Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060
Nieuws

Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060

Terwijl gpu-fabrikanten voortdurend tegen tekorten opboksen, loopt nog niet alles van een leien dakje. Deze week stuntelde Nvidia kortstondig met de opgelegde mining-limieten, lijkt AMD zich tegen crypto-boeren te weren en komt ook Intel alsmaar dichterbij deze tumultueuze markt. Per wekelijkse Hardware Update praten we je in één klap vlot bij over het grootste nieuws van de afgelopen week.

Ethereum-trechter kortstondig door Nvidia zelf uitgeschakeld

Hoewel Nvidia’s scheiding tussen gaming en crypto-mining nog in de kinderschoenen staat, hebben gamers in ieder geval één zekerheid: de GeForce RTX 3060. Nvidia’s nieuwste budgetkaart is reeds gelanceerd en vormt de eerste gpu die mining-taken actief limiteert. De begrenzing zou ‘ingebakken’ zitten op een hardware-niveau en middels softwarematige veranderingen niet verwijderd kunnen worden. Althans, zo gold de belofte. Afgelopen week bleek een beta-driver van Nvidia zelf de mining-limieten uit te schakelen.

De update was uitsluitend bedoeld voor software-ontwikkelaars in Nvidia’s testprogramma, officieel gezien is deze GeForce 70.05 driver-variant nooit verschenen. Toch sloegen de Duitse journalisten van ComputerBase en HardwareLuxx erin om te achterhalen dat deze experimentele firmware de crypto-trechter in zijn totaliteit uitschakelt. 

Ineens dolf de RTX 3060 weer Ethereum met een hash rate rond de 41 MH/s, waar de kaart mét het ingebouwde hash-limiet al snel naar circa 21 MH/s zakt. 

©GMRimport

Opvallend genoeg werden niet álle limieten klakkeloos verwijderd. De update schakelde de bregrenzing voor slechts één RTX 3060 uit – en ook enkel wanneer deze daadwerkelijk op een monitor aan was gesloten. Zelfs met de blunder van een driver leent de RTX 3060 zich alsnog niet bijzonder lekker voor grotere mining-rigs. 

Nvidia benaderde later een van de Duitse journalisten die de ‘hack’ oorspronkelijk bevestigd hadden. De chipbakker gaf aan dat het inderdaad een fout in de eigen firmware betrof, wat uiteraard niet de bedoeling zou zijn geweest. De drivers zijn reeds verwijderd, concludeerde Nvidia kortstondig. 

RX 6700 XT blijkt langzamer in crypto-mining dan RX 5700 XT

AMD sprak nog niet over hardware-technische begrenzing aan mining-prestaties, maar toch lijkt het erop dat ook de rode concurrent crypto-boeren af zal schrikken. Vroege tests van onder meer Cryptomining Blog geven aan dat de AMD Radeon RX 6700 XT, welke morgen verschijnt, geen sterspeler is op het gebied van Ethereum-delving. De nieuwe budgetkaart zou op stock-snelheden ongeveer 43,5 MH/s klokken.

©GMRimport

De hashrate en prestaties op hunzelf zijn niet verkeerd, ware het niet dat de RX 6700 XT op dit front overtroffen wordt door de RX 5700 XT. Hetzelfde model van precies één generatie terug behaalt met Ethereum-delving een snelheid van circa 54,3 MH/s. Afhankelijk van het type cryptovaluta kan de verhouding nog wat verschillen, maar de bottom line is dat de RX 6700 XT niet bijzonder aanlokkelijk zal zijn voor miners op zoek naar slimme rekenkracht.

Wil dat zeggen dat je morgen gemakkelijk aan een RX 6700 XT kan komen? Hoogstwaarschijnlijk alsnog niet. Deze week liet Igor’s Lab al doorschemeren dat de oplage van deze kaart al bijzonder krap uit kan pakken. Los van mining-prestaties staan de component- en chipfabrieken nog altijd onder druk, waardoor het aanbod waarschijnlijk alsnóg niet aan de hoge vraag kan voldoen.

©GMRimport

Snoeiharde cijfers blijven uit, maar de Duitse hardware-veteraan beweert dat er “slechts een paar duizend stuks voor heel de Europese Unie” bij launch in omloop zouden zijn. Die aanname zou cumulatief gelden voor AMD’s eigen referentiemodel, alsmede de vele varianten van partnerfabrikanten.

Mocht je dus AMD’s veelbelovende 1440p-krachtpatser op de kop willen tikken, raden we alsnog aan je F5-toets even in te vetten. 

Intel Xe-HPG DG2-videokaart gespot; 512 EU en 12GB VRAM

Het mag inmiddels geen geheim meer zijn, maar ook Intel heeft het vizier gemunt op de videokaarten. Onder het eigen Xe-vaandel produceert Intel al langer geïntegreerde graphics (én sinds begin dit jaar een handvol discrete kaarten), maar de chipfabrikant zou ook graag gamers aan willen spreken. Twee weken terug lekten daarover nog cryptische hints uit, inmiddels vinden we Intels toekomstige kaarten ook gewoon in online benchmark-databases.

Op GeekBench zijn gisteren de resultaten van een wel erg futuristisch sample-systeem verschenen. De resultaten zijn, enigszins vanzelfsprekend, nog niet om over naar huis te schrijven, maar de componenten an sich bleken opvallend. 

Het systeem zou draaien op een Intel Alder Lake-processor (‘12th Gen’), 32 GB aan DDR5-geheugen én een discrete videokaart van Intel zelf. Die laatste blijkt niet de minste, met maar liefst 512 execution units, een klokfrequentie à 1.800 MHz en een flinke 12 GB aan videogeheugen.

©GMRimport

Qua specificaties begeeft deze nieuwe Intel-kaart zich al ver boven het plafond van de eerste DG1-modellen, maar het lijkt ook niet helemaal overeenkomen met de eerdere lekken. Die spraken over 512 EU en maar liefst 16 GB aan VRAM, op een 256 bits geheugenbus. Mogelijk probeert Intel dezelfde grafische processor ook in andere geheugenopstellingen uit.

Ondanks het verschijnen van de GeekBench-resultaten, blijft er nog veel onbekend over Intels eerste reeks op gaming gerichte videokaarten. Zo weten we nog altijd niet zeker wie de grafische chips af zal bakken of wanneer Intel deze DG2-kaarten op de markt wil zetten. De processorgigant kondigde dit kaliber discrete kaarten al in 2018 aan, maar een concrete planning is sindsdien altijd uitgebleven. 

Intel komt mogelijk gamers verlossen als 'derde partij' in capabele grafische kaarten, maar het kan nog even duren eer de nieuwkomer het echt op mag nemen tegen Nvidia en AMD.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!