Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad
Nieuws

Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad

We zijn legio geruchten en lekken verder, maar Nvidia onthulde deze week officieel de komst van de GeForce RTX 3060 Ti. Terwijl het aanbod in Ampere-kaarten langzaamaan groeit, komt concurrent AMD moeizaam op gang. De Radeon RX 6000-serie is twee weken na lancering nauwelijks verkrijgbaar, maar daar moet binnenkort verandering in komen. In deze Hardware Update praten we bij over dat alles en meer nieuws uit de technische wereld.

RTX 3060 Ti onthuld en onderweg naar lancering

Wekenlang was het Nvidia’s slechtst bewaarde geheim: de komst van een GeForce RTX 3060 Ti. De vierde game-gerichte kaart in de Ampere-generatie stond al langer op de planning voor 2 december, maar pas gisteren deed Nvidia het nieuws officieel uit de doeken. Zoals verwacht kost het instapmodel op Nvidia’s nieuwste generatie graphics niet meer dan 400 dollar; in de Benelux blijkt dat 419 euro.

In de basis is de RTX 3060 Ti een omlaag geschaalde variant op de reeds bestaande RTX 3070. De GA104-200 chip telt 4864 CUDA-kernen — precies 1024 minder dan het grotere broertje — en een lagere Boost Clock van 1.67 GHz. De volledige geheugenmodule is daarbij identiek gebleven: maar liefst 8GB aan GDDR6-plaatjes, met een 256-bit brede geheugeninterface.

©GMRimport

Zoals eerder al uitlekte, zet Nvidia de nieuwe kaart neer als een verbetering op de GeForce RTX 2080 Super, die vorig jaar lanceerde à 699 dollar. In ruwe performance scoort de RTX 3060 Ti al beter dan dat voorgaande topmodel (16.2 TFLOP tegenover 11.2), maar vooral games met DLSS 2.0-ondersteuning en RTX-geïntegreerde raytracing mogen op meer frames rekenen.

Gamen op 4K-resoluties is met de RTX 3060 Ti in veel gevallen niet aan te raden, maar de meest mainstream Ampere-kaart lijkt een gedegen keuze voor pc-gamers op 1080p en 1440p-resoluties. Nu resteert enkel de vraag wélke gamers vanaf vandaag aan de kaart kunnen komen, gezien schaarste rondom launch een terugkerend probleem lijkt voor nieuwe videokaarten.

‘AIB’s van RX 6800-kaarten binnen 8 weken volop leverbaar’

AMD’s marketingpraat en zelfvertrouwen was veelbelovend, maar dat gaat niet op voor hun voorraad. Twee weken terug lanceerde AMD’s hun eerste twee comeback-videokaarten, welke (zeker in Nederland) nog altijd amper verkrijgbaar zijn. Van wat beschikbaar lijkt, blijken levertijden onduidelijk en prijzen hoger dan door AMD beraamd.

Voor de beeldvorming: het Duitse ProShop geeft inzage op het vraag-aanbod tussen de retailer en fabrikanten, welke volledig uit balans lijkt. Van de 4247 bestelde AMD-kaarten kwamen er tot dusver maar 125 referentiekaarten binnen, met momenteel slechts 22 nieuwe partnermodellen onderweg naar het magazijn.

©GMRimport

Volgens AMD schijnt er echter hoop aan de horizon. In gesprek met

Watch on YouTube

(waar in de video enkel naar verwezen wordt) zou het bedrijf de verwachting geschetst hebben dat AIB-varianten van de RX 6800 XT en RX 6800 ‘binnen 4 tot 8 weken’ volop leverbaar zouden moeten zijn.

Over de hoeveelheid van het aanbod zouden AMD-woordvoerders niks hebben los gelaten, maar de chipfabrikant verwacht wél dat hun partners die kaarten tegen de beoogde richtprijs kunnen leveren. De partnervarianten van in ieder geval AMD’s Radeon RX 6800 XT zouden 649 dollar bedragen — precies de prijs waartegenover AMD zelf hun referentieversie van de videokaart aanbied.

TeamGroup wil DDR5-kits in Q3 2021 lanceren

Wacht je nog op de komst van sneller werkgeheugen eer je een nieuwe build wilt beginnen? Het kán volgend jaar al gebeuren. In een recent persbericht heeft geheugenfabrikant TeamGroup aangegeven dat het in het derde kwartaal van 2021 de eerste DDR5-schijven hoopt te lanceren. De opvolger van het nu gestandaardiseerde DDR4 moet sneller, stabieler en vooral grootser worden.

De verbeterde DDR5-standaard is sinds 14 juli 2020 een feit, maar consumentenkaartjes bleven (net als bijbehorende moederborden) nog uit. Volgend jaar hoopt TeamGroup de nieuwe standaard van een eerste consumentenoptie te voorzien, aan de hand van een nieuwe reeks onder de ‘T-Force’ noemer. De eerste telg daarin zijn 16GB grote schijven, met data transfer rates tussen de 4.800 en 5.200 Mbps.

©GMRimport

DDR5 ondersteunt daarnaast ook error correction code (ECC) op de transistorplaatjes zelf, waardoor voor additionele stabiliteit geen extra chips op de schijf geplaatst hoeven te worden. Lees: bredere en vooral betrouwbaardere data-overdracht, zonder het stroomverbruik op te hogen.

TeamGroup’s verwachting is verre van een definitieve aankondiging — van prijsindicaties is evenals geen spraken. Mochten de algehele plannen echter voortzetten, dan lijkt het erop dat T-Force het voortouw neemt in de aanloop naar DDR5-werkgeheugen voor consumenten.

Concurrenten als SKhynix gaven al eerder aan dat het aan DDR5-geheugenmodules werkten, maar TeamGroup heeft vooralsnog de meest concrete tijdsindicatie voor het daadwerkelijke lanceren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error