Alles over de PlayStation 5: Releasedatum, prijs, specs en meer
Nieuws

Alles over de PlayStation 5: Releasedatum, prijs, specs en meer

Dit najaar verschijnt de PlayStation 5. In dit artikel vind je alle info omtrent de releasedatum, prijs, specificaties, games en meer met betrekking tot de PS5.

Bijgewerkt op 2 juli 2020.

Releasedatum PS5

Na veel geruchten over de releasedatum bevestigt Sony dat de PS5 lanceert rond de feestdagen van 2020. Er verschijnt zowel een versie met als een zonder disk drive.

Een exacte datum wordt nog niet gegeven, maar die wordt ongetwijfeld op een later tijdstip aangekondigd. De PlayStation 4 werd op 15 november uitgebracht in 2013, waardoor wordt vermoed dat de PlayStation 5 ook in november verschijnt.

In dezelfde periode lanceert Microsoft ook de Xbox Series X.

©GMRimport

©GMRimport

Levenscyclus

Volgens Masayasu Ito, uitvoerend directeur van Sony, is het de bedoeling dat de generatie van de nieuwe console ongeveer zes à zeven jaar aanhoudt. Dit is min of meer gelijk aan de cyclus van de PlayStation 4. De console verschijnt in 2020, wat betekent dat het apparaat tot ruwweg 2027 actueel moet blijven.

In een interview met Game Informer over het 25-jarig bestaan van PlayStation geeft Ito aan dat het moeilijk is om een dergelijk apparaat actueel te houden in de snel veranderende wereld van technologie. De hardware veroudert relatief sneller dan generaties terug het geval was.

Uiterlijk PS5

Tijdens een PlayStation 5-presentatie over games is ook het uiterlijk van de console onthuld. De PS5 bestaat uit een zwart middenstuk dat van boven naar beneden smaller wordt en is omgeven door twee witte panelen. Blauwe lampen verlichten de console aan de binnenzijde en de disk drive bevindt zich bij de desbetreffende versie aan de voorzijde. Verder bevinden zich twee USB-poorten aan de voorzijde van de console.

De PS5 wordt meegeleverd met een voet om rechtop te staan, maar het is ook mogelijk om de console plat neer te leggen. De afmetingen zijn nog niet bekend, maar op basis van die van de series X en de PS5-controller lijkt de PS5 aanzienlijk groter dan elke andere console te zijn.

Watch on YouTube

©GMRimport

©GMRimport

Specs PS5

Tijdens een persconferentie onthulde systeemarchitect Marc Cerny de volledige specificaties van de PS5:

  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz (variable frequency)

  • GPU: 10,28 TFLOPs, 36 CUs at 2,23GHz (variable frequency)

  • GPU Architecture: Custom RDNA 2

  • Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit

  • Memory Bandwith: 448GB/s

  • Internal Storage: Custom 825GB SSD

  • IO Throughput: 5,5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)

  • Expandable Storage: NVMe SSD Slot

  • External Storage: USB HDD Support

  • Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP's met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.

Interessant is dat de kloksnelheden van de GPU variabel zijn. Normaal gesproken draaien hittegevoelige onderdelen op een maximale kloksnelheid zodat het systeem niet oververhit raakt, maar bij de PS5 zijn ze flexibel. Dankzij AMD's Smartshift-technologie kunnen de CPU en GPU spanning met elkaar delen, waardoor ze efficiënter kunnen worden ingezet.

De PlayStation 5 maakt gamen in 4K en 60fps mogelijk.

SSD

De PlayStation 5 zal tevens beschikken over een speciale Solid State Drive (SSD), waardoor spellen veel sneller data kunnen ophalen. De op maat gemaakte SSD in de PS5 bedraagt 825 GB opslagruimte en haalt indrukwekkende snelheden van 5,5 GB. Sony vertelt hoe de laadtijd in de PS4-game Spider-Man is verlaagd van 15 tot 0,8 seconden. In een gelekte video is te zien dat de game inderdaad zeer snel laadt.

