Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom
Reviews

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom

De ruim 1200 woorden hieronder zijn een uitgebreide manier om te zeggen dat je je aan Uncharted: Legacy of Thieves Collection eigenlijk geen buil kunt vallen.

In de maand dat Microsoft praktisch een gamemonopolie aankondigde, komt Sony nog even met een herinnering aan waarom je ook alweer hun consoles koopt: de kleurrijke, verhalende, filmische exclusieve blockbusters die telkens weer tot de top van hun generatie behoren qua productiewaarden. Uncharted is daar altijd het beste voorbeeld van geweest. De games van ontwikkelaar Naughty Dog zijn etalages voor wat een PlayStation-machine in huis heeft, geschreven door mensen die snappen hoe je verhalen en personages in elkaar zet.

En nu is er dus de Legacy of Thieves Collection, een pakket met de twee laatste Uncharted-games. A Thief’s End verscheen in 2016 en was — zoals de naam al insinueert — het laatste echte hoofddeel in de serie; The Lost Legacy lanceerde een jaar later als uit de hand gelopen dlc. Het zijn twee gameavonturen in de geest van Indiana Jones en Tomb Raider, samen goed voor een hele ruime twintig uur aan gameplay, opgekalefaterd om eruit te zien als PlayStation 5-spellen.

©GMRimport

De games

Uncharted 4 is een karakterstudie, schreven we al in de review. Ja, er is een schat waar je achteraan jaagt en ja, dat komt met een hoop geslinger en geschiet, maar de game is veel meer dan de voorgaande delen character-driven. Niet ‘wat doet Nathan Drake’, maar ‘wie is Nathan Drake’ is hier de vraag. Om die te beantwoorden wordt zijn broer Sam geïntroduceerd: een perfecte spiegel voor een hoofdpersonage dat we vóór deel 4 vooral kenden als de immer grappende boy-next-door, een massamoordenaar op wie het moeilijk boos worden is. Die veranderde aanpak levert mooie momenten op, met name tussen Nathan en zijn vrouw Elena — en aan het einde van de game overheerst een gevoel van voldoening. Nathan Drake is klaar, het is mooi geweest.

The Lost Legacy (lees hier de review) bewees vervolgens dat Uncharted zijn posterboy niet eens echt meer nodig heeft. De game zet Nadine Ross en Chloe Frazer in de schijnwerpers, twee personages die het in eerdere game(s) moesten doen met een bijrol. Qua gameplay verandert er weinig, behalve dat dit de meest open Uncharted van allemaal is, met één grote puzzelspeeltuin als center piece. Ook qua overkoepelend verhaal is het bekende kost: zoek de schat, wordt gedwarsboomd door een slechterik met een enorm privéleger, lach tussendoor om het eindeloze gekibbel. Maar Nadine en Chloe zijn zo goed geschreven personages dat het geen straf is om de hele riedel nóg maar eens mee te maken. 

En nu zitten beide games dus samen in één pakket. Is deze bundel nodig? Allerminst. Wie PS Plus heeft, kan Uncharted 4 gewoon uit de Store downloaden en ontvangt dan de PS4 Pro-versie: de 1440p-variant met al iets ingekorte laadtijden. De perfecte kennismaking voor wie nog nooit een Uncharted-game heeft gespeeld dus. Gelukkig zet de Legacy of Thieves Collection wel een paar extra stappen.

Vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken

-

Nachtwachtoperatie

Er is één zekerheid in het leven en dat is dat elke nieuwe Uncharted de mooiste consolegame ooit is. Nu gaat die regel blijkbaar ook op voor oude Uncharteds. Deel 4 en The Lost Legacy verschenen zes en vijf jaar geleden, maar laten de concurrentie anno 2022 achter zich qua pracht en praal. Speel de games op een oled-tv en je ogen krijgen spontaan spierpijn van hoe hard ze de kost worden gegeven. Flora, fauna, kerken, kerkers, tempels, straatstenen, jungles, vergezichten, gezichten, gezichtsbeharing; ze springen uit je tv alsof ze daar helemaal niet willen zijn.

