DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit
Gamer.nl
Reviews

DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit

Rallygames zijn altijd van een ander kaliber geweest binnen het racegenre. En niet alleen omdat er simpelweg minder games verschijnen rondom scheuren tegen de klok over afgezette nauwe weggetjes dan het racen op circuits. DiRT Rally 2.0 benadert met die opzet perfectie.

DiRT Rally kwam in 2015 behoorlijk dichtbij de ongekende kwaliteit van het door kenners alom gelauwerde Richard Burns Rally – nu alweer vijftien jaar een absoluut begrip binnen het subgenre. Er was dan ook goede hoop dat DiRT 4 daar in 2017 overheen zou klappen, maar dat viel vies tegen door een gebrek aan uitwerking van rijgedrag en de parkoersengenerator. Gelukkig doet DiRT Rally 2.0 van alles om die fouten recht te zetten. En nog een hoop meer.

©GMRimport

Waarheidsgetrouw rijgedrag

In tegenstelling tot andere, minder gedistingeerde ontwikkelaars van rallygames, heeft Codemasters duidelijk de hoofdzaak vooropgesteld: rijgedrag. DiRT Rally was eigenlijk al de eerste échte simulator van de Britse ontwikkelaar annex uitgever te noemen na de semi-arcadereeks die de Colin McRae-rallygames eigenlijk vormden. De manier waarop de auto’s in DiRT Rally 2.0 zich laten besturen op onverharde paden, is verreweg de meest waarheidsgetrouwe die we in jaren hebben ervaren. Vooral de mate van feedback is zeer indrukwekkend: je voelt in elke situatie precies aan wat de auto doet, waar de grip is en waar het toch echt nodig is om extra te remmen. Alleen op asfaltparkoersen is het rijgedrag wat minder overtuigend.

Nog opvallender is de manier waarop de besturing hierdoor niet eens per se moeilijker wordt, als wel fijngevoeliger. Voor wie met een racestuurtje speelt, vertaalt dit zich in een uitdagende exercitie in wagenbeheersing. Zeker de door achterwielen aangedreven auto’s, die je tijdens het driften vooral bestuurt met goed gedoseerde input op het gaspedaal, vereisen een gecontroleerde mate van tegensturen. Controllerspelers zullen de bediening nu juist als ‘gemakkelijker’ ervaren: zelfs met twee analoge sticks, triggers en knoppen onder je vingers is er genoeg feeling om de auto in bedwang te houden. De mogelijkheid om voor arcaderijgedrag te kiezen, zoals in DiRT 4, wordt dan ook niet gemist.

Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber

-

Rare opzet

Naast de grotendeels uit de eerste DiRT Rally overgenomen carrièremodus, is er een soort ‘carrièremodus light’ opgenomen in de sectie waarin je vrij kunt spelen met een auto naar keuze. Die opzet is een beetje maf, vooral omdat je alleen in laatstgenoemde modus het niveau van de tegenstanders kun aanpassen. In de hoofdvariant kost echter alles geld, van auto’s en onderhoud daarin, tot teamleden en hun opleiding. Dit is op zich een aardige, ietwat ouderwetse manier om je te motiveren, mits Codemasters niet besluit om microtransacties aan de game toe te voegen. Strijden tegen de tijden van andere menselijke spelers in diverse events is overigens ook mogelijk, maar daarbij is een constante internetverbinding vereist – en laat dat juist gedurende de dagen rondom de release een lastig verhaal zijn door de instabiliteit van Codemasters’ netwerk RaceNet.

Voor de parkoersen bevat DiRT Rally 2.0 in de basis vijf landen met effectief elk twee lange proeven, die tevens in stukken worden gehakt en tegengesteld verreden kunnen worden. Extra diversiteit in omstandigheden is er met dank aan verschillende weersoorten (regenval produceert serieuze plassen op de proeven), dag en nacht én vooral steeds dieper wordende sporen van andere deelnemers op het wegoppervlak. Wie meer routes wil, kan later dit jaar als downloadbare content opgefriste routes uit DiRT Rally aan het spel toevoegen. Verder is er een lekker gevarieerde selectie aan auto’s: meer klassieke auto’s dan voorheen en naast moderne, opgepompte hatchbacks ook de mogelijkheid om machtige sportcoupés te besturen. Bovendien bestaat de helft van de content uit rallycrosscircuits en -auto’s, vanuit een partnership met officiële wereldkampioenschap van dat discipline. Toch mist dat deel van de game de rauwe uitdaging en aantrekkingskracht van de reguliere rallysport.

©GMRimport

Aardig gevuld

Qua content is DiRT Rally 2.0 in elk geval aardig gevuld. Zeker vergeleken met regerend rallygamekampioen Richard Burns Rally, dat qua rijgedrag nog steeds nét een streepje voor heeft qua scherpte en uitdaging. Audiovisueel staat Codemasters’ nieuwste werk echter bovenop de apenrots: niet alleen dankzij de framerate van zestig beeldjes per seconde en prachtige belichting (zeker bij zonsondergang), maar ook door een uiterst sfeervol geheel. Zeer realistisch motorgebrul en een variëteit aan bijgeluiden dragen bij een geweldige beleving. Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber.

We kunnen dan ook gerust spreken van één van de beste rallygames aller tijden. De minpunten met betrekking tot onder meer de carrièrestand zijn eigenlijk slechts kanttekeningen. Ze zorgen ervoor dat DiRT Rally 2.0 niet perfect is, maar wel iedereen met een beetje (virtuele) brandstof in zijn aderen zal aanspreken. Zeker als je dat voor het laatst overkwam met een zekere rallygame uit 2004.

©GMRimport

DiRT Rally 2.0 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!