DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit
Reviews

DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit

Rallygames zijn altijd van een ander kaliber geweest binnen het racegenre. En niet alleen omdat er simpelweg minder games verschijnen rondom scheuren tegen de klok over afgezette nauwe weggetjes dan het racen op circuits. DiRT Rally 2.0 benadert met die opzet perfectie.

DiRT Rally kwam in 2015 behoorlijk dichtbij de ongekende kwaliteit van het door kenners alom gelauwerde Richard Burns Rally – nu alweer vijftien jaar een absoluut begrip binnen het subgenre. Er was dan ook goede hoop dat DiRT 4 daar in 2017 overheen zou klappen, maar dat viel vies tegen door een gebrek aan uitwerking van rijgedrag en de parkoersengenerator. Gelukkig doet DiRT Rally 2.0 van alles om die fouten recht te zetten. En nog een hoop meer.

©GMRimport

Waarheidsgetrouw rijgedrag

In tegenstelling tot andere, minder gedistingeerde ontwikkelaars van rallygames, heeft Codemasters duidelijk de hoofdzaak vooropgesteld: rijgedrag. DiRT Rally was eigenlijk al de eerste échte simulator van de Britse ontwikkelaar annex uitgever te noemen na de semi-arcadereeks die de Colin McRae-rallygames eigenlijk vormden. De manier waarop de auto’s in DiRT Rally 2.0 zich laten besturen op onverharde paden, is verreweg de meest waarheidsgetrouwe die we in jaren hebben ervaren. Vooral de mate van feedback is zeer indrukwekkend: je voelt in elke situatie precies aan wat de auto doet, waar de grip is en waar het toch echt nodig is om extra te remmen. Alleen op asfaltparkoersen is het rijgedrag wat minder overtuigend.

Nog opvallender is de manier waarop de besturing hierdoor niet eens per se moeilijker wordt, als wel fijngevoeliger. Voor wie met een racestuurtje speelt, vertaalt dit zich in een uitdagende exercitie in wagenbeheersing. Zeker de door achterwielen aangedreven auto’s, die je tijdens het driften vooral bestuurt met goed gedoseerde input op het gaspedaal, vereisen een gecontroleerde mate van tegensturen. Controllerspelers zullen de bediening nu juist als ‘gemakkelijker’ ervaren: zelfs met twee analoge sticks, triggers en knoppen onder je vingers is er genoeg feeling om de auto in bedwang te houden. De mogelijkheid om voor arcaderijgedrag te kiezen, zoals in DiRT 4, wordt dan ook niet gemist.

Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber

-

Rare opzet

Naast de grotendeels uit de eerste DiRT Rally overgenomen carrièremodus, is er een soort ‘carrièremodus light’ opgenomen in de sectie waarin je vrij kunt spelen met een auto naar keuze. Die opzet is een beetje maf, vooral omdat je alleen in laatstgenoemde modus het niveau van de tegenstanders kun aanpassen. In de hoofdvariant kost echter alles geld, van auto’s en onderhoud daarin, tot teamleden en hun opleiding. Dit is op zich een aardige, ietwat ouderwetse manier om je te motiveren, mits Codemasters niet besluit om microtransacties aan de game toe te voegen. Strijden tegen de tijden van andere menselijke spelers in diverse events is overigens ook mogelijk, maar daarbij is een constante internetverbinding vereist – en laat dat juist gedurende de dagen rondom de release een lastig verhaal zijn door de instabiliteit van Codemasters’ netwerk RaceNet.

Voor de parkoersen bevat DiRT Rally 2.0 in de basis vijf landen met effectief elk twee lange proeven, die tevens in stukken worden gehakt en tegengesteld verreden kunnen worden. Extra diversiteit in omstandigheden is er met dank aan verschillende weersoorten (regenval produceert serieuze plassen op de proeven), dag en nacht én vooral steeds dieper wordende sporen van andere deelnemers op het wegoppervlak. Wie meer routes wil, kan later dit jaar als downloadbare content opgefriste routes uit DiRT Rally aan het spel toevoegen. Verder is er een lekker gevarieerde selectie aan auto’s: meer klassieke auto’s dan voorheen en naast moderne, opgepompte hatchbacks ook de mogelijkheid om machtige sportcoupés te besturen. Bovendien bestaat de helft van de content uit rallycrosscircuits en -auto’s, vanuit een partnership met officiële wereldkampioenschap van dat discipline. Toch mist dat deel van de game de rauwe uitdaging en aantrekkingskracht van de reguliere rallysport.

©GMRimport

Aardig gevuld

Qua content is DiRT Rally 2.0 in elk geval aardig gevuld. Zeker vergeleken met regerend rallygamekampioen Richard Burns Rally, dat qua rijgedrag nog steeds nét een streepje voor heeft qua scherpte en uitdaging. Audiovisueel staat Codemasters’ nieuwste werk echter bovenop de apenrots: niet alleen dankzij de framerate van zestig beeldjes per seconde en prachtige belichting (zeker bij zonsondergang), maar ook door een uiterst sfeervol geheel. Zeer realistisch motorgebrul en een variëteit aan bijgeluiden dragen bij een geweldige beleving. Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber.

We kunnen dan ook gerust spreken van één van de beste rallygames aller tijden. De minpunten met betrekking tot onder meer de carrièrestand zijn eigenlijk slechts kanttekeningen. Ze zorgen ervoor dat DiRT Rally 2.0 niet perfect is, maar wel iedereen met een beetje (virtuele) brandstof in zijn aderen zal aanspreken. Zeker als je dat voor het laatst overkwam met een zekere rallygame uit 2004.

©GMRimport

DiRT Rally 2.0 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!