DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd
Nieuws

DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd

De marketing van de PlayStation 5 begint op stoom te komen. Na een vrij ingewikkelde uiteenzetting van de specificaties is nu ook de href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-ps5-controller/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">PS5-controller onthuld</a>. Hieronder bekijken we de DualSense, zoals de controller heet, nader.

De eerste reacties op de DualSense zijn verdeeld. Het uiterlijk van de controller wordt door sommigen vergeleken met controllers van derde partijen, terwijl anderen het high-tech uiterlijk juist wel zien zitten. Op Reddit is zodoende momenteel een tweestrijd gaande tussen mensen die graag nog meer kleur zien in het uiteindelijke aanbod óf hopen dat het matzwarte uiterlijk van de eerste DualShock 4 terugkeert.

©GMRimport

Opvallend ontwerp

De DualSense is zwart-wit en dat heeft mogelijk een aantal consequenties. De twee kleuren doen namelijk vermoeden dat de PlayStation 5 zelf ook niet uniform zwart of wit is, al is dat laatste ook zeker een mogelijkheid. Een volledig witte PlayStation 5 zou een drastische ommekeer zijn van de van oudsher (bij lancering) zwarte PlayStation-consoles, met uitzondering van de allereerste. Tot de console uit de doeken wordt gedaan blijft het echter gissen.

Naast de DualShock 4 valt de controller nog meer op. Qua ontwerp lijkt Sony iets meer richting dat van de Xbox One- en Series X-controller te gaan, met een ogenschijnlijk iets grotere en meer ergonomische omvang als gevolg. Mede gezien de additionele texturen bij de handgrepen lijkt de DualSense iets prettiger in de handen van de gemiddelde westerse gamer te liggen. Hieronder zijn vergelijkingen te zien met de Dualshock 4, Xbox One-controller en de Series X-controller. De omvang is onder voorbehoud, aangezien de afmetingen nog niet bekend zijn.

©GMRimport

Vergeleken met DualShock 4, vallen ook de knoppen op de DualSense op. De gekleurde icoontjes op de actieknoppen zijn vervangen door grijze varianten en de Share-knop is vervangen door de Create-knop. Wat die laatste wijziging inhoudt is niet duidelijk – Sony zegt een pionier te willen zijn op het gebied van content sharing, maar in hoeverre dat verschilt met de functies van de huidige Share-knop moet nog blijken.

Controversieel is de terugkeer van het touchpad. Velen hoopten aanvankelijk dat Sony de onderbenutte feature zou weglaten of verwisselen voor iets anders, maar toch keert het centrale, aanraakgevoelige oppervlak terug voor een nieuwe generatie. Mogelijk doet Sony dit met het oog op backwards compatibility van PlayStation 4-games, al had het voor die handvol titels weinig uitgemaakt.

Tot slot zijn er meer subtiele wijzigingen doorgevoerd. De lichtbalk aan de achterzijde van de DualShock 4 werd met een tweede versie van die controller al aan de bovenzijde zichtbaar, maar nu is deze volledig verplaatst naar de weerszijden van het touchpad. Ook zijn aan de voorkant een kleine speaker, de PlayStation-knop – ditmaal niet meer rond – en iets wat lijkt op een mute-knop te zien. Ook keert de iconische vierpuntdruktoets weer terug en is inmiddels bevestigd dat de controller ook beschikt over een 3,5mm-aansluiting voor headsets. De plaatsing van de analoge sticks blijft gelijk.

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog.

-

©GMRimport

Vernuftige nieuwe functies

Bij de aankondiging legde Sony de nadruk op de nieuwe features die de DualSense met zich meebrengt. Van de meeste features wisten we al het een en ander, zoals haptic feedback. Dit zorgt voor realistischere vibraties die meer immersie moeten opleveren. Een simpel voorbeeld is de ondergrond van een game. In games als Death Stranding moet je aan de hand van trillingen eenvoudig kunnen onderscheiden of Sam over gras, door water of over rotsen wandelt. Het is interessant om te speculeren over verdere toepassingen. Denk aan subtiele aanrakingen tijdens een horrorgame, een schouderduw krijgen in Fifa of voelen van welke kant je beschoten wordt.

In het verlengde daarvan beschikt de controller over zogenaamde adaptive triggers: L2- en R2-knoppen die meer weerstand en feedback geven. Waar de triggers op de Xbox One-controller extra feedback geven door te trillen, zijn die van de DualSense in staat om weerstand af te wisselen en als het ware terug te duwen wanneer je ze indrukt. Ook deze nieuwe functie heeft allerlei denkbare toepassingen, zoals een extra zware trekker bij grote geweren, weerstand als je het gaspedaal van een auto indrukt en een realistischer gevoel wanneer je aan een boog trekt.

