PlayStation 5-specificaties volledig onthuld
Nieuws

PlayStation 5-specificaties volledig onthuld

Sony heeft vandaag de specificaties van de PlayStation 5 onthuld.

De focus op de specificaties van de aankomende Sony-spelcomputer ligt op een state-of-the-art custom design gecombineerd met gebruikersgemak voor ontwikkelaars. Het is de bedoeling dat ontwikkelaars die bekend zijn met PS4-hardware ook gemakkelijk games voor de PlayStation 5 kunnen ontwikkelen.

CPU en GPU

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP's met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.

Puur gebaseerd op de cijfers wint de Series X dus in beide instanties, al moet in de praktijk blijken hoeveel verschil dit maakt. Daarbij kiest Microsoft met de Series X voor vaste kloksnelheden, terwijl de PS5 juist variabele kloksnelheden heeft, waardoor er meer kracht voor andere processen beschikbaar is.

Laadtijden en opslag

De PlayStation 5 moet wel snellere laadtijden krijgen in vergelijking met de Series X. Beide consoles hebben 16GB GDDR6 op 265-bit aan geheugen, maar de PS5 kan 5,5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data. Dit ten opzichte van de Series X, waarbij 2,4 GB per seconde voor raw data en 4,8 GB per seconde voor gecomprimeerde data mogelijk is. In theorie zou dat de PS5 ongeveer twee keer zo snel maken als de Series X.

De PlayStation 5 bevat een SSD-schijf met 825 GB aan schijfruimte, ten opzichte van 1 TB aan SSD-schijfruimte op de Series X. Waar die laatstgenoemde console uitgebreid kan worden met meer schijfruimte via custom gemaakte SSDs, kan de PS5 in principe met elke NVMe SSD-schijf uitgebreid worden. Deze moeten van te voren wel goedgekeurd worden door Sony om snelle datatransfers te garanderen. Via een usb-ingang kan ook een HDD aangesloten worden. Sony zegt een nieuwe techniek te hebben ontwikkeld die games minder groot maakt, waardoor 825 GB aan schijfruimte voor veel spelers genoeg zou moeten zijn.

3D-audio

Het bedrijf legt ook de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk wordt gemaakt met de Tempest Engine. Hierdoor moet het voor ontwikkelaars makkelijk worden om geluiden precies vanaf de juiste locatie te laten komen, zodat het voor spelers nog makkelijker is te bepalen waar een geluid vandaan komt.

Andere details

Tot slot liet Sony weten dat het de bedoeling is dat een selectie van PS4-games vanaf de PS5-lancering backwards compatible is, al zijn er nog geen details over welke games hier precies onder vallen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit aanbod na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Ray tracing, een techniek waarbij lichtinval realistischer oogt, is net zoals op de Series X een belangrijk wapenfeit. Details over de releasedatum of prijs zijn er nog niet - zover bekend komt de PlayStation 5 dit najaar uit.

De presentatie van Sony's Mark Cerny is hieronder terug te zien. Bekijk hier ook de Xbox Series X-specificaties.

Watch on YouTube

De PS5-specificaties op een rijtje:
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz (variable frequency)
GPU: 10,28 TFLOPs, 36 CUs at 2,23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwith: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5,5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error