DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd
Nieuws

DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd

De marketing van de PlayStation 5 begint op stoom te komen. Na een vrij ingewikkelde uiteenzetting van de specificaties is nu ook de href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-ps5-controller/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">PS5-controller onthuld</a>. Hieronder bekijken we de DualSense, zoals de controller heet, nader.

De eerste reacties op de DualSense zijn verdeeld. Het uiterlijk van de controller wordt door sommigen vergeleken met controllers van derde partijen, terwijl anderen het high-tech uiterlijk juist wel zien zitten. Op Reddit is zodoende momenteel een tweestrijd gaande tussen mensen die graag nog meer kleur zien in het uiteindelijke aanbod óf hopen dat het matzwarte uiterlijk van de eerste DualShock 4 terugkeert.

©GMRimport

Opvallend ontwerp

De DualSense is zwart-wit en dat heeft mogelijk een aantal consequenties. De twee kleuren doen namelijk vermoeden dat de PlayStation 5 zelf ook niet uniform zwart of wit is, al is dat laatste ook zeker een mogelijkheid. Een volledig witte PlayStation 5 zou een drastische ommekeer zijn van de van oudsher (bij lancering) zwarte PlayStation-consoles, met uitzondering van de allereerste. Tot de console uit de doeken wordt gedaan blijft het echter gissen.

Naast de DualShock 4 valt de controller nog meer op. Qua ontwerp lijkt Sony iets meer richting dat van de Xbox One- en Series X-controller te gaan, met een ogenschijnlijk iets grotere en meer ergonomische omvang als gevolg. Mede gezien de additionele texturen bij de handgrepen lijkt de DualSense iets prettiger in de handen van de gemiddelde westerse gamer te liggen. Hieronder zijn vergelijkingen te zien met de Dualshock 4, Xbox One-controller en de Series X-controller. De omvang is onder voorbehoud, aangezien de afmetingen nog niet bekend zijn.

©GMRimport

Vergeleken met DualShock 4, vallen ook de knoppen op de DualSense op. De gekleurde icoontjes op de actieknoppen zijn vervangen door grijze varianten en de Share-knop is vervangen door de Create-knop. Wat die laatste wijziging inhoudt is niet duidelijk – Sony zegt een pionier te willen zijn op het gebied van content sharing, maar in hoeverre dat verschilt met de functies van de huidige Share-knop moet nog blijken.

Controversieel is de terugkeer van het touchpad. Velen hoopten aanvankelijk dat Sony de onderbenutte feature zou weglaten of verwisselen voor iets anders, maar toch keert het centrale, aanraakgevoelige oppervlak terug voor een nieuwe generatie. Mogelijk doet Sony dit met het oog op backwards compatibility van PlayStation 4-games, al had het voor die handvol titels weinig uitgemaakt.

Tot slot zijn er meer subtiele wijzigingen doorgevoerd. De lichtbalk aan de achterzijde van de DualShock 4 werd met een tweede versie van die controller al aan de bovenzijde zichtbaar, maar nu is deze volledig verplaatst naar de weerszijden van het touchpad. Ook zijn aan de voorkant een kleine speaker, de PlayStation-knop – ditmaal niet meer rond – en iets wat lijkt op een mute-knop te zien. Ook keert de iconische vierpuntdruktoets weer terug en is inmiddels bevestigd dat de controller ook beschikt over een 3,5mm-aansluiting voor headsets. De plaatsing van de analoge sticks blijft gelijk.

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog.

-

©GMRimport

Vernuftige nieuwe functies

Bij de aankondiging legde Sony de nadruk op de nieuwe features die de DualSense met zich meebrengt. Van de meeste features wisten we al het een en ander, zoals haptic feedback. Dit zorgt voor realistischere vibraties die meer immersie moeten opleveren. Een simpel voorbeeld is de ondergrond van een game. In games als Death Stranding moet je aan de hand van trillingen eenvoudig kunnen onderscheiden of Sam over gras, door water of over rotsen wandelt. Het is interessant om te speculeren over verdere toepassingen. Denk aan subtiele aanrakingen tijdens een horrorgame, een schouderduw krijgen in Fifa of voelen van welke kant je beschoten wordt.

In het verlengde daarvan beschikt de controller over zogenaamde adaptive triggers: L2- en R2-knoppen die meer weerstand en feedback geven. Waar de triggers op de Xbox One-controller extra feedback geven door te trillen, zijn die van de DualSense in staat om weerstand af te wisselen en als het ware terug te duwen wanneer je ze indrukt. Ook deze nieuwe functie heeft allerlei denkbare toepassingen, zoals een extra zware trekker bij grote geweren, weerstand als je het gaspedaal van een auto indrukt en een realistischer gevoel wanneer je aan een boog trekt.

©GMRimport

Vragen

Over de ingebouwde microfoon, een derde nieuwe feature, zijn wat twijfels. De bedoeling van deze functie is dat spelers zonder headset – of degenen die geen zin hebben om er een op te zetten – toch kunnen praten met anderen. De vraag is echter of dat wel gaat werken, aangezien het indrukken van knoppen op de controller zélf ook geluid produceert. Wellicht heeft Sony een vernuftige manier bedacht om dat weg te filteren, maar hoe zit het dan met omgevingsgeluid en geluiden die uit de speaker komen? Een denkbaar scenario is dat multiplayerlobby’s overspoeld worden met geluid van knoppengeram en gillende baby’s, iets dat nu al voor komt.

Zo zijn er wel meer aspecten van de controller die vragen oproepen. Snelle slijtage van de analoge sticks en een matige batterijduur zijn helaas kenmerken van de DualShock 4, en momenteel is weinig bekend over beide aspecten. Sony zegt dat de DualSense ondanks alle nieuwe functies een ”sterke batterijduur” kent, maar hoeveel uren de controller daadwerkelijk meegaat moet nog blijken. De USB-C-aansluiting biedt in ieder geval hoop voor een vorm van snel opladen, zodat de batterijduur minder relevant wordt.

©GMRimport

Wat de sticks betreft lijkt het erop dat de controller exact dezelfde gebruikt als nu, al is dat niet bevestigd. Hopelijk is dat niet het geval, want menig PS4-bezitter heeft zijn of haar controller moeten vervangen omdat het rubber van de pookjes langzaam losliet. Wel lijkt het patroon op de rand van de sticks iets meer grip te kunnen leveren, dus wellicht heeft Sony de nodige verbeteringen doorgevoerd in de DualSense.

Ook is er nog een aantal praktische zaken waar Sony nog informatie over moet delen. Werkt de controller wel met PlayStation VR nu de lichtbalk is verplaatst? Hoe zwaar is de DualSense eigenlijk? Zijn er nog knoppen op de achterkant te vinden, gezien Sony recentelijk het backbutton attachment voor de DualShock 4 uitbracht?

©GMRimport

Tijd voor de belangrijkste aankondigingen

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog. Met de specificaties en de controller uit de weg, is het in ieder geval tijd voor de belangrijkste onthullingen omtrent Sony’s aankomende generatie: de console zelf en natuurlijk de games.

Wat vind jij van de DualSense-controller? Breng je stem uit via onze poll!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error