Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining
Nieuws

Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining

Inmiddels is het al jaar en dag hét probleem voor de hardware-sector: de groeiende populariteit van crypto-valuta. Doordat het digitale geld gedolven wordt met grafische rekenkracht, komen gamers maar moeilijk aan broodnodige chipsets voor spelprestaties. Deze week praten we je in de Hardware Update bij over hoe Nvidia en partnerfabrikant Palit die toenemende vraag willen beantwoorden. Maar daar blijft het niet bij: ook een ‘derde speler’ in de videokaarten verschijnt aan de horizon.

Nvidia’s mining-kaarten draaien grotendeels op oudere chips

Twee weken terug kondigde Nvidia hun verlossing voor het crypto-probleem aan. Aan de hand van een nieuwe 'Cryptocurrency Mining Processor'-serie (CMP) wil Nvidia specifieke videokaarten maken om crypto-boeren op hun wenken te bedienen. Mocht je dan denken dat deze kaarten alsnog ‘onze’ chipsets wegsnoepen, dan blijkt Nvidia je nu een half stapje voor.

©GMRimport

Geheel officieel is het nog niet, maar alles lijkt er nu op te wijzen dat de eerste vier CMP-kaarten grotendeels gebruikmaakt van oudere grafische chipsets. Bronnen van VideoCardz.com verzekeren dat drie van de nieuwe HX-modellen draaien op de Turing-architectuur, bekend van vorige GeForce-generatie. 

Enkel het eerste topmodel, de CMP 90HX-kaart, deelt een chipset met een moderne gaming-kaart. Dat zwaarste model zou volgens de bronnen op een GA102-100 gpu draaien, die we ook terugvinden in de GeForce RTX 3080.

Het gerucht werd later aangesterkt door Twitter-ingewijde @kopite7kimi, die naar het schijnt van alle vier modellen de interne gpu achterhaald heeft. Ook hij kaart aan: drie van deze componenten draaien op een oudere chip. 

De Turing-architectuur is gebouwd op een ander procedé dan het huidige Ampere, waarmee de twee niet direct in elkaars voorraad zouden snijden. De oudere processoren zijn aanzienlijk zwakker, maar dienen met de juiste optimalisatie alsnog flink crypto’s te kunnen harken. Zo zou de CMP 50HX, beschikkende over een TU102-100 gpu (bekend van de RTX 2080 Ti), een Ethereum-hashrate van 45 MH/s kennen op 250 watt.

Door te besparen op videogeheugen, de snelheid daarvan en display-poorten drukken Nvidia en diens partners de kaarten richting crypto-boeren. Hoe lang de voorraad CMP-kaarten strekt en voor hoeveel de vier modellen respectievelijk over de toonbank mogen, is nog niet bekend. 

Palit reanimeert een dozijn Pascal-kaarten voor crypto-mining

Partnerfabrikant Palit lijkt dat principe nóg verder door te willen trekken. Op de website van de Euraziatische Economische Commissie (EEC) lijkt de hardware-boer licenties aangevraagd te hebben voor maar liefst twaalf ‘nieuwe’ videokaarten, met klaarblijkelijk chipsets uit de Pascal-generatie.  Anno 2017 rolde Nvidia al stilletjes wat gemodificeerde chipsets voor miners uit, welke Palit ver na het afsterven van de lijn lijkt te herintroduceren.

©GMRimport

Dit specifieke dozijn videokaarten draagt een P106-noemer, wat mogelijk refereert naar de chips die Nvidia rond de vorige crypto-golf introduceerde. Met de P106-100 en P106-90 gpu’s stak Nvidia de prestaties van hun GTX 1060 (6GB/3GB GDDR5) in een mining-jasje. Onduidelijk is nog welke specifieke versies Palit nu in handen heeft, maar een herintroductie van de reeks lijkt binnen bereik.

Mocht Palit plots over een voorraad P106-100-chips beschikken, dan biedt dat immers geen verkeerde uitkomst voor miners. De architectuur ligt alweer twee generaties achter ons, maar een P106-kaart als deze delft bijvoorbeeld Ethereum met hashrates à 24.5 MH/s. Ter vergelijking: de aanstaande instap-kaart voor Nvidia’s mining-lijn, de CMP 30HX, behaalt hashrates van 26 MH/s op 125 Watt.

©GMRimport

Hoeveel van de twaalf licenties Palit ook daadwerkelijk in zal zetten, moet nog maar blijken, zoals wel vaker bij EEC-licenties het geval is. Grote voorraad of niet: zolang de P106-kaarten schappelijk geprijsd worden, zouden deze oude rakkers de druk op moderne gaming-videokaarten al kunnen verminderen.  

Specificaties van Intels gaming-videokaarten lijken gelekt

Het zal velen in alle videokaartgekte ontgaan zijn, maar ook Intel bereidt zich voor om de markt te betreden. Enkele weken terug onthulde Intel al hun eerste reeks DG1-desktopvideokaarten, die vooral bedoeld was voor productiedoeleinden. Inmiddels lijkt ook Intels gaming-gerichte aanbod dichterbij te komen, nadat Twitter-ingewijde @OneRaichu op cryptische wijze vermeende specificaties daarvan lekte.

Eenmaal vertaald en van context voorzien, zou de code staan voor een rits details over Intels aanstaande gaming-aanbod. Daarin vallen wederom een boel videokaarten met relatief ‘lichte’ afstelling, maar het topsegment kan zo maar veelbelovend lijken voor gamers. 

Mocht de vermeende lek waarheidsgetrouw zijn, dan werkt Intel aan een grafische processor met 512 execution units (4096 shader units) en tot 16 GB aan GDDR6-geheugen over een 256 bits bus. Lees: dat zou qua prestaties in lijn kunnen staan met de GeForce RTX 3080 en Radeon RX 6800 XT.

Onduidelijk is nog op welke transistor-architectuur de DG2-kaarten gebouwd zijn. Intel bakt veelal zelf de procedés voor hun cpu’s, maar heeft recentelijk een externe chipbakker aangenomen om deze grafische Xe-HPG gamingreeks te fabriceren. Eerdere geruchten spraken ook over een partnership met TSMC voor hun nieuwe 6nm-architectuur, maar tot dusver heeft geen van de fabrikanten een dergelijke samenwerking bevestigd. 

©GMRimport

Intel probeert al langer een greep te krijgen op grafische processoren — de eerste discrete Intel-videokaarten werden al in 2018 geteased. Onder het Xe-vaandel valt inmiddels vooral Intel Iris Graphics Xe, die reeds geïntegreerd zit in een reeks moderne laptop-cpu’s. Ook daar is de focus vooral productief van aard, maar Intels ervaring in game-prestaties neemt hierin ook langzaam toe. 

Op diezelfde, hybride architectuur zijn de eerste DG1-desktopvideokaarten gebouwd. Voorlopig blijft het afwachten tot we meer te weten komen van de opvolgende DG2-kaarten. Vers bloed op de gaming-markt voorziet kan, vooral gezien de stijgende vraagprijzen, niet snel genoeg komen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!