Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom
Reviews

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom

De ruim 1200 woorden hieronder zijn een uitgebreide manier om te zeggen dat je je aan Uncharted: Legacy of Thieves Collection eigenlijk geen buil kunt vallen.

In de maand dat Microsoft praktisch een gamemonopolie aankondigde, komt Sony nog even met een herinnering aan waarom je ook alweer hun consoles koopt: de kleurrijke, verhalende, filmische exclusieve blockbusters die telkens weer tot de top van hun generatie behoren qua productiewaarden. Uncharted is daar altijd het beste voorbeeld van geweest. De games van ontwikkelaar Naughty Dog zijn etalages voor wat een PlayStation-machine in huis heeft, geschreven door mensen die snappen hoe je verhalen en personages in elkaar zet.

En nu is er dus de Legacy of Thieves Collection, een pakket met de twee laatste Uncharted-games. A Thief’s End verscheen in 2016 en was — zoals de naam al insinueert — het laatste echte hoofddeel in de serie; The Lost Legacy lanceerde een jaar later als uit de hand gelopen dlc. Het zijn twee gameavonturen in de geest van Indiana Jones en Tomb Raider, samen goed voor een hele ruime twintig uur aan gameplay, opgekalefaterd om eruit te zien als PlayStation 5-spellen.

©GMRimport

De games

Uncharted 4 is een karakterstudie, schreven we al in de review. Ja, er is een schat waar je achteraan jaagt en ja, dat komt met een hoop geslinger en geschiet, maar de game is veel meer dan de voorgaande delen character-driven. Niet ‘wat doet Nathan Drake’, maar ‘wie is Nathan Drake’ is hier de vraag. Om die te beantwoorden wordt zijn broer Sam geïntroduceerd: een perfecte spiegel voor een hoofdpersonage dat we vóór deel 4 vooral kenden als de immer grappende boy-next-door, een massamoordenaar op wie het moeilijk boos worden is. Die veranderde aanpak levert mooie momenten op, met name tussen Nathan en zijn vrouw Elena — en aan het einde van de game overheerst een gevoel van voldoening. Nathan Drake is klaar, het is mooi geweest.

The Lost Legacy (lees hier de review) bewees vervolgens dat Uncharted zijn posterboy niet eens echt meer nodig heeft. De game zet Nadine Ross en Chloe Frazer in de schijnwerpers, twee personages die het in eerdere game(s) moesten doen met een bijrol. Qua gameplay verandert er weinig, behalve dat dit de meest open Uncharted van allemaal is, met één grote puzzelspeeltuin als center piece. Ook qua overkoepelend verhaal is het bekende kost: zoek de schat, wordt gedwarsboomd door een slechterik met een enorm privéleger, lach tussendoor om het eindeloze gekibbel. Maar Nadine en Chloe zijn zo goed geschreven personages dat het geen straf is om de hele riedel nóg maar eens mee te maken. 

En nu zitten beide games dus samen in één pakket. Is deze bundel nodig? Allerminst. Wie PS Plus heeft, kan Uncharted 4 gewoon uit de Store downloaden en ontvangt dan de PS4 Pro-versie: de 1440p-variant met al iets ingekorte laadtijden. De perfecte kennismaking voor wie nog nooit een Uncharted-game heeft gespeeld dus. Gelukkig zet de Legacy of Thieves Collection wel een paar extra stappen.

Vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken

-

Nachtwachtoperatie

Er is één zekerheid in het leven en dat is dat elke nieuwe Uncharted de mooiste consolegame ooit is. Nu gaat die regel blijkbaar ook op voor oude Uncharteds. Deel 4 en The Lost Legacy verschenen zes en vijf jaar geleden, maar laten de concurrentie anno 2022 achter zich qua pracht en praal. Speel de games op een oled-tv en je ogen krijgen spontaan spierpijn van hoe hard ze de kost worden gegeven. Flora, fauna, kerken, kerkers, tempels, straatstenen, jungles, vergezichten, gezichten, gezichtsbeharing; ze springen uit je tv alsof ze daar helemaal niet willen zijn.

