Update: De tien beste virtual reality-games
Nieuws

Update: De tien beste virtual reality-games

Net zoals ontwikkelaars even tijd nodig hebben om een nieuwe generatie spelcomputers te leren kennen, heeft het ook even geduurd voordat vr-ontwikkelaars het medium ten volle leerden benutten. Inmiddels is er een indrukwekkende collectie aan vr-games te vinden. Hier vind je de tien beste vr-titels op een rij.

Echo Arena (Oculus Rift)

Echo Arena is zo’n game waar woorden op een scherm geen recht aan kunnen doen. Lees maar: Echo Arena is een competitieve game waarin twee games van drie spelers in een arena zonder zwaartekracht proberen een discus in het doel van de tegenstander te gooien. Zie je wel? Dat klinkt niet enorm indrukwekkend. Maar Echo Arena is werkelijk op geen enkele andere manier te spelen is dan in vr. Je bent in de arena. Jouw vermogen om goed te mikken en goed samen te spelen bepaalt of je team de winst binnensleept. En de technische magie die Ready at Dawn gebruikt om je volledig vloeiend en zonder misselijkheid vrij te laten rondzweven, lost de belofte van vr meer dan in. Reken ook op heel wat zweet, want Echo Arena is een ontzettend fysieke game. Het is de eerste e-sport titel waarbij ‘sport’ correct is in elke betekenis van het woord.

Lees ook onze review van Echo Arena

©GMRimport

Elite Dangerous (Oculus Rift, Vive, Windows MR)

Het idee van een ruimtesim is natuurlijk niet nieuw. De Elite-reeks startte in de jaren ’80, en in de loop der jaren hebben gamers al heel wat ruimtejagers ‘gevlogen’ in een eeuwige strijd tussen de sterren. Maar dankzij Elite Dangerous kun je voor het eerst ervaren hoe het voelt om echt in een cockpit te zitten. Het spel is van begin af aan ontwikkeld met vr in gedachten. Dat betekent dat alle menu’s ook helemaal zijn afgestemd op het gebruik van een Vive of Rift. Om het optimale ‘Han Solo-gevoel’ te krijgen, is het wel aan te raden om een HOTAS (Joystick met gashendel) aan te schaffen. Die investering maakt de ervaring helemaal compleet en al snel vergeet je de ‘echte wereld’. Vliegen, vechten, landen op planeten, landen in immense ruimtestations: het is waar iedere science fiction-fan van droomt.

Lees ook onze review van Elite Dangerous

Watch on YouTube

Beat Saber (Oculus Rift, Oculus Quest, PS VR en HTC Vive)

Na de gloriedagen van Guitar Hero en Rock Band zakte het succes van muziekgames een beetje weg, maar Beat Saber bewijst dat virtual reality mogelijk een renaissance voor het genre betekent. Het concept is namelijk simpel, maar oh zo fijn. Met twee lightsabers hakken spelers op het ritme van de muziek de juiste noten door, wat door de verschillende kleuren en het tempo op hogere moeilijkheidsgraden een behoorlijke uitdaging wordt. Je hoeft echt niet altijd high scores van vrienden te verbeteren, want Beat Saber kan ook gewoon lekker een potje bewegen op pompende muziek zijn – in feite dus een opmerkelijke manier van dansen.

Lees hier de Early Access-review van Beat Saber.

©GMRimport

Rec Room (PS VR, Vive, Oculus Rift, Windows MR)

Wie beelden van Rec Room ziet, vraagt zich waarschijnlijk af of hij naar één of andere vage minigamecollectie voor Wii kijkt. Eigenlijk zou je er dan niet zo ver naast zitten, ware het niet dat dit één van de beste vr-spellen van het moment is. Rec Room is een ‘sociale ervaring’ waarin je allerlei games met andere mensen speelt: disc golf, dogdeball shield soccer en vooral paintball. Paintball in Rec Room is een nagenoeg perfecte ervaring. Je beweegt door de arena’s met een teleportstraal en er zijn diverse wapens zoals snipers en shotguns te vinden om tegenstanders mee te raken. Al snel merk je niet eens meer dat je een teleport gebruikt en ‘ben’ je echt in de spelwereld, waar je tactisch jaagt op je menselijke tegenstanders. Het is onmogelijk om te beschrijven hoe goed de ervaring is zonder het zelf mee te maken. En onlangs werd een heuse co-op rpg toegevoegd, waarbij spelers in teams op jacht gaan naar een verborgen schat, onderwijl monsters verslaand met zwaard en/of pijl en boog. Bizar genoeg is het nog gratis ook.

Lees ook Vr Vrijdag over sociale virtual reality-omgevingen en Rec Room

©GMRimport

Lone Echo (Oculus Rift)

Jij bent ‘Jack’, een kunstmatig intelligente robot en de assistent van Liv, de enige menselijke bewoner van een ruimtestation in een baan rondom Saturnus. Deze game gebruikt hetzelfde unieke en intuïtieve besturingssysteem als Echo Arena (niet vreemd, want beiden komen van dezelfde makers) en geeft je de kans om een boeiend sciencefiction avontuur te beleven. Dit is scifi van het ‘harde’ soort, dus geen ruimtetovenaars of laserzwaarden. Dit is eerder een verhaal dat uit de pen van Stephen Baxter of Arthur C. Clarke zou kunnen komen. De solide en realistische omgevingen bieden veel mogelijkheden om te experimenteren en de interacties met Liv zijn memorabel. Dit is een van de eerste ‘triple-A’ vr-titels die een flinke lengte heeft en er ook nog eens beeldschoon uitziet.

