PlayStation 5-specificaties volledig onthuld
Nieuws

PlayStation 5-specificaties volledig onthuld

Sony heeft vandaag de specificaties van de PlayStation 5 onthuld.

De focus op de specificaties van de aankomende Sony-spelcomputer ligt op een state-of-the-art custom design gecombineerd met gebruikersgemak voor ontwikkelaars. Het is de bedoeling dat ontwikkelaars die bekend zijn met PS4-hardware ook gemakkelijk games voor de PlayStation 5 kunnen ontwikkelen.

CPU en GPU

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP's met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.

Puur gebaseerd op de cijfers wint de Series X dus in beide instanties, al moet in de praktijk blijken hoeveel verschil dit maakt. Daarbij kiest Microsoft met de Series X voor vaste kloksnelheden, terwijl de PS5 juist variabele kloksnelheden heeft, waardoor er meer kracht voor andere processen beschikbaar is.

Laadtijden en opslag

De PlayStation 5 moet wel snellere laadtijden krijgen in vergelijking met de Series X. Beide consoles hebben 16GB GDDR6 op 265-bit aan geheugen, maar de PS5 kan 5,5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data. Dit ten opzichte van de Series X, waarbij 2,4 GB per seconde voor raw data en 4,8 GB per seconde voor gecomprimeerde data mogelijk is. In theorie zou dat de PS5 ongeveer twee keer zo snel maken als de Series X.

De PlayStation 5 bevat een SSD-schijf met 825 GB aan schijfruimte, ten opzichte van 1 TB aan SSD-schijfruimte op de Series X. Waar die laatstgenoemde console uitgebreid kan worden met meer schijfruimte via custom gemaakte SSDs, kan de PS5 in principe met elke NVMe SSD-schijf uitgebreid worden. Deze moeten van te voren wel goedgekeurd worden door Sony om snelle datatransfers te garanderen. Via een usb-ingang kan ook een HDD aangesloten worden. Sony zegt een nieuwe techniek te hebben ontwikkeld die games minder groot maakt, waardoor 825 GB aan schijfruimte voor veel spelers genoeg zou moeten zijn.

3D-audio

Het bedrijf legt ook de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk wordt gemaakt met de Tempest Engine. Hierdoor moet het voor ontwikkelaars makkelijk worden om geluiden precies vanaf de juiste locatie te laten komen, zodat het voor spelers nog makkelijker is te bepalen waar een geluid vandaan komt.

Andere details

Tot slot liet Sony weten dat het de bedoeling is dat een selectie van PS4-games vanaf de PS5-lancering backwards compatible is, al zijn er nog geen details over welke games hier precies onder vallen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit aanbod na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Ray tracing, een techniek waarbij lichtinval realistischer oogt, is net zoals op de Series X een belangrijk wapenfeit. Details over de releasedatum of prijs zijn er nog niet - zover bekend komt de PlayStation 5 dit najaar uit.

De presentatie van Sony's Mark Cerny is hieronder terug te zien. Bekijk hier ook de Xbox Series X-specificaties.

Watch on YouTube

De PS5-specificaties op een rijtje:
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz (variable frequency)
GPU: 10,28 TFLOPs, 36 CUs at 2,23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwith: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5,5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit
Nieuws

Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit

Maar de ontwikkelaar wil zich vooral op een eigen stijl richten

De regisseur van Lies of P benadrukt dat de game en diens aankomende uitbreiding Overture specifiek voor singleplayergameplay bedoeld blijft, maar sluit niet uit dat er in toekomstige games andere elementen toegevoegd worden - zoals coöperatieve gameplay.

Regisseur Choi Ji-won werd op de Game Developers Conference vorige week door Eurogamer geïnterviewd, niet alleen over de aankomende Lies of P-uitbreiding Overture, maar ook over wat hij van de co-op-gameplay in Elden Ring: Nightreign vindt. Ji-won heeft namelijk meegedaan aan de netwerktest van de aankomende FromSoftware-game.

