Nvidia start uitrol RTX 30-gpu’s met crypto-limiet deze maand
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia start uitrol RTX 30-gpu’s met crypto-limiet deze maand

De heruitgave van reeds verschenen Ampere-chipsets staat voor de deur. Fabrikant Nvidia gaf in februari al aan een href="https://gamer.nl/artikelen/hardware-update/nvidia-start-scheiding-van-gpus-voor-gaming-en-crypto-mining/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">scheiding tussen gaming- en mining-kaarten</a> te willen generen, die nu verder verzilverd moet worden. Ondertussen dagen ook twee nieuwe GeForce-kaarten te verschijnen én komt de geruchtenstroom over AMD’s volgende processorgeneratie(s) op gang. We praten je over dat alles bij in onze wekelijkse Hardware Update.

Eerste golf RTX 30-gpu's met mining-limiet is onderweg

De mining-blokkade die geïntroduceerd werd op de GeForce RTX 3060 komt nu ook retrospectief richting reeds verschenen RTX 30-kaarten. Nvidia zou richting partners toegezegd hebben dat de vernieuwde gpu’s nog in mei verscheept zullen worden, zo berichtte VideoCardz afgelopen week.

Hierbij gaat het niet om volledig nieuwe GeForce-kaarten, maar een heruitgave van bestaande chipsets. De zogenaamde xx2-varianten van deze gpu’s zijn, net als GeForce RTX 3060, voorzien van een slimme trechter die het delven van vooral Ethereum tegenhoudt. 

Nvidia zou de chips intern als “Lite Hash Rate” bestempelen, vernoemd naar de sterk verminderde hash-resultaten met cryptomining. 

©GMRimport

De bedoeling is om de gaming georiënteerde videokaarten minder aantrekkelijk te maken voor crypto-boeren, die de hardware anders en masse opkopen. Volgens VideoCardz’ bronnen heeft Nvidia expliciet aangegeven de ‘heruitgave’ zo stil mogelijk uit te rollen — en om deze kaarten ook niet anders te markeren. Enkel via hardware-monitors zou de PCI-code te achterhalen zijn, die kan verklappen of de kaart op een xx2-gpu draait of niet.

Afgezien van het mining-limiet kunnen de vernieuwde gpu’s ook nog voorzien worden van ondersteuning voor Resizable BAR. Bestaande Ampere-kaarten kunnen al langer gebruikmaken van deze slimmere geheugendoorstroming, al dienen gamers daar wel de vBIOS voor bij te werken. Met de uitrol van de “Lite Hash Rates” kan Nvidia die optimalisatie evenals meteen inbakken.

Zoals te verwachten, blijft het onduidelijk wanneer de gpu’s precies richting (partner)fabrikanten verscheept worden. “Midden mei” zou volgens VideoCardz genoemd zijn, maar uiteindelijk zou de doelstelling zijn om in het tweede kwartaal alle Ampere-kaarten van nieuwe gpu’s te voorzien.

Nvidia stelt onthulling van RTX 3080 Ti (én RTX 3070 Ti) toch uit

Vorige week spraken de lekken nog over een onthulling op 18 mei, maar de planning is vermoedelijk opgeschoven. Bronnen van het Franse Overclocking.com spreken over 31 mei als mogelijke onthullingsdatum voor de Nvidia GeForce RTX 3080 Ti. 

Het verval van de review-embargo’s zou nu op 2 juni staan, maar de daadwerkelijk lancering van de gpu is momenteel even van de kaart. Een week geleden werd daarvoor nog 26 mei geopperd, maar dat lijkt nu minder aannemelijk.

Tegelijkertijd met de onthulling van de RTX 3080 Ti zou Nvidia ook een RTX 3070 Ti uit de doeken willen, zo vulde VideoCardz aan. De review-embargo’s voor die refresh vervallen vermoedelijk op 9 juni, evenals met een nog onbekende verschijning in de schappen.

Voor beide kaarten wordt nu verwacht dat ze kort na hun review-ronde verschijnen (zoals inmiddels de norm is), maar concrete data blijft uit. In bepaalde tech-kringen schijnen RTX 3080 Ti's al de ronde te doen voor tests en reviews.  

