Ook gamelaptops zijn niet meer veilig voor crypto-boerderijen
Nieuws

Ook gamelaptops zijn niet meer veilig voor crypto-boerderijen

Chipbakkers kunnen nauwelijks in de vraag naar nieuwe processoren voorzien en cryptovaluta wordt in rap tempo aantrekkelijker. Tel daarbij op dat een nieuwe generatie gamelaptops fraaie prestaties leveren, en je begrijpt hoe een nieuwe dreiging voor de gemiddelde gamer daagt. Deze week praten we je in de Hardware Update bij over de nieuwe aankoopdrang van crypto-boerderijen én hopelijk heugelijker nieuws uit de hardware-wereld.

Chinese crypto-boeren slaan massaal gaming-notebooks in

Als Europese gamer kan het mogelijk iets langer duren voordat je een nieuwe laptop met een mobiele Ampere-chipsets van Nvidia scoort, waar dat in China een heel ander verhaal is gebleken. Afgelopen week verscheen bakken met beeldmateriaal van bizarre cryptomining-boerderijen vol gamelaptops in bulk — voornamelijk afkomstig van Chinese ‘mijnwerkers’.

Het delven van cryptovaluta is in veel Aziatische landen al langer in trek, maar nu de waarde van bijvoorbeeld ook Ethereum (ETH) en Dogecoin (DOGE) in het afgelopen kwartaal flink in de stijger zit, groeit de run op zware processoren verder door. 

Voorheen jaagden deze miners vooral op desktop-videokaarten, maar met de komst van de RTX 3000-serie van Nvidia voldoen nieuwe gamelaptops ook voor de zware ‘hashing’-taak. Vandaar dat ook gloednieuwe laptops nu in bulk aangeschaft worden om crypto’s te delven.

Volgens bronnen van VideoCardz hebben sommige miners een privélijn met lokale laptopfabrikanten en AIB-partners van Nvidia. De componenten zouden voor de boerderijen in bulk aangeschaft worden bij de fabriek zelf, in ruil voor iets hogere tarieven dan retailpartners zouden betalen.

Die claim kreeg later meer draagkracht, toen een Chinese man trots beeldmateriaal van een bizarre Bitcoin-boerderij (BTC) op Weibo deelde. Op video’s en foto’s is uitgebreid te zien hoe een ruime woning ramvol staat met klaarblijkelijk honderden identieke Hasee-laptops, een Chinese fabrikant die RTX 3000-videokaarten in notebooks plaatst. 

De digitale mijnwerker in kwestie betuigt in het bericht spijt tegenover gamers, maar geeft ook aan dat “de markt ons hiertoe heeft gedwongen.” 

©GMRimport

De mobiele chipsets van Nvidia’s RTX 3000-serie werden op CES 2021 onthuld, gevolgd door aankondigingen van laptopfabrikanten in legio. Officieel gezien zijn veel van die laptops al ‘op de markt’, maar de voorraad kan komende tijd tegenvallen, mede door festiviteiten rondom het Chinese Nieuwjaar en nu klaarblijkelijk ook de massa-inkoop van crypto-boeren. 

‘Nvidia GeForce RTX 3080 Ti krijgt toch 12GB geheugen’

Even leek ASUS alvast te bevestigen dat de RTX 3080 Ti met 20GB geheugen geleverd zouden worden, maar een Twitter-ingewijde steekt nu toch een stokje voor die aanname. De notoire @kopite7kimi voorspelde eerder al doeltreffend details over Nvidia’s topkaarten op dezelfde printplaat, maar trekt nu zijn claim over 20GB aan GDDR6X-geheugen terug. De huidige specificaties van de GeForce RTX 3080 Ti zouden over slechts 12GB aan datzelfde videogeheugen spreken.

Ook de hoeveelheid CUDA-kernen zou ietwat teruggedraaid zijn: van 10496 stuks naar 10240. Daarmee kunnen we extrapoleren dat, mocht dit gerucht waar zijn, de RTX 3080 Ti beschikt over 80 streaming-processoren — maar liefst twaalf meer dan de ‘originele’ RTX 3080. 

In pure rekenkracht zou deze RTX 3080 Ti daarmee een kleine downgrade worden ten opzichte van de RTX 3090, het absolute topmodel van nu. Deze beschikt echter over een flinke 24GB aan GDDR6X-geheugen, ook al zouden de twee kaarten alsnog gebruikmaken van dezelfde 384-bits geheugenbus. 

