Microsoft ontslaat 1900 werknemers van gamedivisie
Nieuws

Microsoft ontslaat 1900 werknemers van gamedivisie

Blizzard-directeur Mike Ybarra vertrekt ook

Microsoft heeft bevestigd dat er 1900 werknemers van de gamedivisie van het bedrijf worden ontslagen.

IGN heeft een intern bericht van Phil Spencer, hoofd van gaming bij Xbox, te zien gekregen. Daaruit blijkt dat er 1900 banen verloren gaan bij Xbox, Activision Blizzard en Bethesda. In totaal er werken er 22.000 mensen bij de gamedivisie van het bedrijf.

"Het is iets meer dan drie maanden geleden dat Activision, Blizzard en King zich bij Microsoft hebben aangesloten. Nu we aan 2024 beginnen, wil het leiderschap van Microsoft Gaming en Activision Blizzard diens strategieën op één lijn krijgen en een plan uitvoeren dat een duurzame kostenstructuur binnen onze groeiende industrie bewerkstelligt. Samen hebben we prioriteiten gesteld, gebieden van overlapping geïdentificeerd en er voor gezorgd dat we de meeste kans maken om op kansen met groei in te springen." In het bericht laat Spencer weten dat het een pijnlijke beslissing was en dat mensen die onder de ontslagen vallen verwittigd worden.

Een van de mensen die vertrekt bij het bedrijf is Blizzard-directeur Mike Ybarra. Volgende week moet een nieuwe directeur worden bekendgemaakt. Daarbij is de nieuwe survivalgame die bij Blizzard in ontwikkeling was geannuleerd. De mensen die aan het spel werkten zullen aan "meerdere veelbelovende nieuwe projecten bij Blizzard" gaan werken. Ook chief design officer Allen Adham pakt de biezen.

Begin vorig jaar ontsloeg Microsoft ook al zo'n 10.000 werknemers, waar ook mensen die werkzaam waren bij de gamedivisie van het bedrijf onder vielen. Afgelopen oktober bleek dat de overname van Activision Blizzard definitief doorging.

Er vonden in 2023 opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie bij vele tientallen (game)bedrijven, maar in 2024 lijkt zich dit voort te zetten. Zo werd eerder aangekondigd dat Unity zo'n 1800 werknemers ontslaat, dat Twitch een grootschalige ontslagronde houdt, dat Riot Games 530 mensen ontslaat, Embracer een aanzienlijk gedeelte van Gearbox-studio Lost Boys Interactive ontslaat en dat een derde van alle werknemers bij Surgeon Simulator-ontwikkelaar Bossa Studios is ontslagen. Ook zijn er ontslagen gevallen bij Dead by Daylight-ontwikkelaar Behaviour Interactive, Lords of the Fallen-uitgever CI Games en Rising Star Games-eigenaar Thunderful Group.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error