Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet
Nieuws

Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet

Voor Intel is het nog altijd een zware strijd om concurrent AMD af te troeven. Deze week lanceert bij het blauwe kamp alweer een elfde generatie aan processoren, en daar is nogal het een en ander over te doen. Per woensdagse Hardware Update praten we je bij over wat je daarvan kunt verwachten, maar maken we ook meer dan genoeg ruimte voor andere opvallendheden uit de industrie.

Intel Core i9-11900K nu al overclocked tot ruim 7 GHz; wel zwakker dan AMD

In de aanloop naar de globale lancering van gisteren werd Intels octa-core Rocket Lake-topmodel al uitvoerig getest door hardware-experts. Het embargo voor benchmarks moest gelijktijdig met de aftrap van de verkoop vervallen, waardoor het er zonnig uit uitzag voor Intel, voor een paar dagen dan.

Nog vóór release sloeg bijvoorbeeld fervent overclocker ‘Rog-Fisher’ erin om de Core i9-11900K tot een fraaie 7.048 MHz te pompen, over 1.873 volt. De gevalideerde resultaten werden aangetroffen en opgeslagen door hardware-Twitteraar @TUM_APISAK

Ter referentie: out-of-the-box klokt Intels nieuwe vlaggenschip 3.5 GHz, met een Turbo-frequentie van 5.30 GHz. Het kost je wat vloeibare stikstof, maar dan heb je ook wel een aardig boost te pakken.

Voor Intel volgde de bittere pil gistermiddag pas, toen het daadwerkelijke review-embargo verviel. Onder internationale media verschilt de invalshoek soms nog enigszins, maar de conclusies komen veelal overeen: Rocket Lake voelt vooral als een ongemakkelijke tussenstop voor Intel.

De elfde generatie processoren zijn later in het productieproces teruggedraaid naar een 14 nm procedé (tegenover het nieuwere 10 nm van Intel), waardoor de prestaties weinig nieuws brengen. Vraag het Anandtech,

Watch on YouTube

of Igor’s LAB maar na. 

Watch on YouTube

Tijdens CES 2021 zette Intel hun Core i9-11900K nog trots tegenover AMD’s Ryzen 9 5900X, maar die blijkt in onafhankelijke(re) benchmarks eigenlijk vele malen sterker. Zowel in de meeste games als in productieve taken lijkt AMD meer prestaties te bieden, tegenover een scherpere prijs bovendien.

De Rocket Lake-generatie brengt verder wel handige implementaties zoals meer PCIe 4.0-banen, DDR4-geheugen tot 3200 MHz en geïntegreerde Xe-graphics met zich mee, maar de eerste paar processoren voelen volgens veel reviewers alsnog karig. Het vlaggenschip kan daarnaast aardig heet oplopen en flinke wattages trekken, ook onder middelmatige inspanning.

Veel pc-gamers zullen voorlopig beter af zijn met een soortgelijke AMD Zen 3-processor, dan wel een oudere of goedkopere Intel-processor. Althans, zo echoën de reviews van deze week na.

RTX 3090 krijgt minimaal zetje van Resizable BAR

Wat AMD ooit trots onthulde als Smart Access Memory (SAM), belooft Nvidia na te bootsen met ondersteuning voor Resizable BAR. Middels deze relatief onbekende PCIe 4.0-technologie kunnen gpu’s en cpu’s hun geheugendoorstroming onderling optimaliseren. Sinds eerder deze week werkte Resizable BAR al op RTX 3090-videokaarten van Galax en Gainward, in combinatie met compatibele processoren en moederborden.

©GMRimport

Resizable BAR is sinds gisteren vanuit Nvidia gelanceerd voor alle RTX 30-kaarten, maar moet nog verschijnen voor RTX 30-gamelaptops. In de tussentijd hebben selecte gamers er sinds eerder deze week al volop mee aan de haal kunnen gaan. En wat blijkt? Op 4k-resolutie pakt Nvidia’s vlaggenschip gemiddeld een prestatiebonus van 3.17%, aldus de benchmarks van wesleyxy op Chiphell. De hoeveelheid gewonnen frames blijkt vooralsnog miniem.

