Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken
Nieuws

Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken

Vaste kost voor je woensdag: Gamer.nl praat je bij over de hoogtepuntjes in de hardware-wereld. Afgelopen week kwamen we wederom meer te weten over Nvidia’s plannen voor de nabije toekomst, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ook Intel kreeg deze week te maken met een reeks fikse lekken, terwijl TeamGroup alvast van hoog van de torens blaast dat DDR5-geheugen dichterbij is dan je misschien zou denken.

‘RTX 3080 Ti uitgesteld; RTX 3060 komt sneller dan verwacht’

Als we de titulaire Igor van Igor’s Lab mogen geloven, stelt Nvidia de komst van twee nieuwe videokaarten af op het ontvangst van concurrent AMD. Nu is gebleken dat AMD’s Radeon RX 6800 XT niet bepaald korte metten maakt met Nvidia’s RTX 3080, heeft het groene kamp ademruimte gekregen met betrekking tot hun verbeterde RTX 3080 Ti — de druk is er even af.

Volgens Igors vele bronnen volgt de RTX 3080 Ti sowieso pas na het Chinees Nieuwjaar, welk van 11 tot 17 loopt. Daarbij wordt verwacht dat deze refresh van het paradepaardje uitgerust is met 20GB aan GDDR6X-geheugen.

Dat laatste is aannemelijk, gezien Nvidia daarmee weer over de stevige 16GB videogeheugen van AMD walst, welke schittert in elk van hun drie Radeon RX 6000-videokaarten. Daarnaast werd 20GB aan GDDR6X al eerder genoemd door de inmiddels beruchte hardware-lekker kopite7kimi.

Watch on YouTube

Ondertussen sleutelt Nvidia nog altijd aan non-Ti-varianten van de RTX 3060 — de nieuwe (en hoogstwaarschijnlijk laatste) instappers binnen de Ampere-generatie. Igor spreekt daarbij over twee modellen, met elk verschillende hoeveelheden videogeheugen. Zo zou er een RTX 3060 met 12GB GDDR6-geheugen moeten volgen, maar ook een RTX 3060 met slechts 6GB van precies diezelfde geheugenmodules.

Volgens Igor zou deze “déjà vu van de GTX 1060” al onthuld kunnen worden tijdens de virtuele CES 2021-conferentie, welke van 11 tot en met 14 januari zal plaatsvinden. De verwachting daarbij was dat de lancering zelf kort daarna plaats zou vinden, net zoals dat gebeurde met de reeds onthulde RTX 3060 Ti. De geraadpleegde bronnen van de Duitse hardware-journalist zouden elkaar over andere details tegengesproken hebben, waardoor Igor geen verdere informatie over de vermoedelijke kaarten kon verstrekken.

Specificaties van Intel Rocket Lake-S CPU’s uitgelekt

Terwijl AMD in de processorwereld aan (nog) meer terrein wint, geeft Intel zich uiteraard niet zo maar gewonnen. In het eerste kwartaal van 2021 hoopt de CPU-fabrikant hun Rocket Lake-S generatie aan desktopprocessoren op te kunnen leveren, waarover deze week wat specifieke details uitlekten.

Nadat eerder deze week een Intel-proccesor van de elfde generatie gespot werd in publieke Ashes of the Singularity-benchmarks, barstte de Koreaanse Twitter-gebruiker @harukaze5719 plots los met allerlei voorheen onbekende specificaties over meerdere Rocket Lake-S processoren.

Het vermoedelijke topmodel, de Intel Core i9-11900K, zou volgens de benchmarks enkel een base clock van 3.5 GHz hebben, maar met de hulp van ingewijden werd alvast wat ontbrekende informatie ingevuld:

Opmerkelijk aan de sheet — welke verre van officieel is — zijn de aanzienlijk ‘lage’ specificaties voor Intel vermeende nieuwe processoren. De Rocket Lake-S generatie maakt net als Comet Lake-S gebruik van een 14nm architectuur, welke ditmaal uitgerust wordt met meer PCIe Gen 4-banen en verdere optimalisatie.

