Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining
Nieuws

Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining

Inmiddels is het al jaar en dag hét probleem voor de hardware-sector: de groeiende populariteit van crypto-valuta. Doordat het digitale geld gedolven wordt met grafische rekenkracht, komen gamers maar moeilijk aan broodnodige chipsets voor spelprestaties. Deze week praten we je in de Hardware Update bij over hoe Nvidia en partnerfabrikant Palit die toenemende vraag willen beantwoorden. Maar daar blijft het niet bij: ook een ‘derde speler’ in de videokaarten verschijnt aan de horizon.

Nvidia’s mining-kaarten draaien grotendeels op oudere chips

Twee weken terug kondigde Nvidia hun verlossing voor het crypto-probleem aan. Aan de hand van een nieuwe 'Cryptocurrency Mining Processor'-serie (CMP) wil Nvidia specifieke videokaarten maken om crypto-boeren op hun wenken te bedienen. Mocht je dan denken dat deze kaarten alsnog ‘onze’ chipsets wegsnoepen, dan blijkt Nvidia je nu een half stapje voor.

©GMRimport

Geheel officieel is het nog niet, maar alles lijkt er nu op te wijzen dat de eerste vier CMP-kaarten grotendeels gebruikmaakt van oudere grafische chipsets. Bronnen van VideoCardz.com verzekeren dat drie van de nieuwe HX-modellen draaien op de Turing-architectuur, bekend van vorige GeForce-generatie. 

Enkel het eerste topmodel, de CMP 90HX-kaart, deelt een chipset met een moderne gaming-kaart. Dat zwaarste model zou volgens de bronnen op een GA102-100 gpu draaien, die we ook terugvinden in de GeForce RTX 3080.

Het gerucht werd later aangesterkt door Twitter-ingewijde @kopite7kimi, die naar het schijnt van alle vier modellen de interne gpu achterhaald heeft. Ook hij kaart aan: drie van deze componenten draaien op een oudere chip. 

De Turing-architectuur is gebouwd op een ander procedé dan het huidige Ampere, waarmee de twee niet direct in elkaars voorraad zouden snijden. De oudere processoren zijn aanzienlijk zwakker, maar dienen met de juiste optimalisatie alsnog flink crypto’s te kunnen harken. Zo zou de CMP 50HX, beschikkende over een TU102-100 gpu (bekend van de RTX 2080 Ti), een Ethereum-hashrate van 45 MH/s kennen op 250 watt.

Door te besparen op videogeheugen, de snelheid daarvan en display-poorten drukken Nvidia en diens partners de kaarten richting crypto-boeren. Hoe lang de voorraad CMP-kaarten strekt en voor hoeveel de vier modellen respectievelijk over de toonbank mogen, is nog niet bekend. 

Palit reanimeert een dozijn Pascal-kaarten voor crypto-mining

Partnerfabrikant Palit lijkt dat principe nóg verder door te willen trekken. Op de website van de Euraziatische Economische Commissie (EEC) lijkt de hardware-boer licenties aangevraagd te hebben voor maar liefst twaalf ‘nieuwe’ videokaarten, met klaarblijkelijk chipsets uit de Pascal-generatie.  Anno 2017 rolde Nvidia al stilletjes wat gemodificeerde chipsets voor miners uit, welke Palit ver na het afsterven van de lijn lijkt te herintroduceren.

©GMRimport

Dit specifieke dozijn videokaarten draagt een P106-noemer, wat mogelijk refereert naar de chips die Nvidia rond de vorige crypto-golf introduceerde. Met de P106-100 en P106-90 gpu’s stak Nvidia de prestaties van hun GTX 1060 (6GB/3GB GDDR5) in een mining-jasje. Onduidelijk is nog welke specifieke versies Palit nu in handen heeft, maar een herintroductie van de reeks lijkt binnen bereik.

Mocht Palit plots over een voorraad P106-100-chips beschikken, dan biedt dat immers geen verkeerde uitkomst voor miners. De architectuur ligt alweer twee generaties achter ons, maar een P106-kaart als deze delft bijvoorbeeld Ethereum met hashrates à 24.5 MH/s. Ter vergelijking: de aanstaande instap-kaart voor Nvidia’s mining-lijn, de CMP 30HX, behaalt hashrates van 26 MH/s op 125 Watt.

©GMRimport

Hoeveel van de twaalf licenties Palit ook daadwerkelijk in zal zetten, moet nog maar blijken, zoals wel vaker bij EEC-licenties het geval is. Grote voorraad of niet: zolang de P106-kaarten schappelijk geprijsd worden, zouden deze oude rakkers de druk op moderne gaming-videokaarten al kunnen verminderen.  

Specificaties van Intels gaming-videokaarten lijken gelekt

Het zal velen in alle videokaartgekte ontgaan zijn, maar ook Intel bereidt zich voor om de markt te betreden. Enkele weken terug onthulde Intel al hun eerste reeks DG1-desktopvideokaarten, die vooral bedoeld was voor productiedoeleinden. Inmiddels lijkt ook Intels gaming-gerichte aanbod dichterbij te komen, nadat Twitter-ingewijde @OneRaichu op cryptische wijze vermeende specificaties daarvan lekte.

