Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen
Nieuws

Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen

We zijn een jaar aan pandemie verder en de hardware-tekorten lijken de komende tijd niet bepaald te verminderen. Na videokaarten en selecte processors is de beurt straks ook aan werkgeheugen, aldus marktanalisten. In deze Hardware Update praten we je daarover bij, maar maken we ook ruimte voor een snelheidsstrijd tussen AMD en Nvidia, alsmede een rectificatie over té ambitieuze monitorspecificaties.

‘Prijzen van DRAM kunnen dit kwartaal tot 28 procent toenemen’ 

Volgens de marktkenners van TrendForce zal het tweede kwartaal van 2021 tekenend zijn voor de prijzen van (intern) werkgeheugen. De analisten voorspelden eerder al toenames tussen de 13 en 18 procent voor de consumentenmarkt, maar dat werd gisteren gerectificeerd naar 23 tot 28 procent, kwartaal op kwartaal. De prijzen zaten al meerdere kwartalen achtereenvolgend in de stijger, maar vrijwel nooit zo scherp.

De reden voor de hogere schatting zouden de onderhandelingen tussen fabrikanten en afnemers zijn, die jaarlijks rond deze tijd plaatsvinden. In het tweede kwartaal wordt vaak de productie van laptops opgehoogd, waardoor vrijwel alle soorten geheugenchips en -modules een prijsstijging meepakken. 

©GMRimport

TrendForce verwacht daarom ook een flinke stijging voor server-DRAM. Die zou tussen de 20 en 25 procent terecht moeten komen. Dat is iets lager dan de  beoogde stijging voor de traditionele consumentenmarkt, maar wederom meer dan voorheen verwacht.

De kwartaalverwachtingen kunnen uiteraard nog meevallen, bijvoorbeeld wanneer elders meer productiecapaciteit gevonden wordt. Het vooruitzicht blijft voor de consument echter niet bepaald optimaal. De combinatie van COVID-19, een toename in notebookproductie en groeiende computer-eisen werken gezamenlijk de stijging van geheugenprijzen in de hand.

De ontwikkeling wordt door TrendForce ‘een krachtige onderhandelingspositie voor DRAM-fabrikanten’ genoemd — voor gamers en desktop-bouwers betekent het waarschijnlijk een nóg zwaardere kostenpost bij een nieuw systeem. Alsof die de laatste tijd niet al duur genoeg zijn. 

Benchmark bewijst dat AMD RDNA2-geheugen sneller is dan Nvidia Ampere

Tekorten of niet, de twee grote videokaart-kampen één-op-één laten knokken, doet ons altijd goed. Chips and Cheese schreef een pointer chasing-benchmark op OpenCL om de geheugensnelheden van Nvidia en AMD tegenover elkaar te zetten. De test is specifiek gemaakt om te achterhalen hoeveel nanoseconden vertraging de gpu’s meten over hun respectievelijke caches.

©GMRimport

AMD zet met hun RDNA2-videokaarten in op de slimme Infinity Cache, die de doorstroming van videodata aanzienlijk zou moeten versnellen. En inderdaad: de benchmarks tonen aan dat een Radeon RX 6800 XT op veel fronten minder vertraging heeft dan Nvidia’s GeForce RTX 3090. Of althans, zo geldt dat voor kleinere testpakketjes aan data. De benchmark onderstreept ook dat, bij datatransacties van één gigabyte, de twee kaarten grofweg even snel zijn.

Volgens Chips and Cheese zouden AMD’s testresultaten op die kleinere datapakketjes een verklaring kunnen zijn voor RDNA2’s betere prestaties op kleinere resoluties. Door vooral kleinere workloads door de snelle caches te sturen, vangt AMD mogelijk een voordeel in de eindprestaties. 

Nvidia zou het dan — met hun traditionele(re) geheugenstructuur — weer beter doen wanneer er veel parallelle handelingen weggezet worden. Laat dat net goed van pas komen bij spelprestaties op bijvoorbeeld 4k-resoluties. 

©GMRimport

©GMRimport

Chips and Cheese berekende met dezelfde test ook de snelheidsverschillen tussen de oudere gpu’s van beide kampen. Nvidia’s resultaten zijn generatie-op-generatie niet honderd procent eerlijk, maar AMD scoort goed op de vooruitgang. Volgens deze benchmark is elke gpu-generatie van AMD weer net iets sneller, als het aankomt op cache-vertragingen.

VESA bevestigt: ‘DisplayHDR 2000’ bestaat niet

Vorige week deden we nog verslag van Chinese webwinkel Taobao, die alvast sprak over een VESA ‘DisplayHDR 2000’-certificaat voor Samsungs aanstormende Odyssey G9-heruitgave. Iets later in de week deed Taobao het nogmaals, maar dan met een nieuwe ultra-wide monitor van Acer. Beide nog te verschijnen monitoren zouden volgens de winkel piekhelderheden van 2000 nits generen en werden daarom voorzien van gloednieuwe marketingtermen — een certificaat wat niet bestond.

Inmiddels heeft ook de VESA zelf zich uitgelaten over de geruchten. De internationale beeldscherm-instantie gaf daarbij daadkrachtig aan dat de certificaten (en bijbehorende logo’s) inderdaad helemaal niet bestaan. 

©GMRimport

In een officieel statement laat VESA weten dat, zolang er geen DisplayHDR 2000 op de officiële website te vinden is, gebruik van een dergelijke certificaat ‘misleidend’ is. Illegitiem gebruik van de logo’s en officiële termen gaat VESA niet in de koude kleren zitten. De instantie raadt consumenten aan om VESA’s lijst van geverifieerde monitoren te raadplegen, mochten ze dubieuze hdr-certificaten aantreffen.

Op Taobao zijn de links naar beide ‘DisplayHDR 2000’-monitoren inmiddels alweer verwijderd. Mogelijk ondersteunen de nieuwe paradepaardjes van Samsung en Acer alsnog die eerder beloofde 2000 nits helderheid, maar VESA’s certificaten toppen voorlopig af op DisplayHDR 1000. Vooralsnog hebben zowel Samsung, Acer als Taobao geen officiële uitspraak gedaan over de helderheidsbeloftes. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error