Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060
Nieuws

Nvidia verwijdert per ongeluk mining-limiet van RTX 3060

Terwijl gpu-fabrikanten voortdurend tegen tekorten opboksen, loopt nog niet alles van een leien dakje. Deze week stuntelde Nvidia kortstondig met de opgelegde mining-limieten, lijkt AMD zich tegen crypto-boeren te weren en komt ook Intel alsmaar dichterbij deze tumultueuze markt. Per wekelijkse Hardware Update praten we je in één klap vlot bij over het grootste nieuws van de afgelopen week.

Ethereum-trechter kortstondig door Nvidia zelf uitgeschakeld

Hoewel Nvidia’s scheiding tussen gaming en crypto-mining nog in de kinderschoenen staat, hebben gamers in ieder geval één zekerheid: de GeForce RTX 3060. Nvidia’s nieuwste budgetkaart is reeds gelanceerd en vormt de eerste gpu die mining-taken actief limiteert. De begrenzing zou ‘ingebakken’ zitten op een hardware-niveau en middels softwarematige veranderingen niet verwijderd kunnen worden. Althans, zo gold de belofte. Afgelopen week bleek een beta-driver van Nvidia zelf de mining-limieten uit te schakelen.

De update was uitsluitend bedoeld voor software-ontwikkelaars in Nvidia’s testprogramma, officieel gezien is deze GeForce 70.05 driver-variant nooit verschenen. Toch sloegen de Duitse journalisten van ComputerBase en HardwareLuxx erin om te achterhalen dat deze experimentele firmware de crypto-trechter in zijn totaliteit uitschakelt. 

Ineens dolf de RTX 3060 weer Ethereum met een hash rate rond de 41 MH/s, waar de kaart mét het ingebouwde hash-limiet al snel naar circa 21 MH/s zakt. 

©GMRimport

Opvallend genoeg werden niet álle limieten klakkeloos verwijderd. De update schakelde de bregrenzing voor slechts één RTX 3060 uit – en ook enkel wanneer deze daadwerkelijk op een monitor aan was gesloten. Zelfs met de blunder van een driver leent de RTX 3060 zich alsnog niet bijzonder lekker voor grotere mining-rigs. 

Nvidia benaderde later een van de Duitse journalisten die de ‘hack’ oorspronkelijk bevestigd hadden. De chipbakker gaf aan dat het inderdaad een fout in de eigen firmware betrof, wat uiteraard niet de bedoeling zou zijn geweest. De drivers zijn reeds verwijderd, concludeerde Nvidia kortstondig. 

RX 6700 XT blijkt langzamer in crypto-mining dan RX 5700 XT

AMD sprak nog niet over hardware-technische begrenzing aan mining-prestaties, maar toch lijkt het erop dat ook de rode concurrent crypto-boeren af zal schrikken. Vroege tests van onder meer Cryptomining Blog geven aan dat de AMD Radeon RX 6700 XT, welke morgen verschijnt, geen sterspeler is op het gebied van Ethereum-delving. De nieuwe budgetkaart zou op stock-snelheden ongeveer 43,5 MH/s klokken.

©GMRimport

De hashrate en prestaties op hunzelf zijn niet verkeerd, ware het niet dat de RX 6700 XT op dit front overtroffen wordt door de RX 5700 XT. Hetzelfde model van precies één generatie terug behaalt met Ethereum-delving een snelheid van circa 54,3 MH/s. Afhankelijk van het type cryptovaluta kan de verhouding nog wat verschillen, maar de bottom line is dat de RX 6700 XT niet bijzonder aanlokkelijk zal zijn voor miners op zoek naar slimme rekenkracht.

Wil dat zeggen dat je morgen gemakkelijk aan een RX 6700 XT kan komen? Hoogstwaarschijnlijk alsnog niet. Deze week liet Igor’s Lab al doorschemeren dat de oplage van deze kaart al bijzonder krap uit kan pakken. Los van mining-prestaties staan de component- en chipfabrieken nog altijd onder druk, waardoor het aanbod waarschijnlijk alsnóg niet aan de hoge vraag kan voldoen.

©GMRimport

Snoeiharde cijfers blijven uit, maar de Duitse hardware-veteraan beweert dat er “slechts een paar duizend stuks voor heel de Europese Unie” bij launch in omloop zouden zijn. Die aanname zou cumulatief gelden voor AMD’s eigen referentiemodel, alsmede de vele varianten van partnerfabrikanten.

Mocht je dus AMD’s veelbelovende 1440p-krachtpatser op de kop willen tikken, raden we alsnog aan je F5-toets even in te vetten. 

Intel Xe-HPG DG2-videokaart gespot; 512 EU en 12GB VRAM

Het mag inmiddels geen geheim meer zijn, maar ook Intel heeft het vizier gemunt op de videokaarten. Onder het eigen Xe-vaandel produceert Intel al langer geïntegreerde graphics (én sinds begin dit jaar een handvol discrete kaarten), maar de chipfabrikant zou ook graag gamers aan willen spreken. Twee weken terug lekten daarover nog cryptische hints uit, inmiddels vinden we Intels toekomstige kaarten ook gewoon in online benchmark-databases.

Op GeekBench zijn gisteren de resultaten van een wel erg futuristisch sample-systeem verschenen. De resultaten zijn, enigszins vanzelfsprekend, nog niet om over naar huis te schrijven, maar de componenten an sich bleken opvallend. 

Het systeem zou draaien op een Intel Alder Lake-processor (‘12th Gen’), 32 GB aan DDR5-geheugen én een discrete videokaart van Intel zelf. Die laatste blijkt niet de minste, met maar liefst 512 execution units, een klokfrequentie à 1.800 MHz en een flinke 12 GB aan videogeheugen.

©GMRimport

Qua specificaties begeeft deze nieuwe Intel-kaart zich al ver boven het plafond van de eerste DG1-modellen, maar het lijkt ook niet helemaal overeenkomen met de eerdere lekken. Die spraken over 512 EU en maar liefst 16 GB aan VRAM, op een 256 bits geheugenbus. Mogelijk probeert Intel dezelfde grafische processor ook in andere geheugenopstellingen uit.

Ondanks het verschijnen van de GeekBench-resultaten, blijft er nog veel onbekend over Intels eerste reeks op gaming gerichte videokaarten. Zo weten we nog altijd niet zeker wie de grafische chips af zal bakken of wanneer Intel deze DG2-kaarten op de markt wil zetten. De processorgigant kondigde dit kaliber discrete kaarten al in 2018 aan, maar een concrete planning is sindsdien altijd uitgebleven. 

Intel komt mogelijk gamers verlossen als 'derde partij' in capabele grafische kaarten, maar het kan nog even duren eer de nieuwkomer het echt op mag nemen tegen Nvidia en AMD.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error