Eenmaal vertaald en van context voorzien, zou de code staan voor een rits details over Intels aanstaande gaming-aanbod. Daarin vallen wederom een boel videokaarten met relatief ‘lichte’ afstelling, maar het topsegment kan zo maar veelbelovend lijken voor gamers. 

Mocht de vermeende lek waarheidsgetrouw zijn, dan werkt Intel aan een grafische processor met 512 execution units (4096 shader units) en tot 16 GB aan GDDR6-geheugen over een 256 bits bus. Lees: dat zou qua prestaties in lijn kunnen staan met de GeForce RTX 3080 en Radeon RX 6800 XT.

Onduidelijk is nog op welke transistor-architectuur de DG2-kaarten gebouwd zijn. Intel bakt veelal zelf de procedés voor hun cpu’s, maar heeft recentelijk een externe chipbakker aangenomen om deze grafische Xe-HPG gamingreeks te fabriceren. Eerdere geruchten spraken ook over een partnership met TSMC voor hun nieuwe 6nm-architectuur, maar tot dusver heeft geen van de fabrikanten een dergelijke samenwerking bevestigd. 

©GMRimport

Intel probeert al langer een greep te krijgen op grafische processoren — de eerste discrete Intel-videokaarten werden al in 2018 geteased. Onder het Xe-vaandel valt inmiddels vooral Intel Iris Graphics Xe, die reeds geïntegreerd zit in een reeks moderne laptop-cpu’s. Ook daar is de focus vooral productief van aard, maar Intels ervaring in game-prestaties neemt hierin ook langzaam toe. 

Op diezelfde, hybride architectuur zijn de eerste DG1-desktopvideokaarten gebouwd. Voorlopig blijft het afwachten tot we meer te weten komen van de opvolgende DG2-kaarten. Vers bloed op de gaming-markt voorziet kan, vooral gezien de stijgende vraagprijzen, niet snel genoeg komen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Snap weer online in de VS, makers werken met nieuwe uitgever
Nieuws

Marvel Snap weer online in de VS, makers werken met nieuwe uitgever

De game werd voorheen uitgegeven door de eigenaar van TikTok

Nadat Marvel Snap eerder deze week in de Verenigde Staten offline ging nadat TikTok tijdelijk werd verbannen in het land, is de game daar nu weer speelbaar. Wel werkt de ontwikkelaar van de mobiele game samen met een nieuwe uitgever om naar eigen zeggen toekomstige vergelijkbare situaties te voorkomen.

De mobiele game Marvel Snap was eerder deze week tijdelijk niet speelbaar in de VS. Mensen die de game wilden opstarten, kregen een melding waarin te lezen viel dat een nieuwe wet in Amerika er voor zorgde dat Marvel Snap werd verboden. De game was ook uit de App Store en Google Play Store gehaald.

In de VS is een nieuwe wet ingegaan die apps van het Chinese bedrijf ByteDance verbiedt. Daaronder valt de socialmedia-app TikTok. Inmiddels is TikTok echter weer online gekomen in de VS en heeft de gisteren ingewijde president Donald Trump aangegeven dat de app online mag blijven.

Marvel Snap is inmiddels ook weer online. Ontwikkelaar Second Dinner heeft op social media aangegeven dat het voor hen een net zo grote verrassing was als voor spelers. De studio geeft aan dat het meer aspecten van de game zelf wil gaan regelen en "een samenwerking met een nieuwe uitgever" aangaat om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Marvel Snap werd uitgegeven door Nuverse, een dochteronderneming van de hierboven genoemde TikTok-eigenaar ByteDance.

Second Dinner spreekt van "een nieuw tijdperk" voor de game. Vooralsnog is Marvel Snap overigens niet terug te vinden in de Amerikaanse App Store, maar daar wordt volgens de ontwikkelaar aan gewerkt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher-concert vindt op 9 november in Nederland plaats
Nieuws

The Witcher-concert vindt op 9 november in Nederland plaats

Ook tijdens Gamescom wordt er een concert gehouden

Op 9 november doet het eerder aangekondigde The Witcher-concert AFAS Live te Amsterdam aan.

CD Projekt Red heeft de tourdata van de eerder aangekondigde The Witcher-concerten bekendgemaakt via de officiële website, en daar valt dit te lezen. Op 11 november volgt overigens een editie in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Mensen die dit jaar naar Gamescom gaan kunnen dat combineren met een concert in Keulen op 20 augustus. Via de bovenstaande link kunnen geïnteresseerden vanaf vrijdag 24 januari 12:00 uur Nederlandse tijd kaartjes aanschaffen.

Volgens CD Projekt Red kunnen bezoekers "een innovatieve mix tussen baanbrekende graphics en gameplay" bekijken terwijl een live orkest de soundtrack speelt. The Witcher 3-componist Marcin Przybyłowicz verzorgt het arrangement. Ook de Poolse metalband Percival, die hebben bijgedragen aan de soundtrack, is van de partij.

Tijdens The Game Awards eind vorig jaar werd The Witcher 4 uit de doeken gedaan. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster. Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!