Xbox zou multiplatformstrategie intern codenaam 'Latitude' geven
Nieuws

Xbox zou multiplatformstrategie intern codenaam 'Latitude' geven

Bedrijf zou geen limiet willen stellen over wat naar concurrerende consoles komt

Xbox zou de huidige multiplatformstrategie die de consolemaker heeft ingezet de codenaam 'Latitude' hebben gegeven. Er zouden meer multiplatformreleases volgen.

Dat claimt Jez Corden van Windows Central te hebben vernomen. In een column waarin hij vooral piekert over de richting die Microsoft met de Xbox is opgegaan en hoe dit niet past binnen het beeld dat hij van het bedrijf heeft, vertelt hij diverse dingen te hebben gehoord.

Eerder dit jaar gaf Microsoft aan diverse games die voorheen exclusief voor Xbox en pc waren, ook naar PlayStation en Switch te brengen. Tot nu toe zijn Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Pentiment en Grounded daardoor op concurrerende consoles uitgekomen. Officieel is niet duidelijk wat er volgt, al brengt het bedrijf Minecraft ook al jaren op andere systemen uit en is al bekend dat Call of Duty, dat inmiddels eigendom is van het bedrijf, ook multiplatform blijft.

Microsoft zou volgens Corden dus een codenaam voor zijn multiplatformstrategie hebben, die 'Latitude' luidt. "Meer games die eigendom zijn van Microsoft komen naar PlayStation en zijn al in ontwikkeling", zo stelt de journalist. "Op dit moment zijn het vooral logische keuzes die je waarschijnlijk verwacht."

Corden meent dat echter niets compleet uitgesloten wordt. "Ik heb gehoord dat Microsoft geen limiet stelt voor wat naar PlayStation kan komen. Dat komt allemaal vanuit Microsoft-CEO Satya Nadella en CFO Amy Hood, die de marges van elke afdeling willen verhogen."

Er gaan al een tijdje geruchten dat onder andere Gears of War, Microsoft Flight Simulator, Starfield en Senua's Saga: Hellblade 2 multiplatformfranchises en -games kunnen worden. Dit is op moment van schrijven echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!