De 4k/HDR/60fps-upgrade werkt als de restauratie van de Nachtwacht: al het moois was er al, maar is dankzij het herstelwerk nu in volle glorie te bewonderen. Sowieso verdienen de hoogtepunten van beide games — piratenstad Libertalia, die ellenlange achtervolging, de Western Ghats van Lost Legacy, enzovoorts — stuk voor stuk een plek in het museum. Nu nog meer: de verschillen zijn klein, maar textures zijn hier en daar net wat scherper, schaduwen minder rafelig en bossen in de verte net wat dichter begroeid.

©GMRimport

Van de verbeteringen valt de opgelapte framerate het meeste op. De remasters bieden drie modi: Fidelity, Performance en Performance+. De eerste is feitelijk Uncharted 4 met wat meer pixels, de derde gaat op 1080p met 120 beelden per seconden; leuk, maar je moet wel een tv hebben die dat aankan en het is dezelfde resolutie als de games op de goeie ouwe PlayStation 4 hadden.

Performance is de gulden middenweg. Ondanks de downgrade van 4k naar 1440p is er visueel amper verschil met de Fidelity-modus, maar de zestig frames maken het bijna een nieuwe game. Verwacht geen, ik noem maar wat, Bayonetta, maar alle actie — van schieten en slingeren tot op je dooie gemak rondlopen — is plots veel minder stroperig en daardoor domweg leuker. Je vraagt je af hoe je deze game ooit in 30fps hebt gespeeld.

Voor wie is dit?

Wat je verder nog wilt weten: de laadtijden zijn drastisch ingekort. Dat merk je niet als je de game in z’n geheel nog eens doorspeelt, maar wel als je met een oude savegame specifieke hoofdstukken of gevechten wilt herspelen. Daarover gesproken: dankzij de cloud is het inladen van oude saves een fluitje van een cent. Verder maakt de game tijdens de actie prima gebruik van de DualSense-controller, maar verwacht niets van het niveau Astro’s Playroom.

En dat was het wel. De Legacy of Thieves Collection biedt verder niets wat de oorspronkelijke games niet hadden. Wel ontbreekt er iets wat Uncharted 4 wel had: multiplayer. Online Uncharted spelen op 120fps was zo gek niet geweest, maar is het ontbreken echt een gemis? Het antwoord op die vraag is dat het er maar net om gaat wat je zoekt in een Uncharted-game. Multiplayerfans zijn er genoeg, maar de singleplayer was, is en zal waarschijnlijk ook wel altijd het hoofdgerecht blijven.

©GMRimport

Alsnog werpt het de vraag op: voor wie is Legacy of Thieves Collection? De tien euro die je neertelt als je eigenaar bent van A Thief’s End en/of The Lost Legacy zijn het geld dubbel en dwars waard, mits je zin hebt het avontuur nog een keer te beleven — het grijze weer buiten, de coronarestricties en een niet heel denderend gameaanbod op de PlayStation 5 zijn genoeg argumenten vóór een replay. En vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken. Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. Maar voor nieuwkomers die eerst even willen proeven is de PlayStation Hits-variant van Uncharted 4 een logischere ‘demo’.

Legacy of Thieves laat je uiteindelijk met een dubbel gevoel achter. Het etaleert de kracht van PlayStation, onderstreept dat Naughty Dog de koning van het platform is, en maakt nieuwsgierig wat de studio straks uit de PS5 weet te halen. Maar als de Legacy of Thieves Collection óók iets laat zien, is het dat de Uncharted-formule zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. Het was een prachtige tijd, en dit is een prachtige herinnering. Tijd voor iets nieuws.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is beschikbaar voor PlayStation 5, een pc-versie volgt later in 2022. Voor meer Nathan Drake: vanaf 17 maart draait de Uncharted-film in de Nederlandse bioscopen.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met minimale verbeteringen haalt Uncharted: Legacy of Thieves Collection het maximale uit twee prachtige games.

Plus- en minpunten
  • Visueel kunstwerk, prima deal voor wie een van de twee games al in huis heeft, laadtijden zijn verdwenen
  • Ter kennismaking kun je beter Uncharted 4 uit de PlayStation Store halen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!