"Ik heb (Nightreign) geprobeerd en het voelde erg verfrissend en vernieuwend. Dat benadrukte maar weer hoe goed de ontwikkelaars zijn. Ze zoeken altijd de grenzen op van hun verbeelding en visie, en dat blijkt. Dat heeft mij ook weer gemotiveerd om van Lies of P: Overture een zo goed mogelijke ervaring te maken."

Maar zou co-op-gameplay ook in toekomstig werk van Lies of P-ontwikkelaar Neowiz Games kunnen voorkomen? "Onze primaire focus bij Lies of P was het leveren van een singleplayeractiegame van hoge kwaliteit. De uitbreiding is de kers op die taart. Wat betreft toekomstige werkzaamheden staan we zeker open voor allerlei soorten opties."

Choi laat weten dat er intern bij de ontwikkelaar veel gesproken wordt over de toekomst van het soulslikegenre en hoe zij daar aan kunnen bijdragen. "We proberen niet zozeer te voorspellen hoe het genre zich gaat ontwikkelen, maar hoe we onze eigen weg kunnen vinden. Door onze eigen game te maken en daarmee aan de vraag van consumenten te voldoen, geloven we dat we vertrouwen en geloofwaardigheid bij onze fans opbouwen."

Hij vervolgt: "We willen in de toekomst dat fans ons niet zozeer aan een bepaald genre koppelen, maar weten dat we unieke componenten leveren waar ze naar uit kunnen kijken. Ik hoop dat ze onze volgende producten zien als een projectie van ons vertrouwen en de personages die we bouwen."

De Overture-uitbreiding voor Lies of P werd eerder dit jaar aangekondigd en verschijnt aankomende zomer voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Overture speelt zich af voor het hoofdspel. Daarbij komt men er achter hoe de gebeurtenissen in Lies of P in gang zijn gezet - oftewel het begin van Puppet Frenzy.

Spelers stuiten als Gepetto's Puppet op een mysterieus artefact dat ze transporteert naar de laatste dagen van de stad Krat. Spelers moeten dit verleden verkennen om duistere geheimen te vinden. Er zijn nieuwe wapens en vechtstijlen om te leren, en natuurlijk nieuwe bazen om het tegen op te nemen. De dlc beslaat ongeveer vijftien tot twintig uur aan speeltijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones
Nieuws

Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones

Vanaf 14 april speelbaar op iOS en Android

Prince of Persia: The Lost Crown is vanaf 14 april verkrijgbaar voor iOS en Android.

Dat heeft Ubisoft aangekondigd. De metroidvania verscheen begin vorig jaar al voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc. De smartphoneversie kan gratis geprobeerd worden, waarna men over kan gaan tot aanschaf van de volledige game.

De mobiele versie van de game heeft alle content uit de reguliere versie, maar ook speciale customisatie-opties toegespitst op het smartphoneplatform om speelsessies zo comfortabel mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om automatisch vijanden te slaan of een health-potion te gebruiken. De game kan op de nieuwste telefoons en tablets in 60 frames per seconde draaien. Ook worden externe controllers ondersteund, al is het tevens mogelijk om het touchscreen te gebruiken.

Prince of Persia: The Lost Crown is een metroidvania in een 2D-setting gebaseerd op de klassieke franchise. Spelers gaan in de game op zoek naar de ontvoerde prins Hassan. Het spel wordt qua gameplay vaak vergeleken met genregenoten als Hollow Knight en de Ori-games.

Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop gaf de game een 7,5: "The Lost Crown is een prima metroidvania. Soms piekt de moeilijkheidsgraad onverwachts, wat door het lineaire karakter toch tot wat frustratie kan leiden, maar meestal zorgen de ijzersterke gevechten en het snelle platformwerk ervoor dat dit een hartstikke leuke game is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!