal Well verscheen afgelopen voorjaar al voor Steam, PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Animal Well valt mede op door de tweedimensionale pixel-art. Spelers moeten allerlei puzzels oplossen in een surreëel en gevaarlijk labyrint die gevuld is met vreemde dieren. Sommige dieren zijn vriendelijk, maar sommigen juist gevaarlijk.

Animal Well is de eerste game die wordt uitgebracht door Bigmode, de uitgever die YouTuber Jason 'Videogamedunkey' Gastrow samen met zijn vrouw heeft opgericht. Het label is in leven geroepen om verschillende indiegames uit te geven die de moeite van het spelen waard zouden zijn. Gastrow is dan ook t e horen in de onderstaande trailer van de game.

Dunke van Boekel beloonde de game met een 8,5: "Animal Well zit bomvol fantasie en plezier. Het gebrek aan een verhaal is geen enkel probleem dankzij de levendige wereld en puzzels die je brein net genoeg laten kraken. Wanneer de credits verschijnen ben je ook nog lang niet klaar, want in de dieptes zijn nog vele geheimen te ontdekken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geprezen co-op-game It Takes Two is twintig miljoen keer verkocht
Nieuws

Geprezen co-op-game It Takes Two is twintig miljoen keer verkocht

Een groot succes voor de in 2021 verschenen game

It Takes Two is inmiddels meer dan twintig miljoen keer verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Hazelight Studios aangekondigd. Afgelopen maart werd nog aangekondigd dat het spel zestien miljoen keer was verkocht, dus daar zijn in de afgelopen zeven maanden vier miljoen exemplaren bij gekomen. Het verkochte aantal is extra indrukwekkend omdat het spel met twee mensen doorlopen moet worden, en daar is maar één exemplaar van de game voor nodig.

It Takes Two verscheen in 2021 op consoles en pc, en een jaar later op Nintendo Switch, en draait om Cody en May, die na een flinke ruzie worden omgetoverd tot poppen en in een fantasiewereld terechtkomen. Het spel won in het releasejaar diverse prijzen, waaronder de award voor de game van het jaar tijdens The Game Awards.

Het bedrijf achter de Sonic the Hedgehog-films werkt overigens samen met Hazelight aan een verfilming van It Takes Two, al is daar verder nog niets over bekend. Hazelight werkt ook al een tijdje aan een nieuwe game, maar die is nog niet onthuld.

It Takes Two scoorde een 9 op Gamer.nl: "It Takes Two is een unieke combinatie van een romcom en een co-op-game. De platformer voelt fris en vernieuwend aan door de fantasierijke omgevingen en verrassende spelmechanieken. Het is werkelijk een genot om samen puzzels op te lossen en minigames te spelen."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!