De technologie staat nog in de kinderschoenen en spelontwikkelaars programmeren nog niet met dit soort geheugenoptimalisatie in het achterhoofd, maar het moet gezegd worden. Nvidia’s eigen benchmarks voorspellen immers scherpere resultaten — al zijn die wel vaker geijkt op 1080p- en 1440p-resoluties.

©GMRimport

Resizable BAR mag dus nog even doorgroeien. Niet gek ook, gezien de technologie temidden van een generatie meegenomen werd door Nvidia, terwijl ook games er handmatig voor geoptimaliseerd dienen te worden. Momenteel werkt Resizable BAR maar in zeventien verschillende games, waaronder vooral veel grafische veeleisende titels.

AMD-patch bevestigt 32MB Infinity Cache voor Navi 23 gpu

Lekte vorige week een Twitter-gebruiker nog allerlei details over AMD’s eerstvolgende grafische chipset, blijkt het deze week AMD zelf. Via een patch voor AMKFD, een Linux-driver voor AMD-systemen, lichtte het rode kamp een tipje van haar eigen sluier. Uit interne bestanden blijkt dat AMD zelf verwacht dat hun Navi 23-chips geleverd zullen worden met een ‘Infinity Cache’ van 32 MB — de helft van wat we vorige week nog dachten.

AMD’s Infinity Cache is een bovengemiddeld snelle L3-cache, die de grafische chipsets in staat stelt om sneller en slimmer bepaalde textures en andere speldata in te laden. 

Op alle Navi 21-chipsets bedraagt de Infinity Cache 128MB, waar de recent gelanceerde Radeon RX 6700 XT (Navi 22) draait op 96MB. Volgens geruchten moeten Navi 22-gpu’s vooral insteken als 1080p-krachtpatsers, waar 32MB mogelijk ook voor zou kunnen voldoen. Althans, zo lijkt AMD nu zelf te bevestigen. 

©GMRimport

De lijst met gegevens sprak daarbij ook over de ‘Van Gogh’ en ‘Aldebaran’-apu’s, die evenals in de toekomst moet verschijnen. Deze draaien op een combinatie van voorgaande AMD-generaties: Zen 2 en RDNA(1)-rekenkernen. Niet geheel verrassend lijken deze gegevens dan ook te bevestigen dat deze apu’s beide over geen enkel beetje Infinity Cache beschikken. Onduidelijk is bovenal waar de twee aanstaande apu’s precies voor bedoeld zijn.

Modder harkt Bitcoin met originele Game Boy

Het werd al pakkend beschreven als “de meest technische shitpost ooit” en hij is té leuk om niet te delen. De handige en humoristische YouTuber

Watch on YouTube

wil binnenkort een Tesla kopen met Bitcoin, maar alle fatsoenlijke videokaarten om die valuta te delven, zijn natuurlijk uitverkocht. Wat kun je dan nog doen als snuggere hardware-liefhebber? 

Welnu, deze beste man laat je stap-voor-stap zien hoe je een oude Nintendo Game Boy dat vuile mijnwerk laat doen.

Watch on YouTube

Noem het een uit de hand gelopen meme, een leuk hobbyproject voor techneuten of ’s werelds traagste crypto-harker ooit, maar stacksmashing is er wel mooi in geslaagd. Voor één hele Bitcoin zou de Game Boy “maar een paar triljard jaar” moeten rekenen, maar het wérkt wel. Is dat nuttig? Nee, natuurlijk niet.

Sterker nog: het minuscule conversie-apparaatje dat de YouTuber gebruikt om de Game Boy met het internet te laten praten, is in feite al sterker dan Nintendo’s complete handheld zelf. Tel uit je— nou ja, “winst”...

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!