Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad
Nieuws

Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad

We zijn legio geruchten en lekken verder, maar Nvidia onthulde deze week officieel de komst van de GeForce RTX 3060 Ti. Terwijl het aanbod in Ampere-kaarten langzaamaan groeit, komt concurrent AMD moeizaam op gang. De Radeon RX 6000-serie is twee weken na lancering nauwelijks verkrijgbaar, maar daar moet binnenkort verandering in komen. In deze Hardware Update praten we bij over dat alles en meer nieuws uit de technische wereld.

RTX 3060 Ti onthuld en onderweg naar lancering

Wekenlang was het Nvidia’s slechtst bewaarde geheim: de komst van een GeForce RTX 3060 Ti. De vierde game-gerichte kaart in de Ampere-generatie stond al langer op de planning voor 2 december, maar pas gisteren deed Nvidia het nieuws officieel uit de doeken. Zoals verwacht kost het instapmodel op Nvidia’s nieuwste generatie graphics niet meer dan 400 dollar; in de Benelux blijkt dat 419 euro.

In de basis is de RTX 3060 Ti een omlaag geschaalde variant op de reeds bestaande RTX 3070. De GA104-200 chip telt 4864 CUDA-kernen — precies 1024 minder dan het grotere broertje — en een lagere Boost Clock van 1.67 GHz. De volledige geheugenmodule is daarbij identiek gebleven: maar liefst 8GB aan GDDR6-plaatjes, met een 256-bit brede geheugeninterface.

©GMRimport

Zoals eerder al uitlekte, zet Nvidia de nieuwe kaart neer als een verbetering op de GeForce RTX 2080 Super, die vorig jaar lanceerde à 699 dollar. In ruwe performance scoort de RTX 3060 Ti al beter dan dat voorgaande topmodel (16.2 TFLOP tegenover 11.2), maar vooral games met DLSS 2.0-ondersteuning en RTX-geïntegreerde raytracing mogen op meer frames rekenen.

Gamen op 4K-resoluties is met de RTX 3060 Ti in veel gevallen niet aan te raden, maar de meest mainstream Ampere-kaart lijkt een gedegen keuze voor pc-gamers op 1080p en 1440p-resoluties. Nu resteert enkel de vraag wélke gamers vanaf vandaag aan de kaart kunnen komen, gezien schaarste rondom launch een terugkerend probleem lijkt voor nieuwe videokaarten.

‘AIB’s van RX 6800-kaarten binnen 8 weken volop leverbaar’

AMD’s marketingpraat en zelfvertrouwen was veelbelovend, maar dat gaat niet op voor hun voorraad. Twee weken terug lanceerde AMD’s hun eerste twee comeback-videokaarten, welke (zeker in Nederland) nog altijd amper verkrijgbaar zijn. Van wat beschikbaar lijkt, blijken levertijden onduidelijk en prijzen hoger dan door AMD beraamd.

Voor de beeldvorming: het Duitse ProShop geeft inzage op het vraag-aanbod tussen de retailer en fabrikanten, welke volledig uit balans lijkt. Van de 4247 bestelde AMD-kaarten kwamen er tot dusver maar 125 referentiekaarten binnen, met momenteel slechts 22 nieuwe partnermodellen onderweg naar het magazijn.

©GMRimport

Volgens AMD schijnt er echter hoop aan de horizon. In gesprek met

Watch on YouTube

(waar in de video enkel naar verwezen wordt) zou het bedrijf de verwachting geschetst hebben dat AIB-varianten van de RX 6800 XT en RX 6800 ‘binnen 4 tot 8 weken’ volop leverbaar zouden moeten zijn.

Over de hoeveelheid van het aanbod zouden AMD-woordvoerders niks hebben los gelaten, maar de chipfabrikant verwacht wél dat hun partners die kaarten tegen de beoogde richtprijs kunnen leveren. De partnervarianten van in ieder geval AMD’s Radeon RX 6800 XT zouden 649 dollar bedragen — precies de prijs waartegenover AMD zelf hun referentieversie van de videokaart aanbied.

TeamGroup wil DDR5-kits in Q3 2021 lanceren

Wacht je nog op de komst van sneller werkgeheugen eer je een nieuwe build wilt beginnen? Het kán volgend jaar al gebeuren. In een recent persbericht heeft geheugenfabrikant TeamGroup aangegeven dat het in het derde kwartaal van 2021 de eerste DDR5-schijven hoopt te lanceren. De opvolger van het nu gestandaardiseerde DDR4 moet sneller, stabieler en vooral grootser worden.

De verbeterde DDR5-standaard is sinds 14 juli 2020 een feit, maar consumentenkaartjes bleven (net als bijbehorende moederborden) nog uit. Volgend jaar hoopt TeamGroup de nieuwe standaard van een eerste consumentenoptie te voorzien, aan de hand van een nieuwe reeks onder de ‘T-Force’ noemer. De eerste telg daarin zijn 16GB grote schijven, met data transfer rates tussen de 4.800 en 5.200 Mbps.

©GMRimport

DDR5 ondersteunt daarnaast ook error correction code (ECC) op de transistorplaatjes zelf, waardoor voor additionele stabiliteit geen extra chips op de schijf geplaatst hoeven te worden. Lees: bredere en vooral betrouwbaardere data-overdracht, zonder het stroomverbruik op te hogen.

TeamGroup’s verwachting is verre van een definitieve aankondiging — van prijsindicaties is evenals geen spraken. Mochten de algehele plannen echter voortzetten, dan lijkt het erop dat T-Force het voortouw neemt in de aanloop naar DDR5-werkgeheugen voor consumenten.

Concurrenten als SKhynix gaven al eerder aan dat het aan DDR5-geheugenmodules werkten, maar TeamGroup heeft vooralsnog de meest concrete tijdsindicatie voor het daadwerkelijke lanceren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!