‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’
Nieuws

‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’

Tekorten door corona en crypto’s of niet — het lijkt het erop dat nieuwe hardware spoediger volgt dan gedacht. In deze Hardware Update praten we je bij over Nvidia’s mogelijke plannen voor de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart, de vooruitgang die DDR5-geheugen boekt én een wel erg bizar stukje mining-apparatuur.

Gerucht: Nvidia onthult RTX 3080 Ti op 18 mei; verschijnt 26 mei

Als we de berichtgeving van ITHome mogen geloven, staat Nvidia paraat om hun GeForce RTX 3080 Ti op 18 mei aanstaande te onthullen. Precies een week later dienen de review-embargo’s te vervallen, met een uiteindelijk lancering op 26 mei.

De data zouden afkomstig zijn van een gerenommeerde forum-bezoeker van de Chinese tech-website Expreview, waar het bericht inmiddels alweer verwijderd is. Daarmee is het gerucht enigszins via-via tot ons gekomen, maar er zit wat in. Sowieso is een korte aankondiging-tot-lanceringstijd als deze een vast verschijnsel geworden in Nvidia’s marketing.

©GMRimport

Volgens eerder juist gebleken geroezemoes in de indsturie, had Nvidia begin dit jaar ‘geen haast’ om de GeForce RTX 3080 Ti te onthullen. Ooit zou de grafische kaart op de planning hebben gestaan voor januari dit jaar, maar Nvidia verschoof de productie naar achter, nadat men merkte dat concurrent AMD de RTX 3080 niet bepaald uit de schijnwerpers wist te halen. Toen werd er al gesproken over een lancering ‘ergens na het Chinese Nieuwjaar’. 

Eerder geruchten en lekken voorspelden dat de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB aan GDDR6X-geheugen geleverd zou worden. In de afgelopen periode bleek 12GB (op vermoedelijk 19 Gbps snelheid) vaker op te duiken in verscheidene lekken, wat nu aannemelijker lijkt. De RTX 3080 Ti zou daarmee een gehalveerde hoeveelheid videogeheugen hebben ten opzichte van de RTX 3090, maar nog steeds twee gigabytes meer dan het RTX 3080-vlaggenschip.

©GMRimport

Echt glashard is het allemaal nog niet, maar momenteel gaat men ervan uit dat de RTX 3080 Ti op de GA102-225 gpu zal draaien, met 10.240 CUDA-kernen. In die zin is het meer een ietwat omlaag geschroefde RTX 3090, dan een opgevoerde RTX 3080. Wat betreft kloksnelheden, stroomverbruik en uiteraard richtprijs blijft het allemaal nog giswerk. Daarover horen we, hopelijk, richting 18 mei meer.

Eerste massa-geproduceerde DDR5-modules hebben tests doorstaan

Ook al ondersteunen moederborden en processoren het nog niet — en verwachten analisten een flinke prijstoename voor RAM — DDR5-geheugen lijkt wederom weer een stapje dichterbij de consumentenmarkt. Deze week lieten Chinese geheugenbakkers Jiahe Jinwei en Netac weten dat hun eerste massageproduceerde DDR5-modules de initiële testrondes doorstaan hebben.

De chips in kwestie komen van Micron, die kortgeleden aangaf de printplaatjes naar partnerfabrikanten te verschepen. In de komende tijd zullen veel van deze partijen de potentie van DDR5 aftasten, maar deze twee Chinese partijen zijn al aardig op weg. Beide partijen experimenteerden met 32GB-modules, op 40-40-40 timings en een voltage van 1.1 volt. Inmiddels zijn die stabiel genoeg om een besturingssysteem mee op te starten, aldus Netac. 

©GMRimport

Asgard, het gaming-merk van Jiahe Jinwei, publiceerde al een vlotte roadmap voor de DDR5-productie. Zoals reeds beloofd, zijn de eerste twee geheugenkits (16GB/4800MHz en 32GB/4800Mhz) al in massaproductie. Grotere en vooral snellere DDR5-modules volgen in het verloop van 2021 tot 2023.

Wordt het daarmee al tijd om DDR5 mee te nemen in je volgende systeem? Misschien, maar niet per definitie. Ook al ondersteunt DDR5 als generatie grotere volumes, hogere kloksnelheden en slimmer stroomverbruik, de timings zijn vooralsnog aan de hoge kant. Een CL (CAS Latency) van 40 cycli is aanzienlijk trager dan menig “gaming memory”-module op DDR4. 

©GMRimport

Zoals met elke geheugengeneratie het geval is, zal het ook even duren voordat DDR5 diens potentie volledig kan benutten. Mocht je nu dus een systeem samen aan het stellen zijn, dan hoef je die niet per se uit te stellen voor de eerste paar DDR5-schijfjes. Sowieso heb je momenteel grotere obstakels om te trotseren, zoals een verkrijgbare videokaart met een schappelijke prijs. 

Bitmain Antminer E9 harkt Ethereum harder dan 32 RTX 3080’s bij elkaar

Een op games gerichte videokaart vormt makkelijk gereedschap om crypto-valuta mee te delven, maar het kán sneller. Het Chinese merk Bitmain produceert al langer op crypto gerichte ASIC-machines, met onder meer de Antminer-lijn. ‘Binnenkort’ staat de Antminer E9 te verschijnen, die pronkt met een bizarre hashrate van 3GH/s. Ter referentie: dat staat grofweg gelijk aan de prestaties van 32 losse GeForce RTX 3080-kaarten.

Waar Bitmain vooral om gevierd dient te worden, is het uiteindelijke rendement van zo’n mining-machine. Tweeëndertig RTX 3080-kaarten zouden los circa 7.500 watt consumeren, waar de Antminer E9 dezelfde resultaten boekt op 2556 watt. Nog steeds een aardige hoeveelheid stroom, maar qua efficiënte en vooral omvang zet het de juiste stappen.  

Watch on YouTube

Een precieze releasedatum is nog niet bekend, zo ook de prijs. Bitmains vorig publiekelijk beschikbare ASIC-machine, de Antminer S19j, kostte al snel 5.017 dollar — en is inmiddels volledig uitverkocht. De S19j richtte diens printplaten en algoritmes echter vooral op Bitcoin (met een hashrate à 90 TH/s), terwijl Ethereum nu meer in trek is.

De enige Ethereum-harker die enigszins dichtbij deze beloftes komt, is de Linzhi Phoenix Miner. Dat ASIC-systeem draait op circa 2.6 GH/s, maar kost al snel 13.000 dollar. Vermoedelijk stevent Bitmain ook op dat soort prijzen af. Je moet er wel wat voor overhebben om je omgebouwde internetcafé of kelderruimte vol gamelaptops te optimaliseren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!