Neem het met een korrel zout; Nvidia heeft zelf nog geen woord gerept over een potentiële GeForce RTX 3080 Ti. Onafhankelijke retailboeren in Europa gaven eerder al wel aan dat ze de kaart “na het Chinese Nieuwjaar” verwachten, wat veel ogen gevestigd houdt op een onthulling en mogelijke lancering in april dit jaar.

AMD FidelityFX Super Resolution gaat mogelijk al in de lente live

Voor Nvidia’s grootste concurrent staat deze generatie in het teken van dichten van de kloof: enerzijds op ruwe paardenkracht, anderzijds ook op slimme foefjes in games zelf. AMD’s Radeon RX 6000-generatie videokaarten komt al een aardig eind op het eerste part, maar qua slimme software bleef het vooralsnog bij beloftes. Volgens het Hongaarse ProHardver mogen we AMD’s grote software-update echter “op zijn vroegst in de lente” verwachten.

©GMRimport

De precieze invulling van de forse driver-update is giswerk, maar de kans is groot dat AMD hiermee ook hun eigen FidelityFX Super Resolution-software officieel uit wil rollen — AMD’s antwoord op de populaire DLSS 2.0-resolutieverhoging van Nvidia. Onduidelijk is nog altijd hoe deze upscaling precies te werk zal gaan, maar AMD hintte eerder naar een pijplijn via Microsofts eigen DirectML-technologie, welke ingebakken zit in de DirectX 12-standaard.

ProHardver vermoedt dat de Infinity Cache op de Radeon RX 6000-kaarten de doorslaggevende factor kan zijn. Waar Nvidia hun slimme upscaling afstaat aan de Tensor-kernen op de gpu’s — welke het rode kamp simpelweg niet heeft — kan het razendsnelle cachegeheugen van AMD mogelijk uitkomsten bieden om machine learning-taken sneller weg te schrijven. 

Onduidelijk is daarmee ook of Super Resolution alleen mogelijk is op AMD’s allernieuwste kaarten of dat de upscaling ook mogelijkheden biedt voor eerdere Radeon-generaties. Daar horen we hopelijk vanaf maart, op z'n vroegst, meer over.

MSI onthult nieuwe UWQHD-monitor: Artymis 343CQR

Mocht je als pc-gamer nog op zoek zijn naar fraaie, gebogen ultrawide-monitor, dan doe je er goed aan MSI’s nieuwste onthulling in het achterhoofd te houden. De luxe MPG-lijn van de Taiwanese fabrikant kent binnenkort namelijk een nieuwe hoogvlieger: de MSI MPG Artymis 343CQR. Dit 34” grote VA-paneel kent dezelfde insteek en resolutie als eerdere UWQHD-topmodellen binnen de lijn (3440 x 1440 pixels), maar dikt bepaalde specificaties verder aan.

De refresh rate van 144 hertz laat zich nu opschroeven naar 165 hertz — inclusief AMD FreeSync Premium — en de schermhelderheid schuift van 400 nits op naar een ruimere 550 nits. Zaken als de 1 milliseconde responstijd en een DisplayHDR 400-vaandel (met 1.07 miljard kleuren) blijven verder staan. Verder blijkt ook de curve zelf aangescherpt; waar eerdere MPG-modellen vaak over een 1800R-buiging beschikten, stapt de Artymis over op een ‘krommere’ 1000R-buiging. 

©GMRimport

Eerdere foefjes als de omgevingssensor en SteelSeries GameSense-verlichting voorop worden in deze generatie wel wegbezuinigd, maar in ruil daarvoor krijg je vooral een realistischer kleurenpalet uit het VA-paneel. De MPG Artymis 343CQR behaalt 92,7% dekking op het DCI-P3 kleurengamma, waar zijn voorganger aftopte op circa 84%. Nieuwe synchronisatie-firmware moet dit display vervolgens ook beter afstellen op videobronnen en eventuele andere schermen in de set-up.

De officiële richtprijs en releasedatum zijn vanuit MSI nog niet aangekondigd, maar selecte webshops hebben de MPG Artymis 343CQR al online staan met adviesprijzen à 999 euro. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error