Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen
Gamer.nl
Nieuws

Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen

We zijn een jaar aan pandemie verder en de hardware-tekorten lijken de komende tijd niet bepaald te verminderen. Na videokaarten en selecte processors is de beurt straks ook aan werkgeheugen, aldus marktanalisten. In deze Hardware Update praten we je daarover bij, maar maken we ook ruimte voor een snelheidsstrijd tussen AMD en Nvidia, alsmede een rectificatie over té ambitieuze monitorspecificaties.

‘Prijzen van DRAM kunnen dit kwartaal tot 28 procent toenemen’ 

Volgens de marktkenners van TrendForce zal het tweede kwartaal van 2021 tekenend zijn voor de prijzen van (intern) werkgeheugen. De analisten voorspelden eerder al toenames tussen de 13 en 18 procent voor de consumentenmarkt, maar dat werd gisteren gerectificeerd naar 23 tot 28 procent, kwartaal op kwartaal. De prijzen zaten al meerdere kwartalen achtereenvolgend in de stijger, maar vrijwel nooit zo scherp.

De reden voor de hogere schatting zouden de onderhandelingen tussen fabrikanten en afnemers zijn, die jaarlijks rond deze tijd plaatsvinden. In het tweede kwartaal wordt vaak de productie van laptops opgehoogd, waardoor vrijwel alle soorten geheugenchips en -modules een prijsstijging meepakken. 

©GMRimport

TrendForce verwacht daarom ook een flinke stijging voor server-DRAM. Die zou tussen de 20 en 25 procent terecht moeten komen. Dat is iets lager dan de  beoogde stijging voor de traditionele consumentenmarkt, maar wederom meer dan voorheen verwacht.

De kwartaalverwachtingen kunnen uiteraard nog meevallen, bijvoorbeeld wanneer elders meer productiecapaciteit gevonden wordt. Het vooruitzicht blijft voor de consument echter niet bepaald optimaal. De combinatie van COVID-19, een toename in notebookproductie en groeiende computer-eisen werken gezamenlijk de stijging van geheugenprijzen in de hand.

De ontwikkeling wordt door TrendForce ‘een krachtige onderhandelingspositie voor DRAM-fabrikanten’ genoemd — voor gamers en desktop-bouwers betekent het waarschijnlijk een nóg zwaardere kostenpost bij een nieuw systeem. Alsof die de laatste tijd niet al duur genoeg zijn. 

Benchmark bewijst dat AMD RDNA2-geheugen sneller is dan Nvidia Ampere

Tekorten of niet, de twee grote videokaart-kampen één-op-één laten knokken, doet ons altijd goed. Chips and Cheese schreef een pointer chasing-benchmark op OpenCL om de geheugensnelheden van Nvidia en AMD tegenover elkaar te zetten. De test is specifiek gemaakt om te achterhalen hoeveel nanoseconden vertraging de gpu’s meten over hun respectievelijke caches.

©GMRimport

AMD zet met hun RDNA2-videokaarten in op de slimme Infinity Cache, die de doorstroming van videodata aanzienlijk zou moeten versnellen. En inderdaad: de benchmarks tonen aan dat een Radeon RX 6800 XT op veel fronten minder vertraging heeft dan Nvidia’s GeForce RTX 3090. Of althans, zo geldt dat voor kleinere testpakketjes aan data. De benchmark onderstreept ook dat, bij datatransacties van één gigabyte, de twee kaarten grofweg even snel zijn.

Volgens Chips and Cheese zouden AMD’s testresultaten op die kleinere datapakketjes een verklaring kunnen zijn voor RDNA2’s betere prestaties op kleinere resoluties. Door vooral kleinere workloads door de snelle caches te sturen, vangt AMD mogelijk een voordeel in de eindprestaties. 

Nvidia zou het dan — met hun traditionele(re) geheugenstructuur — weer beter doen wanneer er veel parallelle handelingen weggezet worden. Laat dat net goed van pas komen bij spelprestaties op bijvoorbeeld 4k-resoluties. 

©GMRimport

©GMRimport

Chips and Cheese berekende met dezelfde test ook de snelheidsverschillen tussen de oudere gpu’s van beide kampen. Nvidia’s resultaten zijn generatie-op-generatie niet honderd procent eerlijk, maar AMD scoort goed op de vooruitgang. Volgens deze benchmark is elke gpu-generatie van AMD weer net iets sneller, als het aankomt op cache-vertragingen.

VESA bevestigt: ‘DisplayHDR 2000’ bestaat niet

Vorige week deden we nog verslag van Chinese webwinkel Taobao, die alvast sprak over een VESA ‘DisplayHDR 2000’-certificaat voor Samsungs aanstormende Odyssey G9-heruitgave. Iets later in de week deed Taobao het nogmaals, maar dan met een nieuwe ultra-wide monitor van Acer. Beide nog te verschijnen monitoren zouden volgens de winkel piekhelderheden van 2000 nits generen en werden daarom voorzien van gloednieuwe marketingtermen — een certificaat wat niet bestond.

Inmiddels heeft ook de VESA zelf zich uitgelaten over de geruchten. De internationale beeldscherm-instantie gaf daarbij daadkrachtig aan dat de certificaten (en bijbehorende logo’s) inderdaad helemaal niet bestaan. 

©GMRimport

In een officieel statement laat VESA weten dat, zolang er geen DisplayHDR 2000 op de officiële website te vinden is, gebruik van een dergelijke certificaat ‘misleidend’ is. Illegitiem gebruik van de logo’s en officiële termen gaat VESA niet in de koude kleren zitten. De instantie raadt consumenten aan om VESA’s lijst van geverifieerde monitoren te raadplegen, mochten ze dubieuze hdr-certificaten aantreffen.

Op Taobao zijn de links naar beide ‘DisplayHDR 2000’-monitoren inmiddels alweer verwijderd. Mogelijk ondersteunen de nieuwe paradepaardjes van Samsung en Acer alsnog die eerder beloofde 2000 nits helderheid, maar VESA’s certificaten toppen voorlopig af op DisplayHDR 1000. Vooralsnog hebben zowel Samsung, Acer als Taobao geen officiële uitspraak gedaan over de helderheidsbeloftes. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!