'Nvidia's RTX 4090 vergt 600 watt'
Nieuws

'Nvidia's RTX 4090 vergt 600 watt'

Een bekende lekker in de videokaartsector claimt dat Nvidia's RTX 4090 toch 600 watt aan voeding vergt; de RTX 4070 zou voldoen met 300 watt.

De claim in kwestie komt van @kopite7kimi, die recentelijk al veel details over Nvidia's nieuwe 'Ada Lovelace'-videokaarten de wereld in slingerde. Ditmaal betreft de informatie een reeks mogelijke specificaties voor de RTX 4090 (non-Ti) en een RTX 4070.

Van de RTX 4090 wordt nu verwacht dat deze op een geoptimaliseerde variant van de AD102-gpu zal draaien. Daaromheen lijkt de kaart gebaseerd op de recent verschenen RTX 3090 Ti, met dezelfde 24 GB aan GDDR6X-geheugen op 21 Gbps. In totaal zou het TGP van de RTX 4090 daarmee neerkomen op 600 watt, toch iets minder dan sommige ingewijden eerder voorspeld hadden. Kopite claimde eerder zelf nog wat Nvidia experimenteerde met een gpu op 900 watt.

Ook de RTX 4070 lijkt de lijn van voorgaande generatie voort te zetten, met verhoging van selecte specificaties. Het middenmodel van de Ada Lovelace-generatie draait op AD104-gpu, met 12 GB aan GDDR6-geheugen op 18 Gbps. Dat alles komt neer op een TGP van 300 watt, aldus de vaste ingewijde van dienst.

Onduidelijk is nog hoeveel CUDA-kernen en andere eenheden de nieuwe AD100-gpu's tellen. Geruchten voorspellen daarover echter wel een toename van maximaal 71 procent, in het geval van de AD102 tegenover de GA102-voorganger van de Ampere-generatie. Ook zou het cache-geheugen met Ada Lovelace uit moeten dijen, maar ook dat blijven vooralsnog geruchten.

Nvidia heeft zelf nog weinig officieels uit de doeken gedaan over Ada Lovelace-producten. Met de verschijning van de RTX 3090 Ti ligt het wel voor de hand dat de ogen nu gericht zijn op de volgende generatie videokaarten. De RTX 40-generatie staat nog altijd op de planning voor later dit jaar. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error