Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen
Nieuws

Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen

We zijn een jaar aan pandemie verder en de hardware-tekorten lijken de komende tijd niet bepaald te verminderen. Na videokaarten en selecte processors is de beurt straks ook aan werkgeheugen, aldus marktanalisten. In deze Hardware Update praten we je daarover bij, maar maken we ook ruimte voor een snelheidsstrijd tussen AMD en Nvidia, alsmede een rectificatie over té ambitieuze monitorspecificaties.

‘Prijzen van DRAM kunnen dit kwartaal tot 28 procent toenemen’ 

Volgens de marktkenners van TrendForce zal het tweede kwartaal van 2021 tekenend zijn voor de prijzen van (intern) werkgeheugen. De analisten voorspelden eerder al toenames tussen de 13 en 18 procent voor de consumentenmarkt, maar dat werd gisteren gerectificeerd naar 23 tot 28 procent, kwartaal op kwartaal. De prijzen zaten al meerdere kwartalen achtereenvolgend in de stijger, maar vrijwel nooit zo scherp.

De reden voor de hogere schatting zouden de onderhandelingen tussen fabrikanten en afnemers zijn, die jaarlijks rond deze tijd plaatsvinden. In het tweede kwartaal wordt vaak de productie van laptops opgehoogd, waardoor vrijwel alle soorten geheugenchips en -modules een prijsstijging meepakken. 

©GMRimport

TrendForce verwacht daarom ook een flinke stijging voor server-DRAM. Die zou tussen de 20 en 25 procent terecht moeten komen. Dat is iets lager dan de  beoogde stijging voor de traditionele consumentenmarkt, maar wederom meer dan voorheen verwacht.

De kwartaalverwachtingen kunnen uiteraard nog meevallen, bijvoorbeeld wanneer elders meer productiecapaciteit gevonden wordt. Het vooruitzicht blijft voor de consument echter niet bepaald optimaal. De combinatie van COVID-19, een toename in notebookproductie en groeiende computer-eisen werken gezamenlijk de stijging van geheugenprijzen in de hand.

De ontwikkeling wordt door TrendForce ‘een krachtige onderhandelingspositie voor DRAM-fabrikanten’ genoemd — voor gamers en desktop-bouwers betekent het waarschijnlijk een nóg zwaardere kostenpost bij een nieuw systeem. Alsof die de laatste tijd niet al duur genoeg zijn. 

Benchmark bewijst dat AMD RDNA2-geheugen sneller is dan Nvidia Ampere

Tekorten of niet, de twee grote videokaart-kampen één-op-één laten knokken, doet ons altijd goed. Chips and Cheese schreef een pointer chasing-benchmark op OpenCL om de geheugensnelheden van Nvidia en AMD tegenover elkaar te zetten. De test is specifiek gemaakt om te achterhalen hoeveel nanoseconden vertraging de gpu’s meten over hun respectievelijke caches.

©GMRimport

AMD zet met hun RDNA2-videokaarten in op de slimme Infinity Cache, die de doorstroming van videodata aanzienlijk zou moeten versnellen. En inderdaad: de benchmarks tonen aan dat een Radeon RX 6800 XT op veel fronten minder vertraging heeft dan Nvidia’s GeForce RTX 3090. Of althans, zo geldt dat voor kleinere testpakketjes aan data. De benchmark onderstreept ook dat, bij datatransacties van één gigabyte, de twee kaarten grofweg even snel zijn.

Volgens Chips and Cheese zouden AMD’s testresultaten op die kleinere datapakketjes een verklaring kunnen zijn voor RDNA2’s betere prestaties op kleinere resoluties. Door vooral kleinere workloads door de snelle caches te sturen, vangt AMD mogelijk een voordeel in de eindprestaties. 

Nvidia zou het dan — met hun traditionele(re) geheugenstructuur — weer beter doen wanneer er veel parallelle handelingen weggezet worden. Laat dat net goed van pas komen bij spelprestaties op bijvoorbeeld 4k-resoluties. 

©GMRimport

©GMRimport

Chips and Cheese berekende met dezelfde test ook de snelheidsverschillen tussen de oudere gpu’s van beide kampen. Nvidia’s resultaten zijn generatie-op-generatie niet honderd procent eerlijk, maar AMD scoort goed op de vooruitgang. Volgens deze benchmark is elke gpu-generatie van AMD weer net iets sneller, als het aankomt op cache-vertragingen.

VESA bevestigt: ‘DisplayHDR 2000’ bestaat niet

Vorige week deden we nog verslag van Chinese webwinkel Taobao, die alvast sprak over een VESA ‘DisplayHDR 2000’-certificaat voor Samsungs aanstormende Odyssey G9-heruitgave. Iets later in de week deed Taobao het nogmaals, maar dan met een nieuwe ultra-wide monitor van Acer. Beide nog te verschijnen monitoren zouden volgens de winkel piekhelderheden van 2000 nits generen en werden daarom voorzien van gloednieuwe marketingtermen — een certificaat wat niet bestond.

Inmiddels heeft ook de VESA zelf zich uitgelaten over de geruchten. De internationale beeldscherm-instantie gaf daarbij daadkrachtig aan dat de certificaten (en bijbehorende logo’s) inderdaad helemaal niet bestaan. 

©GMRimport

In een officieel statement laat VESA weten dat, zolang er geen DisplayHDR 2000 op de officiële website te vinden is, gebruik van een dergelijke certificaat ‘misleidend’ is. Illegitiem gebruik van de logo’s en officiële termen gaat VESA niet in de koude kleren zitten. De instantie raadt consumenten aan om VESA’s lijst van geverifieerde monitoren te raadplegen, mochten ze dubieuze hdr-certificaten aantreffen.

Op Taobao zijn de links naar beide ‘DisplayHDR 2000’-monitoren inmiddels alweer verwijderd. Mogelijk ondersteunen de nieuwe paradepaardjes van Samsung en Acer alsnog die eerder beloofde 2000 nits helderheid, maar VESA’s certificaten toppen voorlopig af op DisplayHDR 1000. Vooralsnog hebben zowel Samsung, Acer als Taobao geen officiële uitspraak gedaan over de helderheidsbeloftes. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!