Grid loopt een decennium achter
Reviews

Grid loopt een decennium achter

Het in 2008 verschenen Race Driver: Grid zette de toon voor arcaderacers: elke race bleek spectaculair, bloedstollend en verrassend, met een waanzinnig gevoel voor snelheid. Reboot Grid is echter vooral ouderwets en mat.

Het duurde bijna vier uur voordat ik erachter kwam dat je in Grid een nieuwe teamgenoot kunt inhuren. Nergens geeft de game aan dat dit een optie is, dus je moet maar op goed geluk in het hoofdmenu je profielpagina induiken om dit per toeval te achterhalen. Het blijkt nog best een uitgebreide mechaniek: er zijn tientallen coureurs om uit te kiezen, elk met een andere expertise en racestijl.

De ironie is dat het zich nauwelijks loont. Je merkt weliswaar dat defensieve coureurs makkelijker onder druk hun positie kunnen behouden, maar je hebt er in de praktijk bar weinig aan. Zo goed als iedere race begint met een omgekeerde startgrid: de uitslag van de vorige race wordt omgedraaid en bepaalt de opstelling van de volgende. Oftewel: slaagt jouw teamgenoot er onverhoopt in om eens te winnen, dan betekent dat een 16e startplek voor de volgende race. En zelfs de meest getalenteerde en aanvallend ingestelde teamgenoot heeft er vervolgens moeite mee om weer in de top 10 te eindigen. Het is wat dat betreft handiger om iemand in je team te hebben die elke race in de middenmoot racet, daar vervolgens ook weer start en zo makkelijker broodnodige punten bij elkaar sprokkelt.

Waar je in Race Driver: Grid en arcaderacers als Project Gotham Racing en Wreckfest nog perfect kunt inschatten hoe een wagen reageert op zowel je stuurkunsten als botsingen, daar is het bij Grid een loterij

-

©GMRimport

Rivalen voor een paar minuten

Deze opzet pakt ook in andere opzichten niet goed uit. In Grid maak je bijvoorbeeld al snel rivalen – door hen een keer of twee van de baan te rammen of vlak voor hun neus de overwinning te grijpen. Een rivaal zet alles op alles om je het leven zuur te maken. Dit concept is aardig, maar komt niet tot z’n recht. Sowieso kom je ze te weinig tegen, juist door die omgekeerde startopstellingen. Zelf kun je namelijk wel redelijk makkelijk in de eerste hairpin een plek of vier winnen, waardoor je snel veel coureurs om je heen hebt die je de afgelopen races nog niet eerder voorbij hebt zien komen.

Daarnaast zijn de kampioenschappen veel te kort om de rivaliteiten echt te laten groeien. Wat maakt het uit als die ene coureur kwaad op je is als je weet dat je nog maar twee sprintraces te wachten staan? Met een beetje pech ramt ze je een keertje van de baan, maar verder doet het er niet toe. Tot een persoonlijke tweestrijd leidt het in ieder geval niet.

Dit lijken kanttekeningen, maar Grid presenteert deze dynamieken als cruciale onderdelen van de race-ervaring. Het is bovendien tekenend voor de uitwerking van de game. Grid loopt over van interessante ideeën, maar mist persoonlijkheid. De carrièremodus bestaat bijvoorbeeld uit dik honderd evenementen en kampioenschappen, alleen heb je nooit het gevoel dat je enige progressie boekt. Je werkt simpelweg je doelstellingen af, koopt misschien een nieuwe bolide of twee, maar in tegenstelling tot andere delen in de serie bouw je nauwelijks aan een carrière. Zelfs Gran Turismo Sport heeft een leukere singleplayerervaring.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wispelturig

Oftewel, Grid moet het volledig van de actie op het circuit hebben. Die is er zeker: de AI is niet bang om je aan te vallen of fouten te maken. Zeker op hogere moeilijkheidsgraden is Grid behoorlijk uitdagend en spannend. Daarnaast biedt de game een waanzinnig gevoel van snelheid. Vooral in de hogere raceklassen schieten publiek, architectuur en objecten als de wiedeweerga aan je voorbij. De fantastische lichtinval en een visueel oog voor detail dragen bij aan de pracht en praal, ook al heeft regen niet de impact die we kennen uit Project Cars en Forza.

Toch had de race-ervaring vele malen beter kunnen zijn. Ongeacht de raceklasse voelen auto’s te licht en wispelturig. Waar je in Race Driver: Grid en arcaderacers als Project Gotham Racing en Wreckfest nog perfect kunt inschatten hoe een wagen reageert op zowel je stuurkunsten als botsingen, daar is het bij Grid een loterij. Soms lukt het om met een Porsche 911 diep in te remmen, maar voor hetzelfde geld spint de GT-bolide en vliegt ‘ie zonder goede reden de bandenstapels in. Een combinatie van een onnauwkeurige besturing en matige physics liggen hieraan ten grondslag.

Dit soort fundamentele missers zijn vooral opvallend. Codemasters heeft met Dirt Rally 2.0, F1 2019 en zelfs Onrush het afgelopen jaar laten zien dat ze kwalitatief hoogstaande, uitdagende en uitgebalanceerde racegames kunnen ontwikkelen. Sterker nog, ondanks wat oude gamemechanieken is het inmiddels elf jaar oude Race Driver: Grid een vollediger en beter uitgewerkte racegame dan deze reboot.

Grid verschijnt op 11 oktober 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Grid is een visueel spektakel, maar biedt een matte race-ervaring. Wellicht ben je zelfs nog beter af met de recente Switch-release van het vijf jaar oude Grid Autosport.

Plus- en minpunten
  • Fantastische lichtinval en prachtig kleurgebruik, kwalitatief hoogstaande circuits
  • Besturing en physics, slappe opbouw van carrièremodus

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!