Inmiddels is vrijwel zeker dat de RTX 3080 Ti uitgerust zal worden met 12 GB aan GDDR6-geheugen — niet de eerder voorspelde 20 GB. De vernieuwde kaart draait op de GA102-225 gpu (~10240 CUDA-kernen), die op veel specificaties maar net iets lager zou moeten presteren dan de RTX 3090. In geheugenbandbreedte wint de kaart mogelijk rond de 160 GB/s, ten opzichte van het originele RTX 3080-model.

Voor de RTX 3070 Ti rukt Nvidia vermoedelijk de GA104-400 gpu uit, een van de eerste Ampere-chipsets die niet ‘snijdt’ in de specificaties. Met 6144 CUDA-kernen maakt het slechts een kleine stap opwaarts van de traditionele RTX 3070; vooral het geheugen krijgt een flinke optater. 

Het volume à 8 GB van de RTX 3070 blijft in stand, zij het nu klaarblijkelijk wél met GDDR6X-modules. De RTX 3070 Ti-kaart zou kunnen rekenen op 19 Gbps geheugensnelheid, tegenover de 14 Gbps van zijn non-Ti voorganger.

Zowel de RTX 3070 Ti als RTX 3080 Ti krijgen direct Nvidia’s crypto-blokkade ingebakken. Van beide kaarten is nog geen prijs bekend, laat staan concrete release-data. Daarover horen we eind deze maand ongetwijfeld meer. Al is nog maar de vraag hoe lang 31 mei blijft staan voor de vermoedelijke onthulling; bij Nvidia is even alles onder voorbehoud, zo lijkt het. 

‘Zen 4-architectuur van AMD verschijnt eind 2022’ 

De in begin 2020 uitgelekte roadmap van AMD’s toekomstige Zen-processoren krijgt meer context. Volgens Twitter-ingewijde @Broly_X1 staat de Zen 4-generatie nu op de planning om ergens in oktober-november van 2022 te verschijnen. AMD zou deze cpu’s, voorzien van codenaam ‘Raphael’, in de tweede helft van dat jaar recht tegenover Intels nieuwe Alder Lake-generatie zetten.

AMD gaf eerder al aan de Zen 4-lijn op een nieuwe procedé te willen bouwen. De 7nm-architectuur van chipbakker TSMC (bekend van Zen 2, Zen 3 en de RDNA2-gpu’s) moet anno 2022 wijken voor 5nm. Vermoedelijk zou ook die afkomstig zijn van het Taiwanese TSMC, maar daarover heeft AMD nog geen officiële uitspraken gedaan. Mogelijk kan het wereldwijde chiptekort de fabrikant richting andere partners sturen.

Voordat Zen 4 verschijnt, zou oorspronkelijk nog een Zen 3+-generatie op de planning staan, wederom op 7nm. Op de eerder genoemde roadmap stond die reeks als ‘Warhol’ gepland voor 2021, maar het is onduidelijk of dat plan überhaupt nog doorgaat. Door drukte bij TSMC is het niet onaannemelijk dat AMD de gehele refresh van Zen 3 verkleind of zelfs volledig geschrapt heeft.

©GMRimport

@Broly_X1 vermoedt dat AMD op aanstaande Computex 2021 (Taipei, 1 juni tot 5 juni) meer informatie over de toekomstige cpu’s zal verstrekken. Over welke generaties en codenamen dat precies zou gaan, is onduidelijk. De codenaam die hem op was gevallen, kwam in ieder geval niet overeen met Zen3+ of Warhol.

Wel weet de lekker vrij zeker dat AMD “iets heeft” om later met Intel te kunnen concurreren. Ter referentie: Intels Alder Lake-generatie staat nog steeds op de planning om in de tweede helft van dit jaar af te trappen. Daarvan wordt verwacht dat de reeks cpu’s mogelijk al (optionele) ondersteuning kent voor PCIe 5.0-interfaces en DDR5-geheugen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!