©GMRimport

Vragen

Over de ingebouwde microfoon, een derde nieuwe feature, zijn wat twijfels. De bedoeling van deze functie is dat spelers zonder headset – of degenen die geen zin hebben om er een op te zetten – toch kunnen praten met anderen. De vraag is echter of dat wel gaat werken, aangezien het indrukken van knoppen op de controller zélf ook geluid produceert. Wellicht heeft Sony een vernuftige manier bedacht om dat weg te filteren, maar hoe zit het dan met omgevingsgeluid en geluiden die uit de speaker komen? Een denkbaar scenario is dat multiplayerlobby’s overspoeld worden met geluid van knoppengeram en gillende baby’s, iets dat nu al voor komt.

Zo zijn er wel meer aspecten van de controller die vragen oproepen. Snelle slijtage van de analoge sticks en een matige batterijduur zijn helaas kenmerken van de DualShock 4, en momenteel is weinig bekend over beide aspecten. Sony zegt dat de DualSense ondanks alle nieuwe functies een ”sterke batterijduur” kent, maar hoeveel uren de controller daadwerkelijk meegaat moet nog blijken. De USB-C-aansluiting biedt in ieder geval hoop voor een vorm van snel opladen, zodat de batterijduur minder relevant wordt.

©GMRimport

Wat de sticks betreft lijkt het erop dat de controller exact dezelfde gebruikt als nu, al is dat niet bevestigd. Hopelijk is dat niet het geval, want menig PS4-bezitter heeft zijn of haar controller moeten vervangen omdat het rubber van de pookjes langzaam losliet. Wel lijkt het patroon op de rand van de sticks iets meer grip te kunnen leveren, dus wellicht heeft Sony de nodige verbeteringen doorgevoerd in de DualSense.

Ook is er nog een aantal praktische zaken waar Sony nog informatie over moet delen. Werkt de controller wel met PlayStation VR nu de lichtbalk is verplaatst? Hoe zwaar is de DualSense eigenlijk? Zijn er nog knoppen op de achterkant te vinden, gezien Sony recentelijk het backbutton attachment voor de DualShock 4 uitbracht?

©GMRimport

Tijd voor de belangrijkste aankondigingen

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog. Met de specificaties en de controller uit de weg, is het in ieder geval tijd voor de belangrijkste onthullingen omtrent Sony’s aankomende generatie: de console zelf en natuurlijk de games.

Wat vind jij van de DualSense-controller? Breng je stem uit via onze poll!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamefilm Sonic the Hedgehog 4 gaat op 19 maart 2027 in première
Nieuws

Gamefilm Sonic the Hedgehog 4 gaat op 19 maart 2027 in première

Het derde deel verscheen afgelopen december

De vierde Sonic the Hedgehog-film draait vanaf 19 maart 2027 in de bioscoop.

Dat heeft Paramount aangekondigd (via Variety). Afgelopen december werd al bevestigd dat er een vierde deel in de filmfranchise uit zou komen. Over de inhoud is nog niets bekend.

Sonic the Hedgehog 3 verscheen afgelopen december in de bioscoop. De Sonic-films combineren met de computer geanimeerde beelden met live-action acteerwerk. In de derde film spreekt Keanu Reeves de stem van Shadow the Hedgehog in. Ook Jim Carrey is weer van de partij, ditmaal in een dubbelrol. Onlangs gaf de acteur aan dat hij een rol in een eventuele vierde film wil spelen.

De films zijn een groot succes: eerder deze maand bleek al dat de drie Sonic-films bij elkaar meer dan een miljard dollar aan bioscoopopbrengsten hebben gegenereerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond
Nieuws

Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond

Actie-rpg komt naar PlayStation 5 en pc

S-Game heeft een bijna zes minuten durende gameplaytrailer van het aankomende Phantom Blade Zero uitgebracht.

In de 'Year of the Snake'-trailer worden diverse wapens getoond met het slangenthema die voor enorm snelle en precieze aanvallen zorgen.

De actie-rpg Phantom Blade Zero biedt third-person combat met zwaarden. Spelers kruipen in de huid van een sluipmoordenaar genaamd Soul die voor een mysterieuze, machtige organisatie genaamd The Order werkt. Wanneer hij wordt beschuldigd van de moord op de patriarch van deze organisatie, begint de jacht op hem.

Aan het begin van het spel raakt Soul ernstig gewond. Hij wordt gered door iemand met speciale krachten, maar het gevolg is dat dit medicijn maar 66 dagen werkt. Hij moet het opnemen tegen machtige vijanden en het complot te zien ontrafelen voordat zijn dagen geteld zijn.

Phantom Blade Zero wordt zoals gezegd ontwikkeld door S-Game. in 2010 brachten ze het spel Rainblood: Town of Death uit in China, en deze nieuwe game is daar op gebaseerd. Het wordt een "spirituele hergeboorte" genoemd en "de game die we altijd al wilden maken".

Phantom Blade Zero komt op een nog onbekend moment naar PlayStation 5 en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!