Lees ook onze review van Lone Echo

Watch on YouTube

Onward (Vive, Oculus Rift)

First person shooters in vr zijn een problematische opgave voor ontwikkelaars. Het belangrijkste probleem is die van simziekte: vrij rondbewegen leidt al snel tot misselijkheid. Onward lost dit probleem niet op. In plaats van te zoeken naar de meest comfortabele manier van verplaatsen, is dit een spel waar je een sterke maag voor moet hebben. Heb je dat, dan is dit een unieke ervaring. Stel je Counter Strike in vr voor en je hebt ongeveer een beeld van wat dit is. Teams strijden tegen elkaar met een zelf gekozen wapen load-out en er is ook een singleplayer trainingmodus waarin je tegen bots vecht. Onward is zeker niet gemakkelijk om in te komen, maar dat valt ook niet te verwachten van een van de meest realistische militaire sims op de markt.

Lees ook ons interview met Oculus en ESL over de toekomst van virtual reality en Onward als e-sport

Watch on YouTube

Wilson’s Heart (Oculus Rift)

Een vr-game in zwartwit: het is een bijzondere keuze, die gelukkig goed uitpakt. Jij wordt wakker in een ogenschijnlijk verlaten ziekenhuis. Je hart is verwijderd en vervangen door een vreemd apparaat. Het is aan jou om aan dit krankzinnige nachtmerriegebouw te ontsnappen. Wilson’s Heart put zijn inspiratie uit klassieke horrorfilms en dankzij de fantastische sfeer en getalenteerde stemacteurs is dit een enerverende ervaring. Reken ook op flink wat schrikeffecten, waardoor niet alleen het hart van Wilson, maar ook dat van jou wel eens een slag over kan slaan. Naast het griezelen zitten er ook enkele milde puzzels en een aantal actiescènes in de game. Dit alles blijft bijzonder comfortabel dankzij een teleportsysteem, waarbij je naar door de makers bepaalde punten in de ruimte kunt flitsen.

Lees ook onze review van Wilson's Heart

©GMRimport

Moss (PS VR)

Niet alle vr-spellen hoeven vanuit de eerste persoon gespeeld te worden. Moss laat op briljante wijze zien hoe het van buitenaf besturen van een hoofdpersonage (een schattig muisje) een heel goede manier is om de wereld te verkennen. Dit sprookje komt hierdoor perfect tot leven en het zeer effectief gebruik van 3D-audio zorgt er voor dat je helemaal opgaat in dit avontuur. Dat Moss vooral een ervaring is en wat minder een ‘spel’, maakt niet uit. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe ontwikkelaars het beste uit zowel vrals uit de Playstation VR-hardware halen.

Lees ook onze review van Moss

©GMRimport

Astro Bot: Rescue Mission (PSVR)

Astro Bot: Rescue Mission een platformer zoals je ze zelden tegenkomt. Ontwikkelaar Japan Studios heeft duidelijk gekeken naar de groten van het genre en past deze inspiratie met een briljante twist toe in virtual reality. Terwijl de robot namelijk op zoek gaat naar andere, gestrande robots, wordt de speler óók betrokken bij de actie. Denk aan het ontwijken van aanvallen, door een raam kijken of er geen piepende robot in de buurt is of een muur doorbreken om de weg vrij te maken. De manier waarop dit gebeurt is natuurlijk en eigenlijk nog nooit eerder vertoond in een videogame. Deze PSVR-exclusive moet je ervaren als je de kans krijgt.

Lees hier de review van Astro Bot: Rescue Mission

©GMRimport

Asgard's Wrath (Oculus Rift)

Wat vr nodig had was een op maat gemaakte, grootschalige rpg. Asgard's Wrath is exact die game, en meer. In een zorgvuldig ontworpen Noords-mythologsiche wereld kruipen spelers in de huid van verschillende personages. Ieder personage heeft kent een eigen verhaallijn, wapens en vaardigheden, die je zoals in de meeste rpg's uitbreidt. Asgard's Wrath onderscheidt zich echter door het uitmuntende vechtsysteem, waarbij spelers zwaaien met zwaarden, bijlen of magische staffen, en de eigen smoel die de wereld kent.

Mythologische personages keren terug op een originele manier en wie de vier uiteenlopende regio's verkent, vindt geheimen over de wereld. Ook zijn er verschillende kerkers en verborgen gebieden te ontdekken, wat de game enkel interessanter maakt. Overweeg je dus om Skyrim VR op te pakken, geef dan eerst Asgard's Wrath een kans.

Lees de review van Asgard's Wrath

©GMRimport

Eervolle vermeldingen

Het is inmiddels heel lastig om je tot tien games te beperken. Daarom bij deze nog enkele eervolle vermeldingen die het spelen ook meer dan waard zijn: From Other Suns, I Expect You To Die, SprintVector, The Lab, SuperHot, Sairento, The Climb en RIGS Mechanized Combat League, Project Cars.

Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!