Microsoft koopt Activision Blizzard op
Nieuws

Microsoft koopt Activision Blizzard op

Microsoft gaat Activision Blizzard overnemen.

Dat heeft Microsoft aangekondigd. Er zou 68,7 miljard dollar met de deal gemoeid gaan, de duurste aankoop binnen de game-industrie ooit. Duidelijk is dat de deal op dit moment nog niet volledig rond is - dat zou in 2023 pas gebeuren. Tot die tijd blijven beide bedrijven afzonderlijk van elkaar opereren. Het plan is om wanneer de deal rond is zoveel mogelijk Activision Blizzard-games aan te bieden via Xbox Game Pass.

Activision Blizzard ligt sinds vorig jaar onder vuur vanwege aanhoudend giftig en seksueel intimiderend gedrag op de werkvloer. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick zou volgens reportages jarenlang hebben geweten van de situatie en onvoldoende hebben gedaan om de situatie te veranderen. Kotick blijft tot de overname aangesteld als CEO - wat daarna gebeurt is minder duidelijk. The Wall Street Journal zegt te hebben vernomen dat hij na de overname vertrekt.

Xbox-hoofd Phil Spencer gaf eind vorig jaar aan de werkrelatie met Activision Blizzard te evalueren. Mogelijk hintte de topman toen al naar de aankoop.

Activision Blizzard is de eigenaar van enkele van de grootste franchises in de game-industrie, waaronder Call of Duty, Candy Crush, Tony Hawk's Pro Skater, Diablo, Overwatch, Warcraft, Spyro en Crash Bandicoot. Onder het bedrijf vallen studio's als Activision, Blizzard, High Moon Studios, Infinity Ward, Sledgehammer Games, Toys for Bob, Treyarch en King.

Microsoft heeft de afgelopen jaren diverse andere gamebedrijven opgekocht, waaronder Minecraft-maker Mojang, Obsidian en het moederbedrijf van Bethesda.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error