Update: Xbox overwoog ook FromSoftware en Square Enix voor overname
Nieuws

Update: Xbox overwoog ook FromSoftware en Square Enix voor overname

Lijst met namen van zo'n honderd bedrijven gepubliceerd

Een uitgebreide lijst van ontwikkelaars en uitgevers die door Microsoft intern geopperd werden voor mogelijke overname is gepubliceerd.

De lijst, die uit april 2021 stamt en tijdens de rechtszaak tussen de Federal Trade Commission en Microsoft publiekelijk werd gedeeld, bevat zo'n honderd ontwikkelaars die het bedrijf in de gaten hield om te bepalen of ze geschikt waren voor overname.

Op de lijst staan bijvoorbeeld FromSoftware (Elden Ring, Dark Souls), CD Projekt Red (The Witcher, Cyberpunk 2077), Bloober Team (Layers of Fear, Silent Hill 2-remake), Playtonic Games (de Yooka-Laylee-spellen), Hello Games (No Man's Sky), Harmonix (Rock Band, Dance Central), MercurySteam (Metroid Dread), en Housemarque (Returnal, inmiddels onderdeel van PlayStation Studios).

De lijst is uiteindelijk ingekort naar zeventien bedrijven. Gisteren bleek al welke bedrijven op die specifiekere lijst stonden - bijvoorbeeld Sega, Bungie en IO Interactive.

Update: Inmiddels blijkt dat ook Square Enix een van de bedrijven was waar Microsoft interesse in had. VGC schrijft dat Microsoft onder de projectnaam 'Project Phoenix' overwoog Square Enix - inclusief diens westerse studio's voordat die werden overgenomen door Embracer Group - op te kopen. Dit vooral om in de Japanse markt voet aan de grond te krijgen, aangezien Square Enix eigenaar is van franchises als Final Fantasy en Dragon Quest. Ook een portfolio aan mobiele games van Square Enix trok de interesse van Microsoft. Uiteindelijk ging de overname niet door, al wordt niet gespecificeerd waarom niet.

De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel.

Zo heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Maar ook andere bedrijven laten van zich horen tijdens de rechtszaak. Eerder vandaag gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass. Ryan denkt ook dat cloudgaming een belangrijk onderdeel van de game-industrie wordt tussen 2025 en 2035.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!