De 4k/HDR/60fps-upgrade werkt als de restauratie van de Nachtwacht: al het moois was er al, maar is dankzij het herstelwerk nu in volle glorie te bewonderen. Sowieso verdienen de hoogtepunten van beide games — piratenstad Libertalia, die ellenlange achtervolging, de Western Ghats van Lost Legacy, enzovoorts — stuk voor stuk een plek in het museum. Nu nog meer: de verschillen zijn klein, maar textures zijn hier en daar net wat scherper, schaduwen minder rafelig en bossen in de verte net wat dichter begroeid.

©GMRimport

Van de verbeteringen valt de opgelapte framerate het meeste op. De remasters bieden drie modi: Fidelity, Performance en Performance+. De eerste is feitelijk Uncharted 4 met wat meer pixels, de derde gaat op 1080p met 120 beelden per seconden; leuk, maar je moet wel een tv hebben die dat aankan en het is dezelfde resolutie als de games op de goeie ouwe PlayStation 4 hadden.

Performance is de gulden middenweg. Ondanks de downgrade van 4k naar 1440p is er visueel amper verschil met de Fidelity-modus, maar de zestig frames maken het bijna een nieuwe game. Verwacht geen, ik noem maar wat, Bayonetta, maar alle actie — van schieten en slingeren tot op je dooie gemak rondlopen — is plots veel minder stroperig en daardoor domweg leuker. Je vraagt je af hoe je deze game ooit in 30fps hebt gespeeld.

Voor wie is dit?

Wat je verder nog wilt weten: de laadtijden zijn drastisch ingekort. Dat merk je niet als je de game in z’n geheel nog eens doorspeelt, maar wel als je met een oude savegame specifieke hoofdstukken of gevechten wilt herspelen. Daarover gesproken: dankzij de cloud is het inladen van oude saves een fluitje van een cent. Verder maakt de game tijdens de actie prima gebruik van de DualSense-controller, maar verwacht niets van het niveau Astro’s Playroom.

En dat was het wel. De Legacy of Thieves Collection biedt verder niets wat de oorspronkelijke games niet hadden. Wel ontbreekt er iets wat Uncharted 4 wel had: multiplayer. Online Uncharted spelen op 120fps was zo gek niet geweest, maar is het ontbreken echt een gemis? Het antwoord op die vraag is dat het er maar net om gaat wat je zoekt in een Uncharted-game. Multiplayerfans zijn er genoeg, maar de singleplayer was, is en zal waarschijnlijk ook wel altijd het hoofdgerecht blijven.

©GMRimport

Alsnog werpt het de vraag op: voor wie is Legacy of Thieves Collection? De tien euro die je neertelt als je eigenaar bent van A Thief’s End en/of The Lost Legacy zijn het geld dubbel en dwars waard, mits je zin hebt het avontuur nog een keer te beleven — het grijze weer buiten, de coronarestricties en een niet heel denderend gameaanbod op de PlayStation 5 zijn genoeg argumenten vóór een replay. En vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken. Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. Maar voor nieuwkomers die eerst even willen proeven is de PlayStation Hits-variant van Uncharted 4 een logischere ‘demo’.

Legacy of Thieves laat je uiteindelijk met een dubbel gevoel achter. Het etaleert de kracht van PlayStation, onderstreept dat Naughty Dog de koning van het platform is, en maakt nieuwsgierig wat de studio straks uit de PS5 weet te halen. Maar als de Legacy of Thieves Collection óók iets laat zien, is het dat de Uncharted-formule zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. Het was een prachtige tijd, en dit is een prachtige herinnering. Tijd voor iets nieuws.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is beschikbaar voor PlayStation 5, een pc-versie volgt later in 2022. Voor meer Nathan Drake: vanaf 17 maart draait de Uncharted-film in de Nederlandse bioscopen.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met minimale verbeteringen haalt Uncharted: Legacy of Thieves Collection het maximale uit twee prachtige games.

Plus- en minpunten
  • Visueel kunstwerk, prima deal voor wie een van de twee games al in huis heeft, laadtijden zijn verdwenen
  • Ter kennismaking kun je beter Uncharted 4 uit de PlayStation Store halen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!