Maar met minder kernen, threads en zelfs een kleinere L3-cache lijkt Rocket Lake-S mogelijk een downgrade ten opzichte van de tiende generatie Intel-processoren. Ingewijde @davidbepo (verantwoordelijk voor het merendeel van de lek) verzekert echter dat vooral de single thread-prestaties hier omhoog zouden schieten tegenover de oudere generatie CPU’s — des te meer in de lagere segmenten van de generaties.

TeamGroup al onderweg met DDR5-validatie

Of Intel, AMD en moederbordfabrikanten het op tijd ondersteunen is een tweede, maar TeamGroup is al druk onderweg om de eerste kits aan DDR5-geheugen te laten valideren door officiële instanties. Twee weken geleden gaf het Taiwanese bedrijf al aan dat het hoopt DDR5-modules in het derde kwartaal van 2021 op de markt te kunnen zetten — nu blijkt TeamGroup al bezig met het valideren van de eerste geheugenkaartjes.

©GMRimport

De validatie vindt momenteel plaats met één DDR5-module, goed voor 16GB op 4800MHz en 1.1 volt. Mocht deze goedgekeurd wordt, dan zou dit schijfje ’s werelds eerste voor consumenten bedoelde DDR5-kaart zijn. Het valideren in kwestie wordt volgens TeamGroups eigen persbericht gedaan in samenwerking met ‘allerlei grote moederbordfabrikanten’, waaronder ASUS, MSI en Gigabyte.

Over het mogelijke eindigen van de validatieperiode — en daarmee de aanvang van het productieproces — liet TeamGroup vooralsnog niets los.

Nvidia lanceert RTX A6000-kaart à 4.650 dollar

Nvidia’s nieuwe professionele lijn aan videokaarten werd begin oktober al uit de doeken gedaan, maar is met ingang van deze week officieel gelanceerd. De respectievelijke Quadro- en Tesla-noemers zijn reeds vervallen met de komst van allereerst de RTX A6000, welke onder meer via Nvidia zelf verkocht wordt voor 4.650 dollar. Met de komst van Ampere-designkaarten worden ook de Quadro-drivers omgedoopt tot ‘Nvidia RTX Enterprise’-drivers.

De RTX A6000 vormt Nvidia’s snelste videokaart ooit voor professionele doeleindes; goed voor 38.7 TFLOPS. De GPU maakt gebruik van de GA102-chipset, welke ook in de RTX 3090 geïntegreerd zit. In tegenstelling tot die al luxe RTX-kaart, maakt de A6000 gebruik van alle 10752 CUDA-kernen op de chip, bijgestaan door een flinke 48GB aan GDDR6-geheugen.

Dit VRAM bestaat daarentegen wel uit 16 Gbps-modules, waardoor de GDDR6-bandbreedte ‘blijft hangen’ op 768 GB/s — alsnog iets sneller dan oude Quadro-kaarten, maar een flinke tik langzamer dan de game-gerichte RTX 3090 (goed voor 24GB op 936 GB/s).

©GMRimport

Het passief gekoelde en lichtere broertje van de RTX A6000, de RTX A40, blijft nog even in mysterie gehuld. Daarvan is wel bekend dat dit model ook over 48GB aan GDDR6 zal beschikken, hier samengesteld uit 14.5 Gbps-modules — goed voor een bandbreedte 696 GB/s. Aannemelijk is dat de kaart minder rekenkernen en lagere klokfrequenties zal kennen, uiteraard om de prijs en stabiele performance in bijvoorbeeld serveropstellingen tegemoet te komen.

Vooralsnog blijft het lastig om aan Ampere-kaart te komen, ongeacht of dat de game- of werkvarianten betreft. Nvidia’s retailpartners voor kaarten zoals deze lijken de RTX A6000 nog niet actief te verkopen, terwijl ook hardware-partners (o.a. Dell, HP, Lenovo) nog geen workstations aanbieden met de kaart reeds geïntegreerd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!