In een gesprek met Wired legt Mark Cerny uit dat de SSD niet alleen sneller, maar ook efficiënter is. Ontwikkelaars moeten namelijk sommige onderdelen van de game dupliceren om het leesproces te versnellen, zoals een lantaarnpaal in Spider-Man die is gekopieerd door heel New York. Dat wordt met de SSD verholpen, waardoor een hoop opslagruimte bespaard blijft. Daar krijgen we een eerste glimp van te zien in Spider-Man: Miles Morales.

Tot slot ondersteunt Sony, in tegenstelling tot Microsoft, interne SSD's van derde partijen. Deze moeten echter wel worden goedgekeurd om voldoende snelheid te waarborgen.

3D audio

PlayStation 5 maakt gebruik van de Tempest 3D Audio engine, een engine die honderden in-game audiobronnen kan simuleren. Denk aan individuele regendruppels, in plaats van een standaard regeneffect. Sony is zelfs in staat om individuele profielen te maken en is van plan om dit gedurende de levensduur van de console te doen met bijvoorbeeld audiotests. 3D audio wordt eerst uitgerold naar koptelefoons. Sony noemt het zelf een 'revolutie'.

8K en ray tracing

Ook bevestigt Mark Cerny dat de PS5 in potentie 8K-resoluties aankan en ray tracing gaat ondersteunen. Ray tracing wordt al langere tijd gebruikt voor visuele effecten in pc's met Nvidia's GTX-kaarten. De techniek zal een direct effect hebben op graphics, aangezien het de weerkaatsing van licht op objecten meteen verwerkt en zo bijvoorbeeld weerspiegelingen op glas realistisch weergeeft. Tegen Wired zegt Cerny dat het gaat om hardware-ray tracing, en niet om een softwarematige variant.

Watch on YouTube

Controller

Sony heeft de PlayStation 5-controller al getoond: de DualSense. De PS5-controller kent een aantal nieuwe features, waaronder haptische feedback.

Haptische feedback zorgt ervoor dat spelers realistische vibraties voelen tijdens het spelen. Zo gaf Sony eerder als voorbeeld dat verschillende ondergronden, zoals zand of rotsen, op deze manier van elkaar te onderscheiden zijn. In het verlengde daarvan kent de DualSense adaptive triggers, die weerstand van bijvoorbeeld een pijl en boog of een gaspedaal veel realistischer doen aanvoelen.

Qua ontwerp bestaat de controller niet meer uit één kleur, zoals de Dualshock 4, maar twee kleuren - in dit geval zwart en wit. Ook lijkt het iets groter te zijn dan zijn voorganger en zegt Sony een aantal aanpassingen te hebben gemaakt op het gebied van grip. Volgens het bedrijf moet de batterijduur 'sterk' zijn en het gewicht niet te hoog.

Wat knoppen betreft is de Share-knop vervangen door de Create-knop, al lijkt de functionaliteit hetzelfde te zijn. Sony zegt later meer details te delen over de knop. Daarnaast zijn de kleuren van de rechterknoppen verdwenen en bevat de DualSense een ingebouwde microfoon om te voice-chatten zonder headset.

Tot slot heeft de DualSense twee lichtbalken aan weerszijden van het touchpad en is een USB-C-aansluiting te zien aan de voorzijde.

©GMRimport

Watch on YouTube

Lees ook: DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd, waarin we de PS5-controller en de nieuwe functies even goed onder de loep nemen.

Streaming PS5

Tegenover Wired verklaart Sony dat ze 'cloud-gaming-pioniers' zijn en dat hun visie dichterbij lancering duidelijker gaat worden. Sony biedt al een streamingdienst aan genaamd PlayStation Now, waarmee meer dan 700 games van PS2, PS3 en PS4 naar pc of PS4 kunnen worden gestreamd. Later kondigde Sony aan dat PlayStation Now ook naar PlayStation 5 komt.

Halverwege mei 2016 verraste Sony met een strategisch partnerschap met niemand minder dan Microsoft. De twee bedrijven 'verkennen de gezamenlijke ontwikkeling van toekomstige cloud-opties in Microsofts Azure om hun game- en contentstreamingdiensten te ondersteunen.' Daarbij noemt Microsoft expliciet dat er ook wordt gekeken naar het huidige gebruik van Microsofts Azure-datacenters voor Sony's streamingdiensten. Het lijkt er dus op dat Sony gebruik gaat maken van Microsofts datacentra en hoog inzet op cloud gaming.

