Ook gamelaptops zijn niet meer veilig voor crypto-boerderijen
Nieuws

Ook gamelaptops zijn niet meer veilig voor crypto-boerderijen

Chipbakkers kunnen nauwelijks in de vraag naar nieuwe processoren voorzien en cryptovaluta wordt in rap tempo aantrekkelijker. Tel daarbij op dat een nieuwe generatie gamelaptops fraaie prestaties leveren, en je begrijpt hoe een nieuwe dreiging voor de gemiddelde gamer daagt. Deze week praten we je in de Hardware Update bij over de nieuwe aankoopdrang van crypto-boerderijen én hopelijk heugelijker nieuws uit de hardware-wereld.

Chinese crypto-boeren slaan massaal gaming-notebooks in

Als Europese gamer kan het mogelijk iets langer duren voordat je een nieuwe laptop met een mobiele Ampere-chipsets van Nvidia scoort, waar dat in China een heel ander verhaal is gebleken. Afgelopen week verscheen bakken met beeldmateriaal van bizarre cryptomining-boerderijen vol gamelaptops in bulk — voornamelijk afkomstig van Chinese ‘mijnwerkers’.

Het delven van cryptovaluta is in veel Aziatische landen al langer in trek, maar nu de waarde van bijvoorbeeld ook Ethereum (ETH) en Dogecoin (DOGE) in het afgelopen kwartaal flink in de stijger zit, groeit de run op zware processoren verder door. 

Voorheen jaagden deze miners vooral op desktop-videokaarten, maar met de komst van de RTX 3000-serie van Nvidia voldoen nieuwe gamelaptops ook voor de zware ‘hashing’-taak. Vandaar dat ook gloednieuwe laptops nu in bulk aangeschaft worden om crypto’s te delven.

Volgens bronnen van VideoCardz hebben sommige miners een privélijn met lokale laptopfabrikanten en AIB-partners van Nvidia. De componenten zouden voor de boerderijen in bulk aangeschaft worden bij de fabriek zelf, in ruil voor iets hogere tarieven dan retailpartners zouden betalen.

Die claim kreeg later meer draagkracht, toen een Chinese man trots beeldmateriaal van een bizarre Bitcoin-boerderij (BTC) op Weibo deelde. Op video’s en foto’s is uitgebreid te zien hoe een ruime woning ramvol staat met klaarblijkelijk honderden identieke Hasee-laptops, een Chinese fabrikant die RTX 3000-videokaarten in notebooks plaatst. 

De digitale mijnwerker in kwestie betuigt in het bericht spijt tegenover gamers, maar geeft ook aan dat “de markt ons hiertoe heeft gedwongen.” 

©GMRimport

De mobiele chipsets van Nvidia’s RTX 3000-serie werden op CES 2021 onthuld, gevolgd door aankondigingen van laptopfabrikanten in legio. Officieel gezien zijn veel van die laptops al ‘op de markt’, maar de voorraad kan komende tijd tegenvallen, mede door festiviteiten rondom het Chinese Nieuwjaar en nu klaarblijkelijk ook de massa-inkoop van crypto-boeren. 

‘Nvidia GeForce RTX 3080 Ti krijgt toch 12GB geheugen’

Even leek ASUS alvast te bevestigen dat de RTX 3080 Ti met 20GB geheugen geleverd zouden worden, maar een Twitter-ingewijde steekt nu toch een stokje voor die aanname. De notoire @kopite7kimi voorspelde eerder al doeltreffend details over Nvidia’s topkaarten op dezelfde printplaat, maar trekt nu zijn claim over 20GB aan GDDR6X-geheugen terug. De huidige specificaties van de GeForce RTX 3080 Ti zouden over slechts 12GB aan datzelfde videogeheugen spreken.

Ook de hoeveelheid CUDA-kernen zou ietwat teruggedraaid zijn: van 10496 stuks naar 10240. Daarmee kunnen we extrapoleren dat, mocht dit gerucht waar zijn, de RTX 3080 Ti beschikt over 80 streaming-processoren — maar liefst twaalf meer dan de ‘originele’ RTX 3080. 

In pure rekenkracht zou deze RTX 3080 Ti daarmee een kleine downgrade worden ten opzichte van de RTX 3090, het absolute topmodel van nu. Deze beschikt echter over een flinke 24GB aan GDDR6X-geheugen, ook al zouden de twee kaarten alsnog gebruikmaken van dezelfde 384-bits geheugenbus. 

Neem het met een korrel zout; Nvidia heeft zelf nog geen woord gerept over een potentiële GeForce RTX 3080 Ti. Onafhankelijke retailboeren in Europa gaven eerder al wel aan dat ze de kaart “na het Chinese Nieuwjaar” verwachten, wat veel ogen gevestigd houdt op een onthulling en mogelijke lancering in april dit jaar.

AMD FidelityFX Super Resolution gaat mogelijk al in de lente live

Voor Nvidia’s grootste concurrent staat deze generatie in het teken van dichten van de kloof: enerzijds op ruwe paardenkracht, anderzijds ook op slimme foefjes in games zelf. AMD’s Radeon RX 6000-generatie videokaarten komt al een aardig eind op het eerste part, maar qua slimme software bleef het vooralsnog bij beloftes. Volgens het Hongaarse ProHardver mogen we AMD’s grote software-update echter “op zijn vroegst in de lente” verwachten.

©GMRimport

De precieze invulling van de forse driver-update is giswerk, maar de kans is groot dat AMD hiermee ook hun eigen FidelityFX Super Resolution-software officieel uit wil rollen — AMD’s antwoord op de populaire DLSS 2.0-resolutieverhoging van Nvidia. Onduidelijk is nog altijd hoe deze upscaling precies te werk zal gaan, maar AMD hintte eerder naar een pijplijn via Microsofts eigen DirectML-technologie, welke ingebakken zit in de DirectX 12-standaard.

ProHardver vermoedt dat de Infinity Cache op de Radeon RX 6000-kaarten de doorslaggevende factor kan zijn. Waar Nvidia hun slimme upscaling afstaat aan de Tensor-kernen op de gpu’s — welke het rode kamp simpelweg niet heeft — kan het razendsnelle cachegeheugen van AMD mogelijk uitkomsten bieden om machine learning-taken sneller weg te schrijven. 

Onduidelijk is daarmee ook of Super Resolution alleen mogelijk is op AMD’s allernieuwste kaarten of dat de upscaling ook mogelijkheden biedt voor eerdere Radeon-generaties. Daar horen we hopelijk vanaf maart, op z'n vroegst, meer over.

MSI onthult nieuwe UWQHD-monitor: Artymis 343CQR

Mocht je als pc-gamer nog op zoek zijn naar fraaie, gebogen ultrawide-monitor, dan doe je er goed aan MSI’s nieuwste onthulling in het achterhoofd te houden. De luxe MPG-lijn van de Taiwanese fabrikant kent binnenkort namelijk een nieuwe hoogvlieger: de MSI MPG Artymis 343CQR. Dit 34” grote VA-paneel kent dezelfde insteek en resolutie als eerdere UWQHD-topmodellen binnen de lijn (3440 x 1440 pixels), maar dikt bepaalde specificaties verder aan.

De refresh rate van 144 hertz laat zich nu opschroeven naar 165 hertz — inclusief AMD FreeSync Premium — en de schermhelderheid schuift van 400 nits op naar een ruimere 550 nits. Zaken als de 1 milliseconde responstijd en een DisplayHDR 400-vaandel (met 1.07 miljard kleuren) blijven verder staan. Verder blijkt ook de curve zelf aangescherpt; waar eerdere MPG-modellen vaak over een 1800R-buiging beschikten, stapt de Artymis over op een ‘krommere’ 1000R-buiging. 

©GMRimport

Eerdere foefjes als de omgevingssensor en SteelSeries GameSense-verlichting voorop worden in deze generatie wel wegbezuinigd, maar in ruil daarvoor krijg je vooral een realistischer kleurenpalet uit het VA-paneel. De MPG Artymis 343CQR behaalt 92,7% dekking op het DCI-P3 kleurengamma, waar zijn voorganger aftopte op circa 84%. Nieuwe synchronisatie-firmware moet dit display vervolgens ook beter afstellen op videobronnen en eventuele andere schermen in de set-up.

De officiële richtprijs en releasedatum zijn vanuit MSI nog niet aangekondigd, maar selecte webshops hebben de MPG Artymis 343CQR al online staan met adviesprijzen à 999 euro. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!