Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060

Terwijl gpu-fabrikanten voortdurend tegen tekorten opboksen, loopt nog niet alles van een leien dakje. Deze week stuntelde Nvidia kortstondig met de opgelegde mining-limieten, lijkt AMD zich tegen crypto-boeren te weren en komt ook Intel alsmaar dichterbij deze tumultueuze markt. Per wekelijkse Hardware Update praten we je in één klap vlot bij over het grootste nieuws van de afgelopen week.

Ethereum-trechter kortstondig door Nvidia zelf uitgeschakeld

Hoewel Nvidia’s scheiding tussen gaming en crypto-mining nog in de kinderschoenen staat, hebben gamers in ieder geval één zekerheid: de GeForce RTX 3060. Nvidia’s nieuwste budgetkaart is reeds gelanceerd en vormt de eerste gpu die mining-taken actief limiteert. De begrenzing zou ‘ingebakken’ zitten op een hardware-niveau en middels softwarematige veranderingen niet verwijderd kunnen worden. Althans, zo gold de belofte. Afgelopen week bleek een beta-driver van Nvidia zelf de mining-limieten uit te schakelen.

De update was uitsluitend bedoeld voor software-ontwikkelaars in Nvidia’s testprogramma, officieel gezien is deze GeForce 70.05 driver-variant nooit verschenen. Toch sloegen de Duitse journalisten van ComputerBase en HardwareLuxx erin om te achterhalen dat deze experimentele firmware de crypto-trechter in zijn totaliteit uitschakelt. 

Ineens dolf de RTX 3060 weer Ethereum met een hash rate rond de 41 MH/s, waar de kaart mét het ingebouwde hash-limiet al snel naar circa 21 MH/s zakt. 

©GMRimport

Opvallend genoeg werden niet álle limieten klakkeloos verwijderd. De update schakelde de bregrenzing voor slechts één RTX 3060 uit – en ook enkel wanneer deze daadwerkelijk op een monitor aan was gesloten. Zelfs met de blunder van een driver leent de RTX 3060 zich alsnog niet bijzonder lekker voor grotere mining-rigs. 

Nvidia benaderde later een van de Duitse journalisten die de ‘hack’ oorspronkelijk bevestigd hadden. De chipbakker gaf aan dat het inderdaad een fout in de eigen firmware betrof, wat uiteraard niet de bedoeling zou zijn geweest. De drivers zijn reeds verwijderd, concludeerde Nvidia kortstondig. 

RX 6700 XT blijkt langzamer in crypto-mining dan RX 5700 XT

AMD sprak nog niet over hardware-technische begrenzing aan mining-prestaties, maar toch lijkt het erop dat ook de rode concurrent crypto-boeren af zal schrikken. Vroege tests van onder meer Cryptomining Blog geven aan dat de AMD Radeon RX 6700 XT, welke morgen verschijnt, geen sterspeler is op het gebied van Ethereum-delving. De nieuwe budgetkaart zou op stock-snelheden ongeveer 43,5 MH/s klokken.

©GMRimport

De hashrate en prestaties op hunzelf zijn niet verkeerd, ware het niet dat de RX 6700 XT op dit front overtroffen wordt door de RX 5700 XT. Hetzelfde model van precies één generatie terug behaalt met Ethereum-delving een snelheid van circa 54,3 MH/s. Afhankelijk van het type cryptovaluta kan de verhouding nog wat verschillen, maar de bottom line is dat de RX 6700 XT niet bijzonder aanlokkelijk zal zijn voor miners op zoek naar slimme rekenkracht.

Wil dat zeggen dat je morgen gemakkelijk aan een RX 6700 XT kan komen? Hoogstwaarschijnlijk alsnog niet. Deze week liet Igor’s Lab al doorschemeren dat de oplage van deze kaart al bijzonder krap uit kan pakken. Los van mining-prestaties staan de component- en chipfabrieken nog altijd onder druk, waardoor het aanbod waarschijnlijk alsnóg niet aan de hoge vraag kan voldoen.

©GMRimport

Snoeiharde cijfers blijven uit, maar de Duitse hardware-veteraan beweert dat er “slechts een paar duizend stuks voor heel de Europese Unie” bij launch in omloop zouden zijn. Die aanname zou cumulatief gelden voor AMD’s eigen referentiemodel, alsmede de vele varianten van partnerfabrikanten.

Mocht je dus AMD’s veelbelovende 1440p-krachtpatser op de kop willen tikken, raden we alsnog aan je F5-toets even in te vetten. 

Intel Xe-HPG DG2-videokaart gespot; 512 EU en 12GB VRAM

Het mag inmiddels geen geheim meer zijn, maar ook Intel heeft het vizier gemunt op de videokaarten. Onder het eigen Xe-vaandel produceert Intel al langer geïntegreerde graphics (én sinds begin dit jaar een handvol discrete kaarten), maar de chipfabrikant zou ook graag gamers aan willen spreken. Twee weken terug lekten daarover nog cryptische hints uit, inmiddels vinden we Intels toekomstige kaarten ook gewoon in online benchmark-databases.

Op GeekBench zijn gisteren de resultaten van een wel erg futuristisch sample-systeem verschenen. De resultaten zijn, enigszins vanzelfsprekend, nog niet om over naar huis te schrijven, maar de componenten an sich bleken opvallend. 

Het systeem zou draaien op een Intel Alder Lake-processor (‘12th Gen’), 32 GB aan DDR5-geheugen én een discrete videokaart van Intel zelf. Die laatste blijkt niet de minste, met maar liefst 512 execution units, een klokfrequentie à 1.800 MHz en een flinke 12 GB aan videogeheugen.

©GMRimport

Qua specificaties begeeft deze nieuwe Intel-kaart zich al ver boven het plafond van de eerste DG1-modellen, maar het lijkt ook niet helemaal overeenkomen met de eerdere lekken. Die spraken over 512 EU en maar liefst 16 GB aan VRAM, op een 256 bits geheugenbus. Mogelijk probeert Intel dezelfde grafische processor ook in andere geheugenopstellingen uit.

Ondanks het verschijnen van de GeekBench-resultaten, blijft er nog veel onbekend over Intels eerste reeks op gaming gerichte videokaarten. Zo weten we nog altijd niet zeker wie de grafische chips af zal bakken of wanneer Intel deze DG2-kaarten op de markt wil zetten. De processorgigant kondigde dit kaliber discrete kaarten al in 2018 aan, maar een concrete planning is sindsdien altijd uitgebleven. 

Intel komt mogelijk gamers verlossen als 'derde partij' in capabele grafische kaarten, maar het kan nog even duren eer de nieuwkomer het echt op mag nemen tegen Nvidia en AMD.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!