Backwards compatibility PS5

In april 2019 werd het bestaan van backwards compatibility in de PS5 bevestigd. De PlayStation 5 bevat technologie waardoor het mogelijk is om PS4-games af te spelen op de nieuwe console van Sony. Bij lancering zijn 'bijna alle' PS4-games speelbaar op PS5. Volgens eurogamer is elke game die na 13 juli verschijnt in ieder geval compatible met de PlayStation 5.

Het is nog niet bekend of ook games voor de eerste PlayStation, PlayStation 2 of PlayStation 3 ook worden ondersteund.

©GMRimport

Games PS5

Er zijn verschillende titels aangekondigd voor de PlayStation 5. Sony heeft een reeks aan exclusives klaarstaan voor de console, zoals Horizon: Forbidden West, Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart en een remake van Demon's Souls.

Ook komen er verschillende third-party games naar de PS5, zoals Assassin's Creed Valhalla, Resident Evil: Village en Hitman 3. Lees hier de volledige lijst met bevestigde games.

©GMRimport

PSVR 2 PS5

Met meer dan drie miljoen headsets in omloop is PlayStation VR een behoorlijk succes te noemen. Virtual reality valt of staat al sinds het prille begin bij de hardware waar het op draait, en dat is bij PSVR niet anders. Over het algemeen wordt verwacht dat Sony een nieuwe PSVR uitbrengt, die hogere framerates en resoluties ondersteunt dankzij de sprong in grafische kracht.

Sony gaf in april 2019 aan dat virtual reality een belangrijk element blijft en de toekomst rooskleurig ziet voor PlayStation VR. Inmiddels is al officieel bevestigd dat de huidige PlayStation VR-headsets werken met de PlayStation 5. Over een nieuwe uitvoering van de PlayStation VR is nog niks gezegd, al laat Sony in een interview met CNET weten dat draadloze headsets waarschijnlijk te duur zijn voor de huidige strategie en dat er wordt gekeken naar eye tracking. Ook zegt Sony tegen CNET dat we geen nieuwe PSVR hoeven te verwachten bij de lancering van de PS5 volgend jaar.

Volgens Let's Go Digital heeft Sony een patent vastgelegd dat wellicht meer inzage in de volgende PSVR biedt. Zo zou de headset mogelijk draadloos zijn, drie ingebouwde camera's hebben en gebruikmaken van een nieuwe Move-controller met een camera. Dit betekent echter niet dat Sony ook daadwerkelijk gebruikmaakt van deze techniek.

Prijs

De prijs van de PS5 is nog niet bekend, maar wordt geschat op ergens tussen de 500 en 600 euro.

In een transcript van Wired zegt Cerny dat de PlayStation 5, op basis van de geavanceerde functionaliteiten van de console, een aantrekkelijke adviesprijs krijgt. Hieruit kan worden opgemaakt dat de PlayStation 5 op lancering wellicht duurder is dan zijn voorgangers, maar gezien de hardware van het apparaat toch de prijs waard is.

Sony geeft zelfs aan te wachten op wat de concurrentie doet, al zegt Sony Interactive Entertainment-CEO Jim Ryan dat de PlayStation 5 waarschijnlijk niet de goedkoopste console wordt.

Hoge productiekosten

Volgens Bloomberg zou een tekort aan onderdelen zorgen voor hogere productiekosten van de PS5. De nieuwswebsite meldt dat Sony volgens ingewijden wacht met het delen van een prijs vanwege de kosten van DRAM en NAND flash-geheugen, die op de smartphonemarkt zeer in trek zijn. Sommige topmensen bij Sony zouden van mening zijn dat de console met een verlies moet worden verkocht om de (ook nog onbekende) prijs van de Xbox Series X te verslaan. Andere werknemers zien liever dat de PS5 bij elk verkocht exemplaar al winst maakt.

Bekijk hier de volledige lijst met winkels waar de PlayStation 5 de bestellen is.

Lees ook: Xbox Scarlett: Alle nieuwe Xbox